Zijn feministes, van bijv. Opzij, voor of tegen het dragen van een hoofddoek?

Ik vraag me dat af omdat ze in de jaren zeventig tekeer gingen tegen alles wat ook maar iets van religie in zich had en gezien kon worden als "door de man voor de vrouw bepaald".

Is het nu anders en mogen vrouwen zich weer op de een of andere wijze onderdanig opstellen ten opzichte van de man of een mannelijk figuur?

En als dat het geval is waarom dan die omslag?

(geen vraag over wel / niet hoofddoek zoals in de politiek gevoerd)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (7)

Cisca Dresselhuys was mordicus tegen! Ik denk dat men binnen de redactie nu iets gematigder is, maar dat is zeker niet omdat ze er voor zijn.
Ik noem mijzelf een feministe, ben ook in de 70er jaren actief geweest, hoewel redelijk en gematigd.
Ik heb het gevoel dat de moderne zg geemancipeerde gehoofddoekte vrouw, er een soort "geuzendracht"van maakt. Daarmee geeft zij, in mijn ogen een ""schijnlegitimatie"" aan het dragen van de hoofddoek. ""Kijk mij eens flink doen"".

De hoofddoek heeft voor mij toch nog teveel de identificatie met de rol van de vrouw binnen de Islam.
En dat vind ik (als geemancipeerde vrouw) vrouw-onwaardig.

Dat neemt al weer niet weg, als een vrouw denkt dat zij hiervoor kiest-ondanks dat anderen haar uitleggen, hoe zij hiermee overkomt- dan moet ze dat maar doen. Wel jammer, maar het zij zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer zeg je aan het einde van je verhal.
Jammer is een waarde oordeel. Een waarde oordeel kan alleen worden uitgesproken in relatie tot een norm waarmee wordt vergeleken. Jammer dus ten opzichte van wat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hear hear, het orakel spreekt.
rose
13 jaar geleden
@newkid Ik heb moeite met het onmerscheiden van de verschillende argumenten in je betoog.
je moet ze niet te serieus nemen, consistent zijn is het niet het speerpunt maar "ik ook willen wat hij hebben" bom moedertje hier tuinbroektrauma voor het kind daar. gelukkig hebben we het glazen plafond nog om ze koest te houden. de tot stand koming van een mening zal in hun voordeel moeten werken. dus als een hoofddoek door haar man word opgelegd is het onderdrukking en als de staat et in openbare funties verbied is het ook weer onderdrukking. zoek aub geen logica achter de woede van hondsdolle minatjes, maar laat ze hun opzij lezen in in de veronderstelling dat ze met een plastuit de laatste bariere hebben doorbroken. zij kunnen er ook niks aan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ai, menno, ik zie een zee van minnetjes aankomen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
frusti's, laat ze gaan afwassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kick je hier op -1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de PS3 is in reparatie dus ga ik de wereld verbeteren, het is een last....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, ik moest stiekem best lachen. Feministen nemen zich over het algemeen net iets te serieus. We kunnen toch nog wel tegen een beetje sarcasme?
rose
13 jaar geleden
Wie is er nou gefrustreerd, Menno?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja die afwas staat er dus nog steeds.... je zou van minder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar moet de ketting wel lang genoeg voor zijn
rose
13 jaar geleden
Ligt bij jullie de afwas aan de ketting?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet eigenlijk vooral smakelijk lachen om dit frusti-gedoe. En met frusti bedoel ik beide kanten! Volgens mij heeft bij menno thuis de vrouw de broek aan, en is GV zijn enige uitlaatklep hiervoor. En de dames nemen het allemaal véél te serieus, wat laten jullie je op de kast jagen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noujaaaaa zeg ; en ik maar denken dat dat soort mannen helemaal uitgestorven waren. Jongens, hier loopt er nog eentje !! :lol:
Nederlandse feministen kunnen geen feministen voor niet-Nederlanders zijn. Een nl-feministe kan niet beoordelen wat een hoofddoek voor een niet nl-vrouw betekent. Niemand kan zeggen dat her dragen van een kledingstuk man of vrouw onwaardig zou zijn. Ook de vrouwen op GV (sorry Ineke) niet. Ik denk/hoop dat de Nederlandse feministen dat zelf ook zien.

Laat iedere vrouw lekker zelf bepalen of ze een hoofddoek willen dragen of absoluut niet. Ik heb mijn hele leven pertinent geweigerd een stropdas te dragen, komt er soms een groep die mij gaat dwingen een stropdas te dragen of anderen gaat dwingen om geen manchetknopen meer te dragen.

De kwestie van keppeltjes en hoofddoekjes mogen niet in dat licht van emancipatie worden bezien. Dat is een zaak van de mensen zelf.

Maatschappelijke veiligheid (geen burka's, baklavas geblindeerde autos en kapuchonnetjes) is alleen relevant voor de overheid of de politiek.

Misschien nog wel het meest belangrijk is de absolute scheiding tussen kerk en staat. Hier heeft Nederland nog erg veel moeite mee.

