waar gaan de twee delen van de bijbel over?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
2.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier is vast een beginnetje:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbel_(christendom) De Bijbel bevat twee verschillende verzamelingen van teksten (elk onderverdeeld in Bijbelboeken):
Het Oude Testament, geschreven over een periode van vele eeuwen, voor het grootste deel in het Hebreeuws met een paar passages in het Aramees.
Het Nieuwe Testament, geschreven gedurende de eerste (en volgens sommigen gedeeltelijk in de tweede) eeuw na Christus, in toen alledaags Grieks (koinè-Grieks).

Antwoorden (4)

In het kort:

Het eerste deel, het oude testament, gaat over de hele geschiedenis van het ontstaan van de wereld (God schiep hemel en aarde en alle dieren en de mens Adam en Eva) en het uitverkoren volk van God de Joden/Israëlieten die de nazaten zijn van Adam en Eva.

Het tweede deel, het nieuwe testament, begint zo'n twee duizend jaar geleden met de geboorte van de Zoon van God, Jezus Christus. Deze Mens kwam om de openbaring en de beloften die de Joden in het oude testament hadden gekregen, de verlossing in een nieuw Rijk, te vervullen.
7 jaar geleden
Het Oude Testament vertelt over de Schepper van hemel en aarde, inclusief de mens daarin. Deze Schepper is een jaloerse, wraakzuchtige God, die geen andere Goden naast zich duldt. Hij gebruikt Zijn uitverkoren volk om heidenvolken te straffen en andersom wordt Zijn volk gestraft door diezelfde heidenen. Hij voert een vergeldingsregime van oog om oog en tand om tand die vastgelegd worden in de Wetten van Mozes (de Tien Geboden), Zijn knecht.

Het Nieuwe Testament vertelt over een nieuw Evangelie; de verkondiging van het Koninkrijk der Hemelen. Dit Evangelie werd verkondigd door de Zoon van de ware God en Schepper van de ‘nieuwe mens’.
In de Zaligsprekingen (Mattheus 5) vind je de Wetten van dit Koninkrijk, de ‘verblijfplaats’ van Jezus Christus en van al degenen, die deze God van Liefde dienen. Zij worden daarom ‘nieuwe mens’ genoemd.

Mensen, die de oudtestamentische God blijven dienen worden in dit gedeelte, het Nieuwe Testament, daarom aangeduid met ‘de oude mens’.

