Bestaan er ook radicale Christenen?

Na de vele geloofsvragen van de afgelopen periode kwam er nog 1 bij mij op.

Iedereen heeft weleens gehoord van radicale Moslims, is er ook een Christelijke variant?

En nee, dit is geen aanval op de Islam, ik ben zelf geen radicale Christen, ik ben gewoon benieuwd. Met radicale bedoel ik de gewelddadige radicalen.

Toegevoegd na 53 minuten:
Misschien niet duidelijk in de vraag. Het gaat er om of er op dit moment nog radicale (gewelddadige) Christenen zijn die uit naam van hun geloof (lees: hun geloof misbruiken) geweld plegen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
8.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel 2. Bestaan ze ook nu nog?
Mensen die de toekomst van onze soort willen laten afhangen van overtuigingen waar je niet eens op de basisschool mee zou mogen wegkomen. Dat er nog steeds mensen sterven vanwege oude mythen is zowel vreemd als afschuwwekkend, en onze eigen gehechtheid aan deze mythen, of deze nu gematigd of extremistisch zijn, maakt dat we onze mond houden, terwijl er ontwikkelingen gaande zijn die ons uiteindelijke kunnen vernietigen. De conflicten in Palestina (joden versus Onze wereld is bezig snel ten onder te gaan aan de activiteiten van moslims), de Balkan (orthodoxe Serviërs tegen katholieke Kroaten, en orthodoxe Serviërs tegen Bosnische en Albanese moslims), Noord-Ierland (protestanten tegen katholieken), Kashmir (moslims tegen hindoes), Soedan (moslims tegen christenen en animisten), Nigeria (moslims tegen christenen), Ethiopië en Eritrea (moslims tegen christenen), Sri Lanka (Singa-lese boeddhisten tegen Tamil-hindoes), Indonesië (moslims tegen Timorese christenen) en de Kaukasus (Tsjetsjeense moslims tegen orthodoxe Russen; Azerbeidjaanse moslims tegen katholieke en orthodoxe Armeniërs) zijn slechts enkele voorbeelden. In deze landen en gebieden was de godsdienst de afgelopen tien jaar expliciet de oorzaak van letterlijk miljoenen doden. We zouden deze gebeurtenissen kunnen beschouwen als op hol geslagen psychologische experimenten, want dat zijn het eigenlijk. Als je mensen onderling verschillende, niet met elkaar te rijmen ideeën aan de hand doet over wat er na de dood gebeurt, en hen vervolgens in armoede laat samenleven, dan leidt dit, zoals we kunnen zien, onvermijdelijk tot een cyclus van moordpartijen en tijdelijke wapenstilstanden. Als de geschiedenis één categorische waarheid oplevert, is het wel dat waar mensen weinig behoefte hebben aan bewijzen, regelmatig het slechtste in hen bovenkomt. Voeg massavernietigingswapens toe aan deze duivelse cocktail, en het recept voor de val van de beschaving is compleet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is benieuwd ook een religie?

Het beste antwoord

In vier staten in het midwesten van de Verenigde Staten hebben de autoriteiten de jacht geopend op leden van een gewapende christelijke terreurgroep die aanslagen voorbereidde.
Het aantal extreemrechtse, christelijke groeperingen die de overheid als vijand zien is de laatste tijd enorm toegenomen. Volgens onderzoekers zouden er nu 512 van dergelijke anti-overheidsgroeperingen actief zijn. In 2008 waren dat er nog 149, meldt Reuters.