Toegevoegd na 16 uur:
Met "baklaba's" bedoelde ik wat men hier kent als bivakmutsen.

Toegevoegd na 16 uur:
En wat 'de; feministe erover denk kan niemand weten. Als het geen echte mutsen zijn zullen ze er even gevarieerd over denken als de rest van Nederland en als het wel echte uitgeharde mutsen zijn, dan hebben ze een groepsmening
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft een reactie ipv een antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar dan wel een heel goede reactie ! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een onzin. Sinds wanneer is feminisme beperkt tot de landsgrenzen? Feminisme betekent niets meer dan het vechten tegen de ongelijke (machts)verhoudingen tussen mannen en vrouwen. En feministen zullen van mening zijn dat in sommige religies de vrouw niet gelijk staat aan de man. De hoofddoek is hier een voorbeeld van. Wat jij en ik daarvan denken doet er bij de beantwoording van deze vraag niet toe. En dan het argument over scheiding kerk en staat. Wat heeft een vraag over feminisme met kerk of staat te maken? Lees de vraag nog eens goed door en kijk dan eens naar je antwoord. Ow en btw: ben even benieuwd hoe die baklava's de veiligheid de maatschappelijke veiligheid beinvloeden?
rose
13 jaar geleden
Vooral dat van de kerk en de staat. Zoek eens op waar dat eigenlijk over gaat, newkid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Baklavas? Haha, je bedoelt vast balaclava's. Of met een gebruikelijker Nederlands woord: bivakmutsen. Baklava is een (o.a.) Turks nagerecht, dat voor zover ik weet niet bekend staat om zijn gevaar voor de maatschappelijke veiligheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahhha! wat goed dat je dat wist van die bivakmutsen. Ik dacht al wat doet dat zoete baksel hiertussen (best lekker af en toe hoor!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hihi, gewoon toeval hoor. Ik kwam het woord 'balaclava' een tijdje terug tegen in een Engelstalig boek, en moest dat toch even opzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik de reascties hier weer zie, dan huiver ik en vraag me af wat ik hier doe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok Balaclava's.maar ik ben een zoektekauw en engelstalig, vandaar typefoutje. @Niet de tuinman: ik ben geen abtwoordmachine, ik neem het recht de vraag te interpreteren een breder politiek verband.
@. Rose: Scheiding tussen kerk en staat is met name in Frankrijk de grond waarop men keppeltjes, kruisje en hoofddoekjes heeft verboden. In België ook, dacht ik.
Niet de onbenullige feministische opvattingen van een stel mannenkleren dragende feministen.
@ Laat mij het helder zeggen: Nederlandse feministes hebben geen enkel recht zich te bemoeien met de kleding van wie dan ook. En dat onderdrukkende karakter ervan is alleen hun eigen frustratie en interpretatie: mijn moeder heeft jaren met vreugde haar hoofddoekje gedragen als Nederlandse vrouw zonder engige dwang of druk.
rose
13 jaar geleden
Dat doen ze in Frankrijk dus verkeerd, het gaat om de scheiding der machten, niet om een scheiding van werelden. Jouw derde zin, van die onbenullige feministische opvattingen, gaat echt te ver. Dat is ronduit onfatsoenlijk. En Nederlandse feministen/s hebben evenveel recht zich met andermans kleding te bemoeien als elke andere Nederlander. En over dat interpreteren van de vraag, ik neem aan dat Ndt bedoelde dat daar (het geven van een reactie als antwoord) regels over zijn, bij Goeie Vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee rose: anderen zeggen 'Feministen zijn nogal rechtlijnig in hun denken vandaar.Ik vind dat soort dogmatisch en rechtlijnig denken onbenullig.
Ik vind Frankrijk in dit opzicht 10 keer meer betrouwbaar en 1000 keer meer verstandig dan Nederland.
Als jij vind, dat jij en de feministen zich mogen bemoeien met mijn kleding dan ben jij per definitie fascistoïde, niet dat ik je daarvan beschuldig, maar zo luidt de definitie nu eenmaal. Ook dit is niet onfatsoenlijk, maar een feitelijke waarneming.
rose
13 jaar geleden
Wel goed lezen, Newkid, er staat 'evenveel .... als elke andere Nederlander'. En 'onbenullige feministische opvattingen van een stel mannenkleren dragende feministen' is toch echt niet neutraal. En het is 'verstandiger', niet .meer verstandig'. Maar dit terzijde. En waarom vind jij Frankrijk verstandiger en betrouwbaarder?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is politieke voorkeur en daar gaat het hier niet om.
