Waarom hebben mensen religie nodig?

Ik vraag me dat al jaren af. Is het zoeken naar zekerheid? Of ergens bij willen horen? Hopen op een 'beloning' na dit leven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.9K

Het beste antwoord

Het is vooral een zoektocht naar de zin van het leven. Doordat wij in staat zijn tot redeneren en abstract denken, hebben wij het idee dat we boven de dieren staan. In zekere zin is dat ook zo, maar natuurlijk gezien is het leven geen competitie.

En daarmee doel ik erop dat 'belangrijk' en 'onbelangrijk' net zulke holle begrippen zijn als 'goed' en 'kwaad'. Het past perfect binnen ons referentiekader, maar de natuur heeft er niets aan.

Zelf ben ik een ras-nihilist. Alles is volkomen zinloos en voor mij betekent dat maar één ding: vrijheid. Er is namelijk geen hogere macht waar ik verantwoording aan hoef af te leggen; alles is subjectief. Wat jij slecht vindt, vind ik misschien wel goed. En andersom geldt hetzelfde.

Goed en kwaad zijn als mooi en lelijk; het is een ethiek die persoonsgebonden is. Er is niet zoiets als een universele moraal.
In wezen is dat al genoeg om het hele begrip religie af te schaffen. Het past totaal niet binnen een objectieve visie op dit bestaan.

Niets wijst er namelijk op dat dit alles ook maar enige zin heeft, maar de mens heeft nu eenmaal sterk de behoefte aan een doel en dat doel ligt vaak in het verlengde van hun diepste verlangens. Angst voor de dood wordt daarom dus vervangen voor de poort naar het hiernamaals.
De mens wil eeuwig voortbestaan en omdat dat op deze aarde vooralsnog niet kan, is men een uitweg gaan zoeken in het abstracte.

Religie geeft uitzicht, biedt hoop en kan kracht brengen in moeilijke tijden. Enkel en alleen omdat het de mens het idee geeft dat dit leven zin heeft. Het is dus een vorm van houvast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij geloof je in jezelf en kun je dus geen nihilist zijn, maar dat is goed hoor, zolang je maar in het goede gelooft, als een ander niet genoeg zelfvertrouwen heeft om in zichzelf te geloven is het fijn voor hen dat ze het geloof hebben, het is alleen jammer dat een geloof in de geschiedenis meer kwaad dan goed heeft gedaan.

Andere antwoorden (14)

