wanneer is in het christendom de rustdag van zaterdag naar zondag veranderd en waarom?

en wie heeft dit bedacht? de paus?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
4.9K

Antwoorden (2)

Sjabbat vindt plaats op zaterdag, de zevende dag van de joodse week en dient volgens de voorschriften in de Tenach in de eerste plaats te worden gevierd door een onthouding van alle arbeid. Volgens het eerste boek van de Tenach – Genesis – rustte God op deze dag uit van Zijn schepping die Hij in de zes dagen daarvoor tot stand had gebracht.De sjabbat is in de joodse religie een van de tekens van het verbond tussen God en het Joodse volk

In het christendom is de zondag de wekelijkse rustdag, maar de eerste Joodse christenen hielden nog de sabbat, zoals dat nu nog steeds het geval is in het jodendom, bij de zevendedagsbaptisten en de zevendedagsadventisten. In het Oude of Nieuwe Testament staat niet dat de zondag de rustdag is, maar de meeste kerken houden op zondag hun eredienst.
Omdat Jezus op zondagochtend is opgestaan uit het graf, en eigenlijk dus de eerste dag van de week is na sabbat, waarin hij een nieuw verbond met het volk van God vestigde.

Constantijn liet veel kerken bouwen, waarin heel wat van de gangbare heidense symbolen werden ingebouwd, en in 321 na Chr. stelde hij de zondag als rustdag in voor het gehele rijk. Dit was aan de ene kant ten gunste van de christenen die de zondag als rustdag wilden houden, maar viel anderzijds goed bij de lokale bevolking die destijds nog de zon een belangrijke plaats in het religieuze leven gaf en waar zondag de rustdag was. Op die manier maakte hij zijn nieuw gevestigde godsdienst voor alle partijen aanvaardbaar.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de christenen de zondag als een bijzondere dag willen zien omdat Jezus op zondag zou zijn opgestaan (staat niet in de bijbel) dan kan ik me dat nog wel voorstellen, maar op grond van welke Bijbeltekst hebben ze de Sabbat laten vallen?
erotisi
8 jaar geleden
De zondag dankt zijn speciale positie aan het feit dat de vroege christenen in de eerste eeuw na Christus op die dag ’s avonds altijd samen aten. Zij kozen voor de zondag omdat de zaterdag afviel, de dag waarop de eerste joodse christenen al deel namen aan een familiemaal in huiselijke kring. "Het christelijk groepsmaal [werd] iets als een complement of correctief op het joodse familiemaal. Maar om het tekort van het familiemaal te compenseren moest het correctief, het christelijk avondmaal, daar liefst zo spoedig mogelijk op volgen." Omdat deze zondagse maaltijd voor de vroege christenen het hoogtepunt van de week was, straalde dat af op de dag zelf.[1] Over de maaltijd valt te lezen in Handelingen 20 vers 7[2]: "Op de eerste dag van de week kwamen we bijeen voor het breken van het brood. Paulus, die van plan was om de volgende dag verder te reizen, hield een toespraak voor de leerlingen die tot midden in de nacht duurde."
Over een samenkomst op de eerste dag van de week, de zondag, valt ook te lezen in I Korintiërs 16 vers 1 en 2[3]: "Wat de collecte voor de heiligen betreft, moet u de richtlijn volgen die ik aan de gemeenten in Galatië gegeven heb: laat ieder van u elke eerste dag van de week naar vermogen iets opzijleggen. Dan hoeft er bij mijn komst geen geld meer te worden ingezameld." De sabbat zal dan waarschijnlijk aan waarde hebben verloren zeker onder de christenen uit de heidenen. En zoals gezegd zullen de joden die sabbat niet meteen hebben verlaten. Omdat de zondag (de eerste dag van de week) dusdanig belangrijk werd als herdenking aan de opstanding zal die de rustdag hebben vervangen, al is de betekenis alszijnde de dag waarop God ruste van de schepping niet meer zo op de voorgrond, maar misschien meer te zien als de voltooiing in het nieuwe verband. Je opmerking is dus terecht dat niet echt de sabbat is afgedaan. Maar dat geld meer voor de christelijke Joden als voor de christelijke heidenen die die dag niet kende als zodanig, en ook niet nodig achtten als zodanig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ correct antw. Kleine opmerking
je zegt;
"" Dit was aan de ene kant ten gunste van de christenen die de zondag als rustdag wilden houden, """ antw.
de christenen waren na enkele eeuwen van vervolging doorspekt met heidense gewoonten, het was op dat moment makkelijk voor Constantijn
om het christendom als staatsgodsdienst in te stellen. Wat de eerste dag van de week betreft,
Deze begon voor de joden op de sabbat na zonsondergang. Maw, deze begon op zaterdagavond na zonsondergang. groet amadeus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo erotisi, Jezus stelde het nieuwe verbond in tijdens het Pacha en niet bij zijn opstanding. Het nieuwe verbond ging effectief van kracht toen de 120 werden vervuld met de heilige geest. groet amadeus.
erotisi
8 jaar geleden