Geen enkele Nederlander heeft het recht zich met de kleding van een ander te bemoeien feminist of niet. Er kunnen evenwel dwingende redenen zijn - en daarin verschil ik van Wilders - en die heb ik genoemd. Veiligheid en scheiding tussen kerk en staat. Waarom is Frankrijk meer verstandig en zeker meer betrouwbaar: omdat daar openlijk en wettig is besloten dat boerka's en keppel etc verboden zijn en dat dat ook niet gedoogd wordt. Alle maatregelen die een beetje hierop lijken worden ook hier uitgevaardigd, maar over het algemeen zeer eenzijdig gehandhaafd. Iemand mag niet zeggen, dat Marokkanen tuig zijn, maar Marokkanen mogen wel zeggen dat ze homo's of vrouwen van het dakwillen/gaan gooien en dat de moeder van Rose een hoer is.
Voor mij is iedere Marokkaan aan tafel welkom en moeten iedere intolerante bewonen van Nederland per postpakket worden verzonden naar Pope-city, daar horen ze thuis.
rose
13 jaar geleden
Dus, als ik jou goed begrijp, iedere Nederlander heeft het recht zich met de kleding van een ander te bemoeien als hij of zij daar dwingende redenen voor heeft. En nogmaals, de scheiding tussen kerk en staat heeft te maken met de scheiding der machten, dat heeft met deze discussie niets van doen. Dat gaat erover dat een bisschop zich niet bemoeit met de staatsinrichting en de burgemeester niet met hoe meneer pastoor zijn preek houdt.... Frankrijk is, als ik het goed lees, betrouwbaarder en verstandiger omdat ze maatregelen nemen waar jij het mee eens bent. En hoewel ik best op de hoogte ben van de vorm van hypothetische discussies en hypothetische uitspraken zou ik het toch aardiger vinden als je m'n moeder er buiten liet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je begrijpt mij dus NIET goed, ik heb hierboven vele malen gezegd, dat NIEMAND recht heeft zich met de kleding van anderen te bemoeien,TENZIJ daar een dwingende en wettig erkende reden voor is. Jouw idee over de scheiding tussen kerk en staat is beperkter dan de mijne. IK neem daarin mee, dat ik in een overheidskantoor geen mensen met een uitdrukkel vertoon van religie wens te zien of mensen die zich afwijkend gedragen (geen hand willen schudden, of zo iets)
Jouw opmerking over Frankrijk is flauw.
En zegt de scheldende Marokkaan wat je tegen mij zegt over jouw moeder, en verder vind ik dat een zeer zwakke opmerking. Discussie verder gesloten; groetjes.
rose
13 jaar geleden
'Je begrijpt mij dus NIET goed, ik heb hierboven vele malen gezegd, dat NIEMAND recht heeft zich met de kleding van anderen te bemoeien,TENZIJ daar een dwingende en wettig erkende reden voor is. ' Dat is toch hetzelfde als wat ik schrijf? (Afgezien van dat wettig erkende, maar dat had je in je eerste opmerking niet vermeldt.) En het is niet 'mijn' idee over de scheiding tussen kerk en staat, maar 'het' idee over de scheiding tussen kerk en staat. En ja, ik denk er anders over, ik heb niet per definitie er iets op tegen als mensen zich op kantoor religieus uiten. En zich afwijkend gedragen mogen mensen wat mij betreft ook. En die scheldende Marokkaan heb jij verzonnen, en ik heb liever niet dat jij over mijn moeder als hoer fantaseert. En toch blijf ik in gesprek. Jammer dat je niet meer gaat reageren, de discussie is wat jou betreft blijkbaar gesloten. Wees gegroet.
Ze zijn tegen, omdat het vrouwonvriendelijk zou zijn. Feministen zijn nogal rechtlijnig in hun denken vandaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een hoop vrouwen vinden zich al snel benadeelt dat, dat zie je vaak aan de antwoorden als er maar gedacht wordt van dan .oei ,,,al komt het zelfs er niet in voor word er al gedacht van .... zo als de waard is vetrouwd die ze gasten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand dit oncijferd heeft, kan diegene er dan even een vertaling bij plaatsen?
rose
13 jaar geleden
Hij bedoeld, denk ik, dat je, als je ze in hun natuurlijke omgeving, want dan kunnen ze, als dat zo gevraagd wordt, wanneer er aanleiding toe is, anders lukt dat niet.
Ja, ik denk het wel. Ik denk inderdaad dat 'feministes, van bijv. Opzij' voor of tegen het dragen van hoofddoekjes zijn.

Maar ik denk niet allemaal. Sommigen onder hen zullen er helemaal niet wakker van liggen.
13 jaar geleden
Een hoop feministes zullen het daar niet echt mee eens zijn. Met name omdat ze denken vanuit het patroon, vrouw en man zijn gelijk. En ze zijn tegen onderdrukking van de vrouw in het algemeen. Ik draag ook wel eens een hoofddeksel maar niet omdat dat zou moeten.
Er hangt geen geloof of partner aan mijn pet.
En trouwens, dat zij tekeer gingen tegen alles wat maar religie in zich had.....Wat denk je van al die Gelovigen die tegen homo's en lesbo's zijn? Bestaat er een Geloof wat NIET discrimineert...ik ben het nog niet tegen gekomen, helaas.
Als God niet discrimineert...wie is de mens dan om dat wel te doen!Mensen hebben nog weinig geleerd in die 2000 jaar.
Groetjes.