Wat is het verschil tussen de NBV Studiebijbel en de Studiebijbel in perspectief?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
4.7K
Reddie
7 jaar geleden
Misschien een vraag voor een dominee?

Het beste antwoord

Overeenkomst: beiden hebben de Nieuwe Bijbelvertaling.
Verschil: In Perspectief is veel uitgebreider, eerder vergelijkbaar met de Statenvertaling met kanttekeningen. In Perspectief bevat *Algemene inleidingen op de boeken van het Oude en het Nieuwe Testament, *Commentaar bij moeilijke verzen *Bespreking van heilshistorische thema's *Omvangrijk overzicht met tekstverwijzingen, *woordenboek/encylopedie *Veel kaarten *Aandacht voor verbindingslijnen binnen het geheel van de Bijbel. En toegang tot foto's op internet.

De NBV Studiebijbel bevat vooral informatie en commentaar uit de historisch-kritische hoek en ook literaire kritiek.
In Perspectief stamt meer uit de reformatorische en evangelische hoek en geeft naast feitelijke informatie ook gelovige en theologische lijnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zit dus wel overlapping in, maar je kunt ze prima naast elkaar gebruiken, omdat ze elkaar kunnen aanvullen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is sinds 2017 een nieuwe versie van de bijbel in perspectief. Bevat deze editie ook de deuterocanonieke boeken? Hij lijkt meer uitgebreid dan de nbv studiebijbel te zijn.