Bedankt amadeus, Je zegt dat de eerste dag van de week op de sabbat begon. Ten eerste was de rustdag van God bij de schepping wel de laatste dag. Ten tweede staat in Joh. 20:1 dat Maria Magdalena op de eerste dag van de week bij het lege graf aan kwam.
Het kan zijn dat jij andere bronnen hebt, maar waar haal jij vandaan dat de eerste dag van de week op sabbat was? Tja, bij de instelling van het laatste avondmaal zij hij al dit is het bloed van het nieuwe altijd durende verbond. In die zin kan het nieuwe verbond dus toen, op goede vrijdag, op de opstandingsdag of desnoods op pinksteren zijn gesloten.Het is maar net waar je de nadruk op wilt leggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo erotise, hierbij enkele bronnen Een nieuwe dag voor de joden begint altijd bij zonsondergang, bij de romeinen bij dageraad. bronnen willibrordbijbel
tik het sterretje aan bij vers 7 http://www.willibrordbijbel.nl/index.php?p=page&i=68463,68500 zie ook;
http://www.jhm.nl/cultuur-en-geschiedenis/woordenlijst/k/kalender van sabbat naar zondag; http://www.waaromdesabbat.nl/Van%20sabbat%20naar%20zondag.htm het nieuwe verbond; .....: ‘Deze beker is het nieuwe verbond door mijn bloed.... 1 kor. 11 groet amadeus
erotisi
8 jaar geleden
Uit je eerste bron staat inderdaad misschien wat verwarrend. Maar ik vermoed dat je die zo moet lezen dat daar bedoeld is de dag die begint na zonsondergang van de sabbat, zoals alle dagen s-ochtends begonnen.
Bovendien staat in de aantekening bij dat vers in de willibrodusbijbel dat daar mee de dag van de verrijzenis mee is bedoeld. Maar in je tweede bron staat: "m Zo heet zondag de eerste dag, maandag de tweede. Alleen de zevende dag, de rustdag heeft een naam, Sjabbat." Dus dat lijkt me wel duidelijk Je laatste bron is wel benoemenswaardig. Ik zal dat opnemen in het antwoord. Maar hier plaatsen omdat er geen ruimte meer is. Bedankt " De eerste aanduiding voor het vieren van de eerste dag wordt gegeven door Barnabas rond 130 na Christus. Hij zette zich fel af tegen ‘joodse praktijken’, zoals het vieren van de sabbat, omdat deze volgens hem zijn functie had verloren. De christenen vierden volgens hem de ‘achtste dag’, waarop onder andere de opstanding werd herdacht. Justinus de Martelaar schreef omstreeks dezelfde tijd dat christenen op de eerste dag bij elkaar kwamen omdat God op die dag het geordende heelal geschapen had en ook vanwege de opstanding. Hij noemt deze dag afwisselend ‘achtste dag’, ‘eerste dag’ of ‘zondag’."
http://www.waaromdesabbat.nl/Van%20sabbat%20naar%20zondag.htm
erotisi
8 jaar geleden
"In de loop van de tweede eeuw ging de zondag, als dag gewijd aan de zon, steeds vaker de plaats innemen van de dag die gewijd was aan Saturnus (zaterdag). Ook bij christenen ging de zondag een steeds grotere rol spelen dan de zaterdag. Tijdens het bestrijden van de zonnecultus namen de christenen veel elementen van deze heidense godsdienst over in de eigen leer. Jezus’ dood en opstanding konden mooi vergeleken worden met het ondergaan en weer opkomen van de zon. De geboortedag van Sol Invictus (de onoverwinnelijke zon) op 25 december werd vanaf de vierde eeuw ook de dag waarop de christenen de geboorte van Jezus gingen vieren, waarschijnlijk in een poging om te voorkomen dat gemeenteleden mee gingen doen met de festiviteiten rond Sol Invictus. Toen christenen zich afzetten tegen de sabbat, vormde de zondag om deze redenen een geschikt alternatief. Zo beantwoordde de overgang van sabbat naar zondag precies aan het doel dat christenen in de tweede eeuw hadden – zich afscheiden van alles wat joods was en zich drempelverlagend opstellen tegenover de heidenen, zodat zij sneller geneigd zouden zijn om het christendom te aanvaarden." http://www.waaromdesabbat.nl/Van%20sabbat%20naar%20zondag.htm
erotisi
8 jaar geleden
"Eerst werd de zondag nog niet als sabbat, als rustdag gezien. Pas in 321 na Christus besloot keizer Constantijn de Grote om van de zondag een officiële vrije dag te maken. Kerkleiders legden vervolgens de vrijheid van hun gemeenteleden aan banden, omdat ze bang waren dat er teveel niet-christelijk vermaak gezocht zou worden. Rust en toewijding aan God werden een religieuze verplichting en zo werd de zondag steeds vaker gezien als de christelijke sabbat, en de zondagsrust als het onderhouden van het vierde gebod." http://www.waaromdesabbat.nl/Van%20sabbat%20naar%20zondag.htm
De sabbatswetten die zo’n 3500 jaar geleden aan het volk Israël werden gegeven, bepaalden: „Zes dagen mag er werk verricht worden, maar op de zevende dag is het een sabbat van volkomen rust. Deze is iets heiligs voor Jehovah. Iedereen die op de sabbatdag werk verricht, zal beslist ter dood gebracht worden” (Exodus 31:15). De sabbat vormde voor Israëlitische ouders ook een gelegenheid om aandacht te besteden aan de geestelijke behoeften van hun gezin.

