Waarom vieren de Jehova--getuige hun eigen verjaardag niet?

nergens in de bijbel staat dat dat niet mag

hoe komen ze erbij

heb werkelijk geen idee

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
11.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Plus1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou op over JG ben er mn beste vriend aan kwijtgeraakt!! Gehersenspoelt,verjaardag vieren mag niet omdat ze zelf niet in de aandacht mogen staan,maar de here Jehove. Als we gingen wokken kwamen we altyd "broeders en zusters" tegen. Ook op de rommelmarkt OVERAL. Het is écht n sekte geloof me barca!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
DREAMQUEEN Wanneer het een sekte is ,dan is het alleszins een goedaardige! Want de kerklidmaten van de wereldgodsdiensten hebben in onze landen tijdens de wereldoorlogen afgeslacht met miljoenen!Als dit geen gevaarlijke sekten zijn! In het licht van de pedofilieschandalen lees ook even (1 Timotheüs 4:3) .... die verbieden te trouwen . . .
Dan zal je weten aan wat echte sekten te herkennen zijn!

Het beste antwoord

Ze zien het als een heidens gebruik. De enige 2 personen waarvan in de bijbel wordt verteld dat ze hun verjaardag vierden, waren dan ook heidenen.
http://www.watchtower.org/e/rq/article_11.htm

Uit eigen observatie kan ik je melden dat ze bij andere gelegenheden (bv trouwerijen) wel degelijk feest vieren en alcohol daarbij zeker geen taboe is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (10)

Jehovah's Getuigen vieren in deze tijd geen verjaardagen. Vroeger gebeurde dat wel. Tot ongeveer 30-35 jaar terug werden de verjaardagen wel gevierd. Op een bepaald moment kwam er "nieuw licht" en werd het vieren van verjaardagen geleidelijk afgeschaft. Eerst werd het aan het geweten van het individu overgelaten maar later werden er sancties aan gekoppeld.Verjaardagen vieren werd van iets onschuldigs tot iets strafbaars en voor God afkeurenswaardig gemaakt. Zoals gewoonlijk ging dat eerst dus weer via de subtiele weg van hersenspoelen. Steeds maar weer herhalen van flinterdunne "bewijzen" dat iets slecht is, leidt uiteindelijk tot de mening dat het zo is als het gesteld is. Vervolgens wordt de strop strakker aangehaald door de plotseling opduikende sancties (tot aan ex-communicatie toe) en de bijbehorende sociale controle. Uiteindelijk is weer zo gegaan als met de meeste thema's: Een mening wordt een regel, die op haar beurt een wet wordt. Het individu beslist dan niet zelf meer of hij of zij iets doet of laat maar de leiding van de groep bepaalt welke kant men op gaat. Het groepsbelang gaat voor het individuele belang, overigens onder het motto dat dit uiteindelijk in het belang van het individu is.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zo gaat dat daar!! Heel goed geantwoord.
Ik vind dat er eens heel goed naar die organisatie moet worden gekeken. Er klopt daar iets niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inekevl. De deuren van de Koninkrijkzaal staan steeds voor iedereen wagenwijd open!Doe eens controle.
Mensen in deze materialistische maatschappij worden geleefd,ipv dat ze hun eigen leven leiden.
De meesten leven van de ene 'verplichte- commerciële- geef geschenkenfeestdag 'naar de andere !En willen dan nog hebben dat iedereen naar hun pijpen danst!
Loop je niet binnen de lijnen van deze maatschappij dan ben je een lid van een gevaarlijke sekte! Ken je Hank Marvin,Trummy young ,Larry Graham,ed.?...straks mag ik er Prince ook bij vernoemen, Mannen die soms tientallen jaren reeds JG zijn .geen droogstoppels toch? Hebben miljoenen mensen geëntertaind op hun feesten. Maar nou zouden ze ineens abnormaal zijn omdat ze voor zichzelf hebben besloten liefst niet hun eigen verjaardag te vieren! Wat een wereld!Doet me een beetje aan de kippen denken.Wanneer er één kip bijloopt met een eigenaardigheidje dan zal de meerderheid er naar pikken!
Voor deze vraag komen we terecht bij het zogeheten "Redenerenboekje" (titel: Redeneren aan de hand van de Schrift). Dit boekje is speciaal gemaakt voor intern gebruik. Het biedt voorgekauwde antwoorden op vragen die de JG zoal gesteld krijgen.

Natuurlijk staat er een antwoord in op de verjaardags-problematiek van Jehovah's Getuigen. Alleen dat antwoord is zeer gekunsteld en voorzien van een sterke en verkeerde gedachtenmanipulatie.
Verjaardag wordt gekoppeld aan afgoderij. Maar wie een beetje nadenkt, beseft dat afgoderij betekent dat je je vertrouwen stelt op en je onderwerpt (o.a. dienst verrichten) aan een ander dan God zelf.