Ik vond tot mijn verbazing dit artikel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

die zijn er wel in amerika

in Nederland zijn er wel ultra orthodoxe stromingen maar ze zijn niet gewelddadig

het strengste geloof in Nederland is de Ger.Gemeente in Ned

ze zijn daar nergens voor verzekerd,en kunnen de bijbel zowat uit hun hoofd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kende ze de Bijbel maar uit hun hoofd. Ik ken er helaas genoeg veel die trots zijn op de naam en daar stopt het bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat klopt Wis ze zijn extreem kerkistisch ze weten niet beter die stakkers
Ken uw Bijbel en ken uw geschiedenis. En het antwoord is daar. Ja, er bestaan zeker radicale christenen.
Denk aan de kruistochten, de inquisitie, uitroeien ketterij en machtsmisbruik van volwassenen en kinderen.
Radicale christenen worden niet geboren, maar worden gekweekt. Geinstrueert a.d.h. van de Bijbel. Deze boeken zetten christen aan tot extremisme. Vanuit het perspectief van degenen die naar de letter van de tekst proberen te leven, is de gematigde christen niet meer dan een mislukte fundamentalist. Deze site biedt te weinig ruimte om al die delen uit de Bijbel weer te geven die tot extremisme oproepen.
Een beperkte weergave.
De Kerk had in de Middeleeuwen snel door dat er in de Bijbel een aantal methoden werd beschreven om ketterij uit te roeien, zoals steniging door de rest van de geloofsgemeenschap of levende verbranding. Wie het Oude Testament letterlijk opvat, moet concluderen dat het de doodstraf voor ketters niet alleen tolereert, maar zelfs voorschrijft. Dit werd door de kerkleiders dan ook verkondigd. Deuteronomium was de belangrijkste tekst voor de inquisiteur, omdat in dat Bijbelboek de gelovigen expliciet worden aangespoord om iedereen in hun midden over de kling te jagen die enige sympathie lijkt te hebben voor andere goden. De auteur van dit werk eist met een zucht naar totalitarisme dat door weinig stervelingen ooit echt werd gerealiseerd dat wie te weekhartig is om aan dergelijke religieuze moordpartijen mee te doen, ook ter dood moet worden gebracht (Deuteronomium I7:12-13).Wie denkt dat er in de Bijbel geen rechtvaardiging te vinden is voor de inquisitie, hoeft er Deuteronomium (13:12-16) maar op na te slaan. Een ander voorbeeld uit dit boek:
Deuteronomium 13: 7-11
Wanneer uw broeder, de zoon van uw moeder, of uw zoon, uw dochter, uw eigen vrouw of uw boezemvriend u in het geheim wil verleiden en zegt: laten wij andere goden gaan dienen, goden die noch gij noch uw vaderen gekend hebben, behorende tot de goden der volken rondom u, dichtbij of veraf, van het ene einde der aarde tot het andere, dan zult gij hem niet ter wille zijn noch naar hem luisteren; gij zult hem niet ontzien, noch hem sparen en zijn schuld bedekken, maar hem zeker doden; het eerst zal uw hand zich tegen hem keren om hem ter dood te brengen en daarna de hand van het gehele volk. Gij zult hem stenigen, zodat hij sterft, omdat hij getracht heeft u af te trekken van de Here, uw God.
Ja, dit soort oproepen liegt er niet om. De 2500 tekens zijn op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien niet duidelijk in de vraagstelling, ik vroeg mij af of er op dit moment nog radicale (gewelddadige) Christenen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Redelijk duidelijk. 2500 tekens waren snel op door mijn enthousiasme. Kijk even onder mijn reactie direct onder je vraag!!! Ik hoop dat ik je niet heb beledigd, maar zo liggen de feiten nu eenmaal. Stemt tot nadenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben absoluut niet beledigd. Vind het juist een interessant antwoord. Wanneer iemand een vraag stelt, kunnen daar ook antwoorden op komen die niet aansluiten bij de mening van de vragensteller. Ga vooral door met je mening geven! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kruistochten noem je: Ken je geschiedenis denk ik dan want kruistochten waren wettige zelfverdediging tegen de expansie van moslims...er werden nl. hele groepen christenen door de moslims onder de voet gelopen...en noodweer mag, ook van christenen.
De kerkelijke inquisitie heeft nauwelijks mensen gedood....hooguit excommunicatie.
Verwar niet de spaanse inquisitie, zoals die bij ons heet, met de kerkelijke rechtbanken. Koning Philips de tweede was GEEN kerkelijk leider en misbruikte de inquisitie om zijn eigen macht te versterken.
Het oude testament is het joodse geloof. Het nieuwe testament beveelt om je vijanden lief te hebben...niet overigens om je door je vijanden te laten afslachten.
