Hoe kan ik mijzelf afsluiten voor negatieve energie van anderen?

Geen idee of GoeieVraag het goede platform is om zo'n vraag te stellen, maar ik doe een poging!
Ik ben altijd al een erg gevoelig persoon geweest. Ik pak mensen hun emoties snel over en merk snel of iemand niet goed in zijn vel zit.
Zo neem ik ook negatieve energie over, en merk dat ik deze soms niet kan onderscheiden van mijn eigen.
Ik voel me down, verdrietig en lusteloos - maar ben dit niet altijd.
Als ik alleen ben heb ik nergens last van. Ik begreep dit niet totdat een spiritueel werker mij er op wees dat ik enorm sterke energie heb en zo ook die van andere mensen aantrek.
Mij afsluiten hiervoor was de oplossing, en ondanks dat ze heeft verteld dat ik dit kan doen door me in te beelden dat er aan alle kanten van mijn lichaam een roos staat, lijkt dit niet goed te werken.
Het helpt even maar als ik de gedachte loslaat is het weer terug.
Heeft iemand een oplossing of manier om hier minder last van te hebben?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Religie
11.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik eet dan altijd even een banaan.
Ritsuka
6 jaar geleden
Met een psycholoog kun je praten over je emoties en gevoelens, en hiermee leren omgaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
of misschien met een parapsycholoog.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Buiten dat het blijkt dat je erg gevoelig bent voor 'energieën' maakt onzekerheid ook deel uit van het 'probleem'. Wanneer je de oefening doet met de rozen, moet je er ook in geloven dat het werkt.
Dat geloof is er niet dus voel je ook niet dat het helpt / werkt. Werk aan je zelfverzekerdheid, zelfvertrouwen, door bijvoorbeeld meer te geloven in eigen kracht en kennis. Dat maakt je minder gevoelig voor energieën van anderen.
Succes
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Als iemand bij zit die de hele tijd negatief doet loop ik weg. Ik luister er altijd wel even naar uit fatsoen. Maar sommige mensen gaan maar door en door en door. Sorry maar daar heb ik geen zin in. Of ik begin zelf over iets positiefs en als dat niet werkt loop weg, ik heb wel wat beters te doen dan mijn kostbare energie te verspillen. Want dat doet het.
Cryofiel
6 jaar geleden
Realiseer je dat het niet om echt bestaande energie gaat, maar om een analogie. Het "leeglopen" doe je dus in feite zelf. Maar ja, iedereen "loopt leeg" in bepaalde omstandigheden. Je kunt dan hooguit die omstandigheden vermijden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ikzelf ben ook lang heel gevoelig geweest en pikte enorm de energie van anderen rondom mij op. Tot ik doorhad dat ik hoogsensitief ben en ook leerde mee omgaan.
Nu heb ik hier nauwelijks nog last van, alleen af en toe als ik bijvoorbeeld heel moe ben of in drukke plaatsen als ik echt helemaal omsingeld ben door veel mensen .
Wat ik een hele fijne vind is om een labradoriet steen bij te houden Ofwel als hanger ofwel als knuffelsteen in mijn zak. Dit is een heel beschermende steen maar sluit je niet volledig af zoals hierboven al benoemd werd.
Ik wens jou heel veel succes met je groeiproces! Ik kan je vertellen dat het niet altijd makkelijk is maar het is absoluut de moeite waard om er op een bewuste manier mee om te gaan
Cryofiel
6 jaar geleden
Een steen kan jou vertrouwen geven. Dat helpt natuurlijk. De steen zelf doet niets.

Antwoorden (6)

Vergeet niet dat jij verantwoordelijk bent voor je positieve en negatieve energie.
Het kiezen voor afstand naar bepaalde mensen toe is een uiting van liefde naar jezelf.
Voel je dus niet schuldig als je iemand, of een situatie uit de weg gaat die niet goed voelt voor jou.

Hiermee respecteer je je eigen grenzen.
Je hebt voor jezelf de keuze met welke mensen je het liefst omgaat.

Mensen met een negatieve invloed, of mensen met een positieve invloed.

Omring jezelf met positief ingestelde mensen.

groet amadeus
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Chapeau +
in eerste instantie moet je de energie die je in je hebt opgenomen uit je halen. Dit kan je doen door onder de douche in te beelden dat alle energie met de druppels van je afglijden en weg stromen in het putje.

Daarna kan je een meditatie doen om te aarden. Je kan meerdere meditaties hierover vinden op Google.

