Is het gebruikelijk binnen de Islam nadat je man of vrouw is overleden dat je dan alleen blijft?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
19.6K

Antwoorden (1)

In de Islam duurt de rouwtijd officieel drie dagen. In deze drie dagen kunnen de nabestaanden getroost of gecondoleerd worden. Na drie dagen is het niet gebruikelijk dat er nog gecondoleerd of getroost wordt. In de Islam geldt dat na drie dagen de nabestaanden niet aan het verlies moeten worden blijven herinnerd. De dood ligt in de handen van Allah en is onomkeerbaar. Als Allah gewild heeft dat iemand overlijdt dan moet een mens niet blijven treuren.

Bij de dood van haar echtgenoot heeft een weduwe heeft een rouwperiode van vier maanden en tien dagen. Dit is gebaseerd op een Hadith die zegt: holyquran-icon‘Een vrouw mag niet meer dan 3 dagen rouwen, behalve wanneer het haar man betreft, dan is de rouwperiode 4 maanden en 10 dagen.’ [ de 6 Hadithboeken]

In sommige culturen wordt de rouwperiode uitgebreid tot 40 dagen. In deze 40 dagen worden er verzen uit de Koran gereciteerd en veel gebeden. Ook ontbreken smeekbedes voor de dode niet in deze dagen. Islamitisch gezien is het uitbreiden van een rouwperiode niet noodzakelijk. Immers blijft een persoon te lang hangen in een emotionele stemming wat er uiteindelijk ervoor kan zorgen dat diegene depressieve verschijnselen eraan overhoudt.

Toegevoegd na 11 minuten:
De islam schrijft voor,dat een weduwe niet mag hertrouwen tijdens haar rouwperiode;het wordt als onbeleefd beschouwd,om een vrouw tijdens deze periode een huwelijksaanzoek te doen.
Al-`iddah is de wachtperiode gedurende de weduwe niet kan trouwen of een huwelijksaanzoek mag accepteren.

Toegevoegd na 29 minuten:
Voor de weduwnaar geldt zo’n rouwperiode niet na het overlijden van zijn echtgenote. De weduwnaar mag trouwen zodra hij er klaar voor is. De rouwperiode is volgens de Hadies ( de overleveringen van hetgeen Mohammed gezegd heeft) vastgesteld op maximaal 3 dagen.
http://forums.marokko.nl/archive/index.php/t-1123767-trouwen-nadat-je-vrouw-overleden-is.html
http://www.embnet.be/tabid/547/Default.aspx
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
En een weduwnaar?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea, Misschien wil je even wachten tot ik klaar ben met het antwoord?
Amadea
7 jaar geleden
Hoe kan ik nou weten dat jij nog niet klaar bent met je antwoord terwijl je al op 'antwoord plaatsen' hebt gedrukt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar wanneer ga je nou wel een antwoord op de vraag geven? Leuke informatie, maar een antwoord is er niet uit te halen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Idenny73, voor de goede lezers: de eerste alinea zegt al genoeg.