Doodstraf was overigens in de tijden van het oude testament standaard bij elke groep en elke godsdienst voor anders denkenden die bedreigend waren.
De dood is slechts voor hen die jou zelf bedreigen/verleiden in het geheim...lees het stuk uit deuteronomium maar goed. Niet dus voor degenen die zelf een andere godsdient beleiden maar zich niet met jou bemoeien.
Dat blijkt ook uit de rest van het OT. De oorlog en strijd was vnl voor eigen vrijheid, niet om anderen te overheersen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De christenen hebben de kruistochten het kenmerk van een zogenaamde rechtvaardige oorlog gegeven. Dat doet een moslim ook die op het World Trade Centrum invliegt. Vanuit een geloof kun je alles rechtvaardigen.
Voornaamste motivaties voor het voeren van de eerste kruistochten waren: bevrijding van Jeruzalem, de Oosterse Kerk herenigen met de rooms-katholieke Kerk en uitbreiding van de wereldlijke en ECONOMISCHE MACHT naar het oosten. Overigens als we over de kruistochten praten, hebben we over een aantal militaire acties van minstens negen. Je mag je afvragen wat de Europeanen in Palestina te zoeken hadden. Omdat daar toevallig een zekere Christus geboren was?
En wat te zeggen van de kruistochten tegen de christelijke broeders de Katharen en de Pruzzen. Ook allemaal gerechtvaardigd natuurlijk. Daar de kerk vond dat ze niet zelf de ketters ter dood konden brengen (dat was niet christelijk) bedachten ze dat de kerkelijke inquisitie de ketters zou aanwijzen en ze een passende straf opleggen en dan zou de wereldlijke macht de opgelegde straf uitvoeren. Er werden nog een aantal andere regels vastgelegd, de zogenaamde ‘Regels van Pamiers’. De meest invloedrijke daarvan was wel dat monniken of priesters die namens de kerk met de uitvoering van de inquisitie werden belast, boven de wereldlijke macht stonden. In 1243 besloot paus Innocentius IV dat bij de verhoren van verdachten ook marteling was toegestaan. De inquisitie vormde van toen af aan, onder rechtstreeks toezicht van de paus, een ontzagwekkende, nagenoeg onaantastbare macht, niet alleen van de Kerk over het volk, maar ook binnen de Kerk zelf. Onder deze kerkelijke werkwijze zijn duizenden mensen gemarteld en op de brandstapel geëindigd. Je mag ze wat mij een andere naam geven (Spaanse, Franse Portugese) ze zijn allemaal onder regie van de christelijke kerk uitgevoerd. Je kunt het OT niet zomaar loskoppelen van het NT, daar het de basis is van het NT. De meeste gebeurtenissen in het NT zijn voorspeld en tijdens het lezen in het NT wordt daar ook regelmatig naar gerefereerd. (En zo geschiede en Opdat vervuld zou worden, wat gesproken is door de profeet). Een van de problemen met Christenen is, dat als er iets hun niet uitkomt wat geschreven staat, wordt er een draai aan gegeven. En hoe zit het dan met de doodstraf (zie hierboven) na het NT en met naastenliefde uitgevoerd door de Christelijke Kerk? Ook nu nog wordt de doodstraf door Christenen (Amerika) uitgevoerd. De 2500 tekens zijn weer gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is allemaal heel fout dat zijn geen christelijke motieven ze lijken me eerder heidens waren dat wel christenen of mensen die iets nodig hadden om het te kennen doen voor hun eigen macht en zich dan christen noemen dat zijn voor mij geen christenen .............
Zo ontkracht u het woord van God uit eerbied voor uw eigen traditie. 7 Huichelaars, wat is Jesaja’s profetie toch toepasselijk op u:
8 “Dit volk eert mij met de lippen,
maar hun hart is ver van mij;
9 tevergeefs vereren ze mij,
want ze onderwijzen hun eigen leer,
voorschriften van mensen. ”’
dat zijn de woorden van Jezus
Jazeker een voor de hand liggend antwoord is natuurlijk een verwijzing naar de kruistochten en de inquisitie. Echter ook vandaag de dag nog zijn er Christen fundamentalisten. Er zijn er tamelijk veel te vinden in de verenigde staten. Een paar voorbeelden hiervan zijn dat er abortusartsen worden vermoord in Amerika. Ze denken hierin gerechtvaardigd te zijn omdat bij het plegen van abortus aldus hen ze iemand het leven ontnemen. Dat is blijkbaar een rechtvaardiging om mensen te doden. Al is toch een van de geboden gij zult niet doden zou je zeggen. Een ander goed voorbeeld is de westboro chruch. Deze mensen doen absurde dingen zoals bij de begrafenis van homo's en soldaten protesteren. Dit omdat ze vinden dat homofilie te veel wordt toegestaan in de verenigde staten waardoor volgens hen de verenigde staten is verdoemd.