Nou ja:
Lees hier het hele verhaal, met argumenten en
voors en tegens:
http://www.wachttorenkijker.nl/Actueel/body_act_verjaardagen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien omdat ze elk jaar ...weer een jaar korter te leven hebben...zeg maar.
Er is nog een Geloof , wat het om die reden niet viert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jezus was een jood en joden vierden hun verjaardag niet in de bijbelse tijd

en jehovahs getuigen willen in de voetsporen van jezus lopen

in bijbelse tijden vierden alleen heidenen hun verjaardag en daarom vieren de jehovahsgetuigen hun jaardag niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mij werd ooit uitgelegt dat er vroeger een heerser was die voor zijn verjaardag,het hoofd van iemand op een zilveren schaal cadeau wou(het is een bijbels verhaal)en daarom wordt er geen verjaardagen meer gevierd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen verjaardagen, maar meerdere feesten en gebruiken zijn de "christelijke" kerk binnen geslopen. Met de jaren zijn de gebruikers dat als gewoon gaan beschouwen. Veel is tijdens de concilie van Nicea in 325 G.T. als vaste gebruiken en beweringen aangenomen.
De toenmalige keizer die de scheuring in zijn rijk wilde voorkomen tussen de "heidenen"en "christen noemende personen" vond het daarom van groot belang dat het volk één van geloof was, en als iedereen wat van elkaar zou accepteren en overnemen, zou het verschil kleiner worden.
Dit heeft hij ook bereikt.
Velen vieren dus feestdagen en hebben gebruiken overgenomen, waar niemand zich druk maakt over de oorsprong daarvan. Als het maar leuk en gezellig is.
Iemand die daar niet aan meedoet, word daarom als paria gezien of sekte.
Jehovah's Getuigen vieren geen verjaardagen omdat ze van heidense oorsprong zijn, nooit in de Bijbel word genoemd als een normaal gebruik. Van de Farao en Herodes, 2 heidense koningen word melding gemaakt in de Bijbel dat ze hun verjaardag vierden. Op beide feesten werden executies verricht, waaronder Johannes de Doper, op Herodes' verjaardag werd onthoofd.
Job zei zelf: (Job 3:1-3) 1 Het was hierna dat Job zijn mond opende en kwaad ging afsmeken over zijn dag. 2 Job nam nu het woord en zei:  3 „De dag moge vergaan waarop ik geboren werd, Ook de nacht dat iemand zei: ’Er is een fysiek sterke man ontvangen!’
Ook belangrijk is wat God er van vind en niet wat wij mensen goed vinden.
Tevens is het genieten van elke dag beter dan met grote ergernis, moeten trakteren, ook al ben je op dat moment slecht bij kas. Of verplicht bent cadeaus te geven terwijl je geen geld hebt, maar door de "omgeving" toe geprest word.
Dit is de reden dat Jehovah's Getuigen hebben besloten geen verjaardagen (meer) te vieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit heb ik dat eens gevraagd aan de moeder van twee kinderen die vanwege hun geloof hun verjaardag niet mochten vieren op school.
De verantwoording komt natuurlijk vanwege een bijbelse uitleg: Op de verjaardag van de (heidense) Herodus wed het hoofd van Johannes op een schaal aangeboden. Dit is een negatief signaal.
Ook is er in de bijbel sprake van een ander feest, een trouwerij. Daar werd water in wijn veranderd. Dat is een positief signaal.
Daarom vieren Jehovagetuigen geen verjaardagen en wel huwelijksfeesten (waarbij ook alcohol gedronken mag worden.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast het feit dat het als een heidens feest wordt bestempeld, door het ene verhaal van een verjaardag in de bijbel waarbij Johannes werd onthoofd, vinden deze mensen ook dat er alleen eer naar God mag gaan, en bij een verjaardag staat er een mens in het middelpunt, wat niet de bedoeling is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jg's hebben nooit verjaardagen geviert. Dat deden de eerste christenen trouwens ook niet. De enige meldingen in de bijbel van verjaardagen waren heidense gebruiken. Als je verjaardagen terug gaat herleiden is het een heidens gebruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geworteld in het heidendom.
De oude Grieken bijvoorbeeld geloofden dat ieder mens een beschermgeest had die bij zijn geboorte aanwezig was en daarna over hem waakte. Die geest „stond in een mystieke relatie tot de god op wiens geboortedag de persoon was geboren” Daarom werden aan de persoon geschenken gegeven,om de geest gunstig te stemmen!

Verjaardagen zijn ook al heel lang nauw verbonden met astrologie en de horoscoop.

Gods dienstknechten in het verleden verwierpen verjaarsgebruiken niet alleen wegens hun heidense en spiritistische oorsprong maar ook uit principe,omdat het nederige, bescheiden mannen en vrouwen waren die hun komst in de wereld niet zo belangrijk vonden dat die gevierd moest worden !

En inderdaad de bijbel bevat enkele voorbeelden van verjaardagen die beslist die gewoonte niet promoten.

En mogen mensen hierin de vrijheid hebben deze te vieren of niet?Dienen anderen daar zeggenschap over te hebben?

Het is opmerkelijk dat de belangrijkste dag in het satanisme iemands verjaardag is.
Omdat satanisten geloven dat elk individu een god is als hij zichzelf zo wil bezien. Het vieren van de eigen verjaardag is dus het vieren van de geboorte van een god. Natuurlijk houden de meeste mensen er niet zo’n extreme, egotistische zienswijze op na. Toch zegt het boek The Lore of Birthdays: „Andere feestdagen bemoedigen het hart, maar verjaardagen strelen het ego.