Zijn er religies die niet in een god of goden geloven?

Zijn er religies die gebaseerd zijn op iets anders dan het geloof in een god of goden?
Of heet iets alleen een religie als er wel geloofd wordt in een god of goden..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.5K

Het beste antwoord

Ja hoor, het boeddhisme is een religie waar geen god onderdeel van uitmaakt.

Er is een verschil tussen religie en godsdienst: iedere godsdienst is een religie, maar niet iedere religie is een godsdienst. Religies die draaien om het bestaan (en dan vooral: het dienen) van één of meerdere goden heten 'godsdienst'.

In de praktijk worden de woorden 'religie' en 'godsdienst' trouwens door elkaar gebruikt. Er zijn ook niet zo heel veel religies zoals het boeddhisme die niet óók een godsdienst zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Boedisme

Toegevoegd na 30 seconden:
Boeddhisme dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Religie
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

(download/info)

Portaal Religie

Religieuze symbolen, van links naar rechts:
regel 1: Christendom, Jodendom, Hindoeïsme
regel 2: Islam, Boeddhisme, Shinto
regel 3: Sikhisme, Baha'i, Jainisme

Onder religie (van het Latijn religio, zie verder Etymologie) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan,
waarbij meestal een hogere macht of opperwezen (een god) centraal staat. In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven. Deze religiositeit kan al dan niet beschouwd worden in relatie tot een macht, of manifestaties van een macht, of een (bewust) niet nader gedefinieerd beginsel, essentie of entiteit.
Het gaat daarom dus niet per se om een identiteit, een persoon
Meestal wel dus niet altijd dus ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, bijvoorbeeld het boeddhisme en het hindoeisme, er bestaat natuurlijk wel een discussie of dit dan wel godsdiensten zijn en niet gewoon levensbeschouwingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hindoeïsme kent juist een hele kudde goden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hindoeisme#Lijst_van_goden
Zeker, de wetenschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaïnisten zien God als een onveranderlijk teken van de zuivere ziel. Dit teken is oneindige Kennis (Ananta Gnana), Waarneming (Darshan), Bewustzijn (Chaitanya) en Geluk (Sukh). Vandaar dat men zegt dat het jaïnisme een religieuze stroming is die geen concept van een schepper-God omvat. Het heelal zelf is eeuwig, zonder begin en ook zonder einde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Het woord zegt het al: GODSdienst