Is de Bijbel gebruikt of herschreven ten behoeve van macht en rijkdom en onderdrukking door de man over de vrouw?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Religie
2.9K
kierkegaard47
6 jaar geleden
Dat de bijbel in het verleden wel zo gebruikt is is zonder enige twijfel waar. Ik denk dat niemand, gelovig of ongelovig, dat zal ontkennen. Of de bijbel met dat doel ge- of herschreven is is nog een heel andere vraag, waarop hieronder Zevenbergen al een interessant antwoord geeft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het gaat om wat er niet staat. En in het verleden is een keuze gemaakt welke boeken en teksten een onderdeel zijn van de Bijbel. Maar het is meer de uitleg die vrouwonvriendelijk was, dan de teksten zelf. Maar ik ben geen theoloog. Wel is het zodat de bijbel vaak vertaald is en dus in mijn mening herschreven naar de huidige tijd.
Wel is het zo dat de mens geschapen is naar het evenbeeld van GOD. En daarna is de mens gesplitst in man en vrouw. Dus hieruit haal ik dat GOD man en vrouw gelijktijdig is en dat de mens maar een afspiegeling is van GOD en dat de Bijbel maar is hoe de mens het woord van GOD gehoord heeft. En dat de mens alleen het Woord van GOD in zijn eigen taal op geschreven heeft.

Antwoorden (2)

De bijbel is een bonte verzameling verhalen, gedichten maar ook wetten en regels.
De schrijvers zullen eerder beschrijvend bezig zijn geweest dan vormend.
Het geeft eerder aan hoe pakweg 2000 jaar geleden de samenleving waarin zij woonden in elkaar zat.
Ik denk dus niet dat het herschreven is om vrouwen te onderdrukken. Eerder een soort uitleg, een poging tot begrijpen of vastleggen hoe iets zit, en misschien een justificatie (mannen werken en vrouwen baren als straf).
Feministische theologen proberen eerder te herinterpreteren van de sexe van god (staat er nu echt steeds hij?) of sporen te vinden en uit te vergroten van matriarchale invloeden in oorspronkelijke teksten. Die laatste zijn er ongetwijfeld wel, maar het zijn echt spelden in de hooiberg.

Mijn inziens is het grootste probleem dat vrouwen zo weinig tot hun recht komen in/met/door de bijbel de institutionalisering van monotheïsme. Hierbij werd patriarchale dominantie misschien te veel gecultiveerd, waar andere godsdiensten, zeker traditionele natuurgodsdiensten de vrouw om haar maatschappelijke rol en natuurlijke eigenschappen meer waardeerden (schoonheid, vruchtbaarheid, doorgeven van leven) .

Het gaat dus te ver om te zeggen dat vrouwenonderdrukking een doel was. Eerder iets wat aan de hand was in het midden-oosten een paar duizend jaar geleden en door monotheïsme werd versterkt.

Overigens zie onze maatschappij die we goeddeels te danken hebben aan christelijke geloof nog steeds erg worstelen met het monotheïsme. Tussen verschillende christelijke stromingen alleen al, maar ook nu het conflicten oplevert met andere monotheïstische culturen (waarbij sommigen nog hoopvol denken dat we eigenlijk allemaal in dezelfde god geloven, zijn er in ieder geval wat betreft de vrouwenemancipatie belangrijke verschillen... )