Fundamentalisme is iets dat in elk groot "geloof" te vinden is. Je hebt ook joodse fundamentalisten die pleiten voor de dood van Palestina. Op lijst 5 van de PVV hebben wij een radicale jood Gidi Markuszower die is opgepakt wegens het in bezit hebben van wapens. Maar er zijn ook mensen die men verraad voor dingen als communisme en liberalisme. Het is inherent aan de mensheid en niet iets dat je af kan schuiven op religie. Daarom vind ik het enorm ergerlijk dat met name door de PVV van Wilders er een hetze tegen de Islam is opgezet. Zoals het antwoord boven laat zien staan er ook enorm veel haatzaaiende dingen in de bijbel en de tora. Is het daarmee een slechte religie nee natuurlijk niet net zoals dat de Islam geen slechte religie is. Maar mensen kijken niet langer dan hun neus lang is en gaan mee in de bangmakerij van een of andere gek die te veel waterstofperoxide gebruikt. Religies zijn niet slecht, mensen zijn slecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldadig zou ik ze niet noemen,radicaal zeker wel.De westborough baptist church in amerika heeft de nare gewoonte te gaan demonstreren bij begrafenissen van soldaten,omdat God amerika zou haten.Of ze staan langs de kant van de weg met borden waarop leuzen staan als''god hates fags''Wat niets minder betekent dat god homo's haat.Deze ''kerk''word ook wel de meest gehate familie van amerika genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zou je zeggen van de kinderen die betiteld worden als heksen in Afrika. Er is daar een hele toestand gaande. Als er een oogst mislukt, of iemand wordt ziek dan wordt een kind beschouwd als de 'dader'. Net als hier in de tijd van de inquisitie worden ze gestenigd, verbrand, vastgebonden en met stokken geslagen en zelfs vermoord. De kinderen voelen en ervaren dat ze gezien worden als eng maar snappen helemaal niet wat er aan de hand is. Ze kunnen zich niet verdedigen en moeten lijden door de waanideeen van de volwassenen die verkeerd voorgelicht zijn...Nu dus. Niks vroeger, Niks ver weg in tijd.. Gewoon nu ... en dat allemaal in de naam van God....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat te denken van George Bush
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker. Denk bijvoorbeeld aan de moord op abortusarts George Tiller, bijna een jaar geleden. Die moord had een religieus motief en staat niet op zichzelf.
Zelfs binnen de politiek in de VS vind je zeer uitgesproken christenen, zoals http://www.youtube.com/watch?v=EZ9To30Hz7A pijnlijk duidelijk maakt. Respect voor de naaste? Ik zie het hier niet...

Net als andere opvattingen en stromingen, hebben ook christenen hun aandeel in sektarisch geweld wereldwijd. Van bomaanslagen op bioscopen waar 'heidense' films worden vertoond tot complete oorlogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! +1