De joodse sabbat liep van zonsondergang op vrijdag tot zonsondergang op zaterdag. Maar degenen die beleden christenen te zijn, zo schrijft The World Book Encyclopedia, „maakten van de zondag een dag voor speciale aanbidding, omdat ze geloofden dat de opstanding van Jezus op die dag had plaatsgevonden. Begin vierde eeuw A.D. was het voor zowel kerk als staat een officiële rustdag in Europa.”

Overigens is het verlengen van de periode van rust tot meer dan één dag een betrekkelijk recente ontwikkeling geweest. Beginnend in Engeland in de jaren 70 van de negentiende eeuw eindigde de werkweek zaterdag tussen de middag. De vrije middag vormde toen samen met de zondag het weekend. Zaterdagmiddag begon met een gezinsmaal dat, zo schrijft het tijdschrift Atlantic Monthly erover, „vaak gevolgd werd door een wekelijks bad in het badhuis van de wijk”.

In de Verenigde Staten werd het weekend nog langer gemaakt, tot twee vrije dagen. Volgens één bron was in 1908 een fabriek in New England de eerste die tot een vijfdaagse werkweek overging. De regeling was voor zowel joodse als „christelijke” arbeiders aanvaardbaar, aangezien elke groep zijn eigen rustdag had — zaterdag voor de joden en zondag voor de „christenen”. De vijfdaagse werkweek werd snel algemeen. Autofabrikant Henry Ford heeft er zijn actieve steun aan gegeven, omdat hij slim inzag dat met gezinsuitjes in het weekend de vraag naar auto’s alleen maar zou groeien.