Als je in de buurt komt van iemand met een negatieve energie beeld je je in dat je voor een spiegel staat. Deze spiegel weerkaatst jouw energie terug naar jou en houd zijn energie bij hem.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Allereerst ben jij dus hoog-gevoelig.
Dat betekent, dat veel indrukken van buitenaf, bij jou veel heftiger binnekomen dan bij niet hoog-gevoelige mensen.
Zo ben je nu eenmaal geboren en het is een onderdeel van jouw karakter.
Er bestaan prachtige theorieën hoe je je kan afsluiten voor energie van een ander.
Heel veel boeken, workshops en adviezen.
Maar je zal het toch zelf moeten gaan doen.
En dat is heel erg moeilijk, gezien de grote aantallen volwassenen, die nog steeds met dit probleem kampen, ondanks alle pogingen het op te lossen.
Meestal zal je al tijdig bij je zelf merken, dat er iemand in je beurt komt, met negatieve energie. Je kunt dat tijdig voelen. Je kan dan dus kiezen die persoon te ontlopen
Probleem opgelost.
Maar meestal gaat het om collega's of mensen in je omgeving die je onmogelijk kan ontlopen, erger nog, ze zullen je gewoon opzoeken, omdat ze vaak zo goed met je op kunnen schieten en je altijd zo goed naar ze kunt luisteren.
Ja dan kan je geen kant meer op.
Ze voelen zich zelf moe en lusteloos en komen gewoon even bij je tanken.
Anderen zoeken bewust naar een verschil van mening en hopen dat je ergens in het gesprek iets verkeerd zegt, dan beginnen ze direct op je in te hakken.
Zodat jij uit je evenwicht raakt, en zij er juist sterker van worden.
Ga dus nooit met dit soort mensen in discussie, als je het niet aan kan.
geef ze gewoon hun gelijk en zeg ja en amen.
Jij weet wel beter.
Probeer er boven te staan.
Maar besef een ding, het is nooit de ander die je raakt, het is jouw eigen keus geraakt te worden.
Het zal je wel jaren gaan duren dit geheel onder controle te krijgen., maat het is mogelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het kan heel vermoeiend zijn wanneer je hooggevoelig bent en je de energie van anderen snel oppikt, of dat je juist energetisch leegloopt. Zeker is het goed om te oefenen met meditatie om jezelf innerlijk krachtiger en rustiger te maken. Dan heb je een natuurlijke innerlijke weerstand tegen ongewenste energieën, zoals vitamine C je lichaam extra weerstand biedt bij verkoudheid en griep.
Wat ook kan helpen is om een zijden doek om je zonnevlecht (deel tussen borst en buik) te wikkelen, of een zeemleren lap.
Dat helpt om energie op een afstand te houden.
Persoonlijk ben ik niet zo voor om je helemaal energetisch af te sluiten voor energieën van anderen, want dan mis je ook de fijne en blije energieën. Belangrijk is vooral om jezelf 'waar te nemen', welke energie is van mij, en wat is van de ander. Op den duur leer je het onderscheid te herkennen. En kan je wat van de ander is bij de ander laten.
En ook al ontkom je soms niet aan de invloed van (negatieve) energieën van anderen, daarna kan je heel bewust alle energie van anderen die je bij je draagt teruggeven, met liefde. Daarna kan je ook alle energie van jóu bij anderen bewust terughalen, ook met liefde, waardoor het gezuiverd terug komt en jij weer in je eigen kracht staat.
6 jaar geleden
Mischien kun je eens kijken naar een ketting met een edelsteen om je afteschermen? Meestal kunnen ze in de winkel kijken welke steen bij jou past.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Welke steen "bij jou past" hangt af van je eigen persoonlijke geloof. De steen zelf doet namelijk helemaal niets. Het is het geloof in de steen dat voor een effect zou kunnen zorgen.
Een visualisatie in of vlak voor een confronterende situatie kan goed helpen. Ik zou alleen niet voor een roos gaan, maar voor een transparant "ei" of een doorzichtige spiegel. Houd er wel rekening mee, dat een afsluiting wederkerig is. Het kan dus ook het aangaan van contact in de weg staan.
De visualisatie moet je bijhouden en dat vraagt energie en concentratie. Dat kun je oefenen door het vaker te doen.

Daarnaast kun je mediteren op je hart. Met een hartmeditatie kun je leren voelen wat goed voelt en wat niet. Je kunt ook mediteren op een beschermende laag om je heen. Belangrijk daarbij is dat je zelf wel blijft voelen.

Ander ding, meer op structurele basis, is het leren herkennen van je eigen grenzen. Op welke punten komt de ander bij je binnen? Waar word jij in geraakt en waarom? En hoe kun je daar kort en duidelijk op reageren. Die reacties kun je oefenen. Je kunt daar in je eentje een heel eind mee komen, maar het kan ook zijn dat je stagneert. Dan helpt het om ondersteuning te vragen van een coach.

Een nog fundamentelere aanpak kun je doen door je vraag systemisch te onderzoeken. Niet zelden rolt er een patroon door vanuit de historie. Als je daar zicht op krijgt, kun je begrenzen. Dit lukt alleen met begeleiding. Familieopstellingen zijn heel effectief hierin.

Tot slot nog eentje die kan helpen zonder dat je daar veel voor hoeft te doen: Koop een zwarte toermalijn en draag die bij je. Labradoriet of spectroliet kan ook of eventueel vuuragaat.

Succes!