Waarom wordt de naam van God 'JHWH' in de moderne bijbels niet meer gebruikt?

Ze zijn allemaal vertaald naar God / Heer et cetera.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
5K

Antwoorden (5)

Omdat de lettercombinatie zo vreselijk oud is dat hij niet meer begrepen wordt. Komt uit een dode taal.
Zelfs jahweh, de naam van god, is onduidelijk.

En omdat
Joden spreken de naam JHWH nooit uit, uit respect voor de heiligheid van God; zie uitleg verderop. In plaats daarvan worden de volgende titels voor God gehanteerd:

Zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat JHWH in moderne bijbels niet meer gebruikt wordt, omdat er discussie bestaat over de uitspraak van de naam en omdat de benaming JHWH typisch joods is. Misschien dat je daarom in de bijbel, het boek van de christenen, minder of geen JHWH aantreft.

Beiden hanteren overigens verschillende andere benamingen voor God.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat ze niet weten hoe het uitgesproken dient te worden de tussenliggende klinkers (inde uitspraak) ontbreken. Jaweh is een aanname van de uitspraak die nergens op te staven is. JWHW mocht door het Joodse volk niet worden uitgesproken dus van overtevering van vader op zoon dmv taal is ook geen sprake geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het oorspronkelijke Hebreeuws werd in het geschreven schrift de klinkers weggelaten. Daardoor bleven alleen de 4 medeklinkers: JWWH of הוהי over. Dat God een naam heeft is onbetwist. Aan de Israëlieten, via Mozes, had hij zijn naam bekendgemaakt.
Zij kenden wel de juiste uitspraak in hun taal.
Het was niet uit respect dat zij de naam niet meer gebruikten. Hun geweten was niet meer zuiver tegen hun God. Zij hadden zelfs Zijn zoon verworpen door hem niet als de Messias te zien en hem zelfs te doden.
Langzamerhand stopten ze ook de Schepper bij naam te noemen.
Iedereen werd nog steeds bij naam genoemd. Zelfs vele Bijbelse namen bevatten delen van de afkorting van die Naam.
De uitroep: HALLELUJAH!, Betekent LOOFT JAH! of LOOFT JAHWEH! of LOOFT JEHOVAH!
Namen van Jezus, Johannes, Jozua(h), etc. zijn namen met een betekenis die iets over Gods naam zegt.
Doordat er personen zich voor gingen beijveren de naam weer in gebruik te nemen, kwam de discussie op gang, hoe de juiste uitspraak zou moeten zijn in ieders taalgebruik.
Is het niet vreemd dat iedereen bij zijn naam genoemd word, en de Schepper die zelf aangegeven heeft in de Bijbel, dat Hij een naam heeft, die te vervangen door Here (wat gewoon meneer betekent)?
Hoe kan je met iemand een goede band en "vriendschap" opbouwen als je hem niet eens bij zijn naam noemt? Proberen we zelfs als iemand een moeilijke naam heeft het zo lang te proberen, tot we het goed uitspreken?
In het Russisch worden namen ook veranderend om een persoon toch bij zijn naam te noemen, waarbij de uitspraak het dichtstbij de klank of uitspraak komt.
Het is misplaatst Gods naam, Jahweh, Jehovah niet te gebruiken. Dit zijn met de kennis van de Hebreeuwse taal "de" uitspraken geworden in het Nederlands. Maar andere talen hebben hun eigen schrijfwijze: Zie:
http://www.watchtower.org/e/20040122/article_01.htm
voor verschillende uitspraken van de naam in diverse talen.
Het gebruik van Gods naam verstevigd de band met hem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JHWH is voor Joodse mensen.
Voor Christenen is 't gewoon God. (: