Wordt er door gebruikers van deze website voldoende kritisch nagedacht over vragen en antwoorden?

Een voorbeeld: http://www.goeievraag.nl/vraag/waarom-groot-geestelijken-bijbel-voordeel.6009 Hier wordt de vraag gesteld waarom de bijbel door 'de groot geestelijken' (sic) is herschreven in hun eigen voordeel.

Op dit moment staan er 4 antwoorden op die vraag. 2 antwoorden lijken te neigen naar een antwoord op de vraag als zodanig, terwijl de andere 2 de vraag eigenlijk omkeren (waarom stel je deze vraag? en waarom denk je dat?).

Ik weet dat er wetenschappelijk onderzoek mogelijk is op verschillende manieren dat kan bijdragen aan het begrip van geschriften zoals de bijbel. Ik ben er echter van overtuigd dat het vrijwel ondoenlijk is om de inhoud van de (gehele) bijbel wetenschappelijk te bewijzen of om juist te bewijzen dat de inhoud onwaar is. Ik denk dat je evenmin kunt bewijzen dat de bijbel herschreven is in het voordeel van de 'groot geestelijken' wie dat dan ook mogen zijn.

Subjectief zijn we allemaal, naar mijn mening zijn we dat zelfs altijd in ons doen en laten. Ik zelf ben het in ieder geval wel, daarbij komt ook nog eens dat ik Christen ben en er dus daardoor misschien anders tegenaan kijk.

Getuigt het naar jullie mening van voldoende kritisch denkvermogen en / of inzicht om een vrij subjectieve vraag voor waar aan te nemen en op basis daarvan te antwoorden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

"Getuigt het naar jullie mening van voldoende kritisch denkvermogen en / of inzicht om een vrij subjectieve vraag voor waar aan te nemen en op basis daarvan te antwoorden?"
Nee, zeker niet.

Maar aangezien religie, en alles wat er omheen hangt, een machtsspel is, iets als politiek, maar dan zonder mogelijkehid betrokkenen weg te stemmen, zijn de geschriften als Bijbel en Koran in elkaar gezet ten voordele van de ''groot geestelijken'. Maar wel op dezelfde manier waarop Marx 'Das Kapital' met de bedoeling de mensen te verheffen. Zo zijn er velen, alleen zonder god dus wordt het geen religie genoemd.

Al is religie nog zo snel, het atheisme achterhaalt haar wel.. Waarom ik dat zo zeker weet? Omdat ik een postieve houding hebt t.o.v. het menselijk denken.
We geloven toch ook niet meer in sprookjes...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik betrap me zelf er soms op dat ik te snel antwoord geef. Vaak denk ik dus niet genoeg na. Soms maak ik ook gewoon fouten. Maar ik wil ook niet altijd te lang nadenken - dan krijg je van die lange antwoorden :).

Geloofszaken zullen altijd hevig bewtist worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mee eens, ik wil er ook niet persé een waardeoordeel over geven, maar het lijkt er inderdaad op dat mensen nogal snel antwoorden zonder na te gaan of de feiten in de vraag überhaupt kunnen kloppen. Daar was de door mij aangehaalde vraag een mooi voorbeeld van, maar er zijn er meer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er worden sowieso veel waardeoordelen gegeven in vragen, en in antwoorden.
Dat zal je altijd houden, voor een deel komt dat denk ik ook omdat het nou eenmaal internet is. En het is lekker makkelijk om anoniem achter je pc iets te zeggen, en je mening wat aan te dikken - er is toch niemand die je echt kent om je er op aan te kijken.
Gelukkig zijn er ook nog mensen die gewoon goede vragen willen stellen en een goed antwoord willen geven. Anders zou het hier snel erg vervelend worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind het ook goed dat er waardeoordelen gegeven worden waar die van toepassing (kunnen) zijn. Maar als je vraagt naar iets alsof het een feit is, terwijl dat geenszins zeker is, of als je antwoord geeft op een vraag terwijl uit de vraag niet met zekerheid kunt opmaken wat de vraagsteller bedoelt dan denk ik dat je het doel van deze site een beetje voorbijstreeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat bedoel ik ook, met name in de vragen - waarbij het duidelijk is dat de vraagsteller eigenlijk maar één soort antwoord wil, namelijk een bevestiging van zijn eigen mening, is het vervelend. Ook gebeurt het wel eens dat er een waardeoordeel gegeven wordt met als strekking 'als je het niet met me eens bent ben je dom'.
Vaak geef je een antwoord wat het eerst in je op komt, helaas is dat niet altijd het beste antwoord. In dit geval is mijn was mijn antwoord juist wel een antwoord. Denk er maar eens goed over na.

Vraag:
Waarom hebben de groot geestelijken de bijbel in hun voordeel herschreven?
Antwoord:
"Waarom stel je deze vraag? Tot jouw voordeel waarschijnlijk, om je kennis te verbreden."

Of te wel: Alles wat we schrijven of vragen is tot ons voordeel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoi BVB, Dat is ook het ongelukkige van het willen aantonen van iets met een voorbeeld. Als ik een oordeel zou moeten geven in de termen goed en slecht dan zou ik zeggen dat jouw antwoord samen met het antwoord van B, die vraagt waarom de vraagsteller dat denkt beide goede antwoorden zijn. De andere twee antwoorden, die van Patrick en SuzyQ (op het moment dat ik mijn vraag opstelde) gaan er allebeide voetstoots vanuit dat het een feit is wat de vraagsteller vraagt. Dat is het punt dat ik deze vraag hier bedacht, maar ik heb meer voorbeelden gezien van dit soort situaties.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@ditbenik, deels heb je gelijk, ik mis alleen het woordje OOK. De psycholoog verbreedt zijn kennis bij het onderzoek, de predikant spreekt ook voor zich zelf, ligt natuurlijk wel aan het onderwerp.
Impulsiviteit is niet fout. Sommige mensen zijn nu eenmaal zo. Soms zit er een ziekte aan vast... Denk maar aan ADHD, sommige weten het en sommige het niet dat ze het hebben. Om daar nu deze vraag uit te laten voortvloeien... Ook zijn inteligentie niveaus verschillend, je hoeft niet overal op te antwoorden... Toch? Dus impulsiviteit en verschillende inteligentie niveaus mogen en zijn niet verkeerd. Of mensen dan volgens jou wel of niet kritisch genoeg doordenken vindt ik een beetje tegen her randje aan....

enne, je moet eens weten wat er allemaal met impulsiviteit is bereikt. meer dan ji je kunt bedenken...

een andere christen broeder!

zegen