Het is lastig om te doen, maar als mensen per se een religie nodig hebben, zou ik zelf een groot voorstander zijn van het herinvoeren van de oude Germaanse of Griekse goden. Als je kijk naar het klassieke Griekenland: Hera leverde regelmatig strijd met man Zeus, acteerde zo'n beetje op gelijke voet. En met Demeter, Aphrodite, Athene en Artemis genoeg vrouwelijke rolmodellen aanwezig. Nog een groot voordeel: strijd tussen verschillende landen, was niet een geval van "wij acteren in naam van god" en anderen zijn "heidens, onrein" o.i.d. Het was vaak een uitwas van een conflict tussen goden (denk bijvoorbeeld aan de strijd om Troje).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed antwoord, de bijbel is/word echter wel misbruikt ter onderdruking, van man over vrouw, maar ook gezag hebbende over het gepeupel.
Z512099
6 jaar geleden
Helemaal gelezen +
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed verhaal. Aan het eind over oorlog een aanvulling;
Oorlog heeft altijd een economische oorzaak. Hebben of niet hebben. De godsdienst wordt gebruikt om die strijd te legaliseren. De oude Grieken voerden ook oorlog.
Reddie
6 jaar geleden
Niet helemaal gelezen.
Eerste alinea zet al de goede toon.
Plus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik kan niet beter zeggen. Maar ik ben niet eens met de herinvoering van de oude manier om het Goddelijke om te gaan. Laten wij de huidige moderne teksten de basis zijn om de morele wereld op te bouwen.
LP
een jaar geleden
groot voorstander zijn van het herinvoeren van de oude Germaanse of Griekse goden. ??? dODE GODEN, BEELDEN, SPROOKJES, tsjong voorstander van leugens bedrog hoererij en werk van mensen, voorstander je bent gewoon een tegenstander van God en ja er is maar 1 HEILIG GOD DE GOD VAN ISRAEL EN YESHUA IS ZIJN ZOON - dat jullie likers dit mogen leren erkennen en bevrijd.... van je eigen ik me and myself
LP
een jaar geleden
en als Jezus dit leest, hoe sta jij dan straks in het oordeel? Man/vrouw - ach in Hem noch man noch vrouw en overigens is het antwoord simpel, als er sprake is van onerdrulling gaat dat niet van God uit- simpel
Allereerst wordt de vrouw in de Bijbel niet onderdrukt. Dit wordt vaak beweerd, helaas altijd met uit hun context gerukte Bijbelverzen. De Bijbel geeft veel taken en verantwoordelijkheden aan de man. Zo is de man het hoofd van het gezin en daarmee dus verantwoordelijk gesteld voor het gezin. Dit betekent dus niet dat de man zich dominant en bazig moet gaan gedragen over zijn vrouw of gezin. Hij heeft een verantwoording over het wel een wee van zijn gezin. De vrouw is gelijk geschapen aan de vrouw. Adam zegt dan ook, nadat hij Eva ziet dat zij zijn gelijke is.

Of de Bijbel is herschreven, ja sommige stromingen hebben hun eigen versie. Toch is dit wel te toetsen want het origineel is er nog steeds en het is dus te toetsen aan het origineel of de vertaling wel klopt. Dit wordt tegenwoordig steeds vaker gedaan. Wel zijn er woorden anders vertaald door verschillende vertalers waardoor men het anders kan interpreteren. De hoofdboodschap blijft echter hetzelfde. God schiep de aarde, maakte de mens verantwoordelijk, de mens faalde, God was boos maar besloot de straf niet aan de mens te geven maar aan Zijn Zoon Jezus.

Wel zijn er Bijbels die aangepast zijn, kijk bijvoorbeeld naar de Katholieke Bijbel en de Jehova Bijbel. Hier zijn bepaalde teksten weggelaten en andere aan toegevoegd. Dit overigens tegen het gebod van God in, die vraagt niets te veranderen aan Zijn Woord. OVerigens is het de vraag of de Bijbel nog wel helemaal compleet is, daar de Katholieken de samenstelling hebben bepaald en daarbij boeken uit de Bijbel hebben weggelaten (b.v. Henoch).

De Bijbel is in de loop der tijd wel misbruikt. Kijk naar de rijke kerken die rijk werden over de rug van de arme boeren. Niet betalen betekende geen zegen over de oogst. De kerk creëerde angst. "God straft onmiddelijk", een veelgezegde uitdrukking. Dit is echter niet wat de Bijbel ons leert.