Zou je als moslim een navel truitje aan mogen doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
3.1K
Ritsuka
7 jaar geleden
dat ligt er aan in welk land je woont, wat de temperatuur buiten is, en hoe streng (gelovig) je ouders en omgeving zijn.
Rieneke1
7 jaar geleden
Geen probleem, zolang je er iets overheen draagt zodra er een begerig mannenoog op je kan vallen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Van wie zou het wel niet mogen? Nederlandse wet
Ouders/broers
Specifieke moslimdenominatie
Koran (wiens interpreatatie)
Allah
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is afhankelijk van meerdere zaken.
Waar, welk land, woon je? En heel belangrijk, hoe streng is het geloof?
Het geloof van de ouders en de samenleving vooral, denk aan islamisering, is hier wel van doorslaggevende invloed. Bronnen:
- http://www.encyclo.nl/begrip/islamisering

Antwoorden (2)

Het is voor een moslim meisje wat kledingkeuze betreft van belang waar ze woont en hoe ruimdenkend haar ouders en broers zijn. Hier in de grotere steden is het niet ongebruikelijk een moslim meisje/vrouw in minirok en naveltrui tegen te komen. De moslims verdelen zich wat dit betreft, het ene deel leeft traditioneel (ook in de grotere steden), waar vrouwen zich geheel bedekken, op het gezicht en handen na. Het andere deel leeft wat vrijer en past zich aan aan de gebruiken die in de stad of het dorp waar zij leven gebruikelijk is. De meisjes waarvan de ouders en broers hier zijn geboren en hun schooltijd hebben beleefd, zijn meestal wat vrijer opgevoed en mogen hun eigen kleding kiezen, maar er zijn ook nog veel uitzonderingen hierop, of bepaalde regels gesteld, waarbij het ene wel toegelaten wordt en het andere niet.
Een individueel antwoord is hierop daarom niet te geven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ het is zeker waar dat er in de Nederlandse moslimgemeenschap verschillend gedacht wordt over wat wel en niet mag.
@Crea, helaas zijn zelfs in de gezinnen waar de ouders en zonen in Nederland zijn geboren zijn de vrijheid van de dochters en zussen nog een uitzondering. Zodra de meisje de leeftijd hebben bereikt dat zij gecontroleerd dienen te worden (volgens de vader en broers) worden zij steeds meer beperkt in hun vrijheid.
http://www.republiekallochtonie.nl/waar-zijn-de-marokkaans-nederlandse-meisjes
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goede reactie JoanDArc, bedankt hiervoor.
Dat er veel uitzonderingen zijn is mij ook duidelijk, jammer dat het geloof eraan bijdraagt dat veel meisjes niet vrij kunnen zijn in hun keuzes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat de vader bepaalt hoe zijn dochter er bij loopt kan ik nog wel plaatsen, maar hebben haar broers volgens de koran ook iets over haar te zeggen?
SimonV
7 jaar geleden
Prima antwoord. Plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@henkaren, lees eens de antwoorden op de vraag over het hebben van meer rechten van de broers dan de zusjes.
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=657.0
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@henkaren De koran stelt vrouwen zoveel lager dan mannen dat het niet zo gek is dat zelfs jongere broers macht krijgen over hun oudere zussen. http://www.thereligionofpeace.com/pages/quran/women-worth-less.aspx
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
henkaren, zoals JoanDArc en Mr Tomaat al aangaven, staat er niet in de koran dat de broers hun zussen moeten beschermen en/of corrigeren.
Dank beiden voor de duidelijke reacties op deze vraag, ik had het niet duidelijk kunnen omschrijven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JoanDArc,
De door jou genoemde bron gelezen hebbende, vraag ik mij af of die beschermende broers een vergelijkbare "bescherming"van hun zussen accepteren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@henkaren, neen zeker niet. Daar waar de traditionele gezinsverhoudingen gelden zal het niet eens in het hoofd van het meisje opkomen om haar broers te beschermen - te vertellen wat zij niet mogen of juist wel moeten.
Als je de koran bekijkt, dan staat daar dat islamitische vrouwen zich degelijk moeten kleden (dus niet opzichtig en ook niet zodat de mannen met lust naar ze kijken). Er staat dat zij hun boezem moeten bedekken met een sluier/kleed.
'… hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen…' Koran, hoofdstuk 24:31.
Ook zegt God tegen de profeet: 'O profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilbâb) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zijn niet lastig gevallen' Koran, hoofdstuk 33:59
Als ik dit als uitgangspunt neem, denk ik niet dat het voor een moslima toegestaan is om een naveltruitje te dragen - omdat ze zich moeten bedekken om zo niet lastig gevallen te worden (bijv. verkrachting of aanranding in de hand spelen). Niet in het openbaar in ieder geval. Je mag denk ik best een naveltruitje dragen in de prive sfeer - dus thuis waar alleen vrouwen of alleen mannen van je familieleden zijn, broers en vader bijvoorbeeld zijn. Dat is zijn namelijk mannen die niet met je mogen trouwen en die een familieband hebben.