De mensen hebben dus de keuze tussen twee Goden; de God van het Oude Testament en de God van het Nieuwe Testament. Niemand kan dus twee heren (= Goden) dienen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit antwoord is volgens mij niet correct. Jezus zegt zelf: "Ik en de Vader zijn één." in het evangelie naar Johannes hoofdstuk 10 vers 30. In dat hele evangelie verwijst Jezus vaak naar de Vader, dus dat is heel interessant om te lezen. De Schepper enkel een jaloerse, wraakzuchtige God noemen is wel zeer onvolledig. Per slot van rekening is het deze God, die een deel van Zichzelf geeft (= de Zoon), om de straf voor de zonde op Zich te nemen. Johannes 3:16 zegt: "Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft." Jezus, de Zoon, heeft die akelige kruisdood ondergaan om ons mensen te bevrijden van een eeuwigheid gescheiden te blijven van God. Door Jezus' opstanding is de weg naar God de Vader vrij voor iedereen, die oprecht in Jezus gelooft.
God de Vader maakt Zichzelf in het Bijbelboek Exodus, hoofdstuk 34 vers 6 bekend als: "HERE, HERE, God, barmhartig en genadig, lankmoedig (geduldig), groot van goedertierenheid en trouw".
De God van het Oude Testament is dezelfde als de God van het Nieuwe Testament. Er is maar één echte God, die Zichzelf openbaart als Vader, Zoon en Heilige Geest, die echter één zijn (zie ook de eerste brief van Johannes: 1 Johannes 5:7, waarbij de Zoon het Woord genoemd wordt, corresponderend aan het evangelie van Johannes 1: 1-18).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die tekst over twee heren dienen is te vinden in Matteüs 6:24 en gaat over heel wat anders, namelijk dat je niet en God en geld (Mammon) kunt dienen en dient als conclusie op de stelling in vers 19: "Verzamelt u geen schatten op aarde, waar mot en roest ze ontoonbaar maakt en waar dieven inbreken en stelen, maar verzamelt u schatten in de hemel". Zo waarschuwt de apostel Paulus zijn leerling Timoteüs in 1 Timoteüs 6:10 "Want de wortel van alle kwaad is de geldzucht." (Let wel: niet geld op zich, maar geldzucht.) Dit zegt Jezus kort voor zijn kruisiging in Johannes 16:28 "Ik ben van de Vader uitgegaan en in de wereld gekomen; Ik verlaat de wereld weer en ga tot de Vader." En 1 Johannes 2:23 zegt: "Een ieder, die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon belijdt, heeft ook de Vader."
Zie je? Je kunt ze niet scheiden. Wie dat toch probeert, kent Hem niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geloof jij dan in een schizofrene God? Als je de Bijbel objectief leest, dan kan je niet anders dan tot die conclusie komen!
De Schepper zegt namelijk zelf dat Hij een jaloerse, wraakzuchtige God is, die zich tevreden en voldaan voelt wanneer onschuldige dieren geslacht worden ten gunste van het zondige volk. Maar even later zegt Hij, dat Hij liefdevol, genadig enz. is.
Zelfs een (beschaafd) mens walgt ervan, wanneer hij leest dat de opstijgende rook van verbrand vlees van deze dieren een welriekende reuk is.
De wreedheid van de oudtestamentische God blijft doorklinken in het gehele OT, als je in staat bent om dit objectief door te lezen.
Maar kennelijk lees je dit boek als een advocaat; bevooroordeeld en bij voorbaat alleen zoekend naar de verzachtende omstandigheden voor Zijn wraakzucht.
Wat jouw laatste regel betreft: ik maak wel degelijk scheiding tussen deze twee Goden. De oudtestamentische God verwerp ik, en de nieuwtestamentische God omarm ik.
Deze God is niet schizofreen; Hij is Een.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het offer van de dieren, die in principe niet kunnen zondigen, wijst heen naar het ware 'offerlam' Jezus Christus, die Zichzelf als zondeloos offer liet slachten als losprijs voor velen.
De mens is door en voor God gemaakt. De dieren trouwens ook, maar die zijn tevens gemaakt voor de mensheid, die er liefdevol over zou behoren te heersen.
Als de mensen beginnen te zondigen ontstaat er een diepe kloof tussen God en zijn geliefde mensen. Het directe, natuurlijke contact tussen God en de mens is verbroken. Dat vindt God heel erg en Hij doet er alles aan om de mensen tot Hem terug te brengen. Dat kost Hem een deel van Zichzelf als Hij in Jezus Christus als mens ter wereld komt. God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest zijn drie Persoonlijkheden waarmee God zich kenbaar maakt, terwijl Hij erop blijft wijzen dat ze één zijn met elkaar.
Totdat het juiste moment daar is dat Jezus geboren wordt, gebruikt God een bepaald volk (Israël, dat is het Joodse volk) om aan hen te laten zien hoe Hij het hebben wil en hoe het verder moet. Om het Joodse volk voor te bereiden op hun Messias, de gezalfde verlosser (Jezus Christus), geeft Hij hen de wet. Geen zondig mens kan die echter houden. Wet doet zonde kennen. Maar zonde is nooit goedkoop! Eens zal het onschuldige bloed van Jezus Christus vloeien, waarmee Hij de straf voor de zonde van de mensheid draagt. Tot Jezus kwam, was het stelsel van dierenoffers door God in gang gezet om de mensen te leren, dat een ander wezen het leven zou laten om hen te redden, heen wijzend naar Het Andere Wezen, Gods eigen Zoon, die voor ons aan het kruis stierf.
Jezus' Bijbel is het Oude Testament. Hijzelf zegt in Matteüs 5: 17-18 "Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied." Hijzelf bevestigt dus het volledige Oude Testament.
Het thema van de bijbel is de redding van de mensheid.

Het begint met de schepping en waarom redding nodig is (de zondeval van Adam & Eva), maar reeds in Genesis 3:15 staat de eerste profetie die over de redding gaat.
Dit thema wordt tot en met Openbaring aan toe uitgewerkt. In feite dus hoe God zijn oorspronkelijke voornemen met de aarde alsnog zal volbrengen.

Er zijn enkele subthema's, waarvan de belangrijkste het reilen en zeilen van het volk Israel en het leven van Jezus zijn
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op je oorspronkelijke vraag waar de twee delen van de Bijbel over gaan is het korte antwoord: het Oude Testament laat zien dat de mens door God is gemaakt, van God is afgevallen en uit zichzelf niet terug kan komen bij God. God Zelf geeft de oplossing: Hij zal Zichzelf voor zijn geliefde mensen opofferen. De mensheid liep zich voortdurend vast in rebellie. God gebruikte één volk (Israël) om de mensheid te tonen hoe Hij het hebben wilde. Voor wie het verstaat: de wet en de profeten verwijzen naar Jezus. Naar de noodzaak van Jezus. Het Nieuwe Testament begint bij Jezus. Niemand kan die wet uit het Oude Testament namelijk houden, maar wet doet zonde kennen (Romeinen 3:19-20). Alleen Jezus heeft nooit gezondigd en heeft Zichzelf als offerlam voor de schuldige mensheid gegeven. Daarom kan ook niemand anders redden, want alle mensen - of ze zich nou profeet of leraar of wat dan ook laten noemen - zijn zelf zondig en strafwaardig. Het Nieuwe Testament laat zien hoe Jezus, de Zoon van God, de mensen leert en uiteindelijk Zichzelf geeft als losoffer voor die mensheid. (Hier kan ik wel 10 verwijzingen geven, beter lees je zelf de Bijbel!). Vervolgens wordt in het Nieuwe Testament in een paar boeken en een boel brieven geschreven wat je moet doen om Jezus' offer voor jou persoonlijk aan te nemen zodat je weer bij God mag horen, hoe je vervolgens als christen hoort te leven en wat er gaat gebeuren als Jezus terugkomt. Reuze spannend!
Hoe je weer bij God mag horen? Handelingen 2:38 "Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en u zult de gave van de heilige Geest ontvangen." Wauw!