Niet iedereen heeft een zoekende aard en zeker niet iedereen heeft een bredere verklaring of zingeving nodig. Zo zijn er bijvoorbeeld ook mensen die geloven dat ze nergens in geloven, de atheïsten. Agnosten maken het zichzelf nog makkelijk door te denken dat ze nooit alles zullen weten. Dat moet comfort geven want die stelling kan niemand weerleggen: we zullen nooit alles weten, dat is onmogelijk want de mens is kleiner dat het ‘alles’. De enige grote vraag die een mens zich ten allen tijde moet vragen is: ‘ben ik gelukkig?’. Zo eenvoudig ligt het, ben je zielsgelukkig met je leven? Als dat niet zo is, dan heb je een probleem. En waar moet je dan zoeken om dat zielsgeluk te vinden? Bij de buurtsuper verkopen ze het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer, maar dat was mijn vraag niet. Dit is een antwoord voor een tegenovergestelde vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar net hoe je het leest;-)
Je gaat er al zomaar vanuit dat ieder mens religie nodig heeft..
Religie geeft richting aan het leven en een zeker doel.
Het geeft een zekerheid dat het leven niet zinloos is en dat er na een goed leven een beloning wacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat schreef ik zelf ook al. En mijn vraag is dus waarom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het geeft richting aan het leven.
Een leven zonder religie is als een voedbalwedstrijd zonder regels.
Het geeft zekerheid dat het leven niet zinloos is.
Zie ik toch echt niet in je vraag staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ongelovige heeft dus geen zekerheid (waarop?) en heeft een zinloos leven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wildelely, ik neem aan dat jij niet gelovig bent, wat is dan jouw doel in het leven? is het wel of niet zinloos als je niet geloofd, of leef je van dag naar dag.?
Misschien leef je wel om te leven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of de min van jouw komt, maar mijn antwoord is niet mijn eigen mening, maar een antwoord op de vraag, gezien vanuit een gelovige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als leven geen zin heeft dan zal dood gaan geen nut hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geeft wel ruimte .
Voor hoop en geluk.
Als een vriend van een atheïst dood gaat, kan die heel verdrietig zijn.
Als een vriend van een gelovige dood gaat, is ie ook verdrietig, maar weet ie dat ie naar een beter plek gaat. De hemel.
En als het slecht met jou, of je familie gaat. Dan kan je altijd bidden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehhh, lijkt me een beetje vergezocht. Sorry -
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord
Je geeft zelf al de antwoorden, dat is grappig.
Religie is de letter der wet, wat het innerlijk van de mens doodt.
Ook de gezapigheid dat de dominee het wel zal weten, ontneemt het individu elke initatief om zelf te gaan ontdekken en onderzoeken.
De kerk geeft de richtlijnen, en de mensen volgen ze op.
Ik geef zelf om spiritualiteit, wat mensen wakker schud, zelf op ontdekkingsreis stuurt, en het innerlijke met het uiterlijke verbind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloven zijn ontstaan in de prehistorie, omdat de mensen geen antwoorden kregen op hun vragen en niemand hun angsten kon verklaren en wegnemen. Dus begonnen ze zelf gefantaseerde antwoorden en oplossingen te bedenken. Dit ging vaak gepaard met het bedenken van tovenaars, geesten en later goden. Personages (goden) die boven de mensheid stonden en waaraan ze bepaalde krachten toekenden. Ook wilden de mensen bepaalde zaken als het weer graag kunnen beïnvloeden (denk aan oogsten) en daarom gingen ze de goden verzoeken om het b.v. te laten regenen. Het eerste bidden was ontstaan. Door er nog een klein (dier of mensen)offertje bij te doen, probeerden ze de goden goed te stemmen.
Naarmate de mensheid meer kennis vergaarde, begon het idee te rijpen dat er misschien wel eens één God verantwoordelijk zou kunnen zijn, een Schepper van hemel, aarde en het leven op aarde. Wel zo makkelijk en zeer overzichtelijk.
In principe zijn alle huidige godsdiensten uit deze stroming ontstaan. De meeste religies hebben deze ontwikkeling aangewend om er op een listige wijze gebruik (misbruik) van te maken om zo macht over de mensen te kunnen krijgen. Op deze manier is b.v. de Maria aanbidding ontstaan, als een soort "hemelkoningin" regelrecht uit het heidendom geïmporteerd met als evenbeeld de godin Astarte. Men kon in de bar slechte Middeleeuwen wel wat verlichting gebruiken en wat is er mooier dan de mensen een moederfiguur voor te lepelen. Ook de hemel, het hiernamaals en soms nog wel met zeven maagden is een goede klantenbinder.
Nu de huidige wetenschap steeds meer ontdekkingen doet en daardoor een heleboel vragen wel beantwoord kunnen worden (overigens nog lang niet alle) en deze antwoorden ook nog vaak strijdig zijn wat de onwetende mens destijds is voorgehouden, wordt het voor de diverse religies steeds moeilijker om geloofwaardig te blijven en vindt er in een aantal landen ontkerking plaats. Toch is een geloof vaak nog een hele steun voor mensen, vooral in moeilijke tijden. Het functioneert als een wandelstok bij lopen. In die zin heeft het geloof een zeer nuttige functie. Maar om de mensen in Afrika condooms te onthouden en de mensen in Haïti te laten geloven dat de verschrikkelijke aardbeving Gods wil was is misdadig.
Persoonlijk ben ik van mening dat mensen geen religie nodig hebben om een zinnig leven te kunnen leiden. Tevens ben ik van mening dat als de religies zouden verdwijnen er minder oorlogen en andere ellende op de wereld zou bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt mensen zich toch beter te laten voelen en sterker. Er is ooit een onderzoek gedaan hoe het met de gezondheid staat van kerkgangers en mensen die niet naar de kerk gaan. En uit dat onderzoek is gebleken dat mensen die naar de kerk gaan langer leven. Het heeft blijkbaar dus toch een positief invloed op ons. Mist je er natuurlijk wel in gelooft lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof biedt troost
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen zijn eigenlijk altijd op zoek naar hun eigen grootsheid... maar beseffen niet dat die grootsheid binnen hun zelf ligt... en zoeken die grootsheid dus buiten zichzelf in een bedachte godheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben 'leiding' nodig.
Ze voelen zich verdwaald en zoeken naar houvast in het donker.
Welke 'leiding' dan ook.
Ze volgen..ze zoeken
Het gekke is dat ze in werkelijkheid helemaal geen leiding nodig hebben, ze zijn helemaal niet verdwaald..
Ze zijn op het moment dat ze begonnen te zoeken.. afgescheiden geraakt naar datgene ze dachten te zoeken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om na je dood, in hemel te belanden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Religie creëert een probleem (je bent zondig!) en biedt gelijk de oplossing (sluit je bij ons aan, geef ons je geld, wees ons gehoorzaam en je zult gered worden en in de hemel komen)
Dus afhankelijk van je invalshoek kan een mens religie nodig hebben of niet.
Vanuit een objectief natuurwetenschappelijk standpunt is religuie niet nodig. De grondslag (het bestaan van goden) is in de echte wereld niet terug te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze Heer heeft mij zijn genade in overvloed geschonken, evenals het geloof en de liefde die we in Christus Jezus bezitten. 15 Deze boodschap is betrouwbaar en verdient onze volledige instemming: Christus Jezus is in de wereld gekomen om zondaars te redden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eddy, wat doet die 15 ertussen? Speciale betekenis?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een bijbel tekst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eddy geeft antwoord via copy-paste.
om dingen te verklaren die onverklaarbaar zijn.
zoals, wind, vuur, zwaartekracht, dag, nacht. (vooral met Grieken en Romeinen, Egyptenaren, die lui ;p)

en natuurlijk om leven en dood te verklaren.
en om slechte dingen in de wereld te verklaren.

het is dus vooral zoeken naar zekerheid. En een beloning na dit leven.

zo als ik dit nu zeg, lijkt het misschien een beetje alsof religie een leugen is. en dat het misschien zelfs slecht is.
maar in religie wint altijd het goede.
en als je gemene dingen doet, gebeurt er na dit leven iets slechts met je.
dat is in elke religie zo.
dus religie, ook al vinden sommige het een leugen, is wel degelijk ergens goed voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je oprecht spijt betuigd van de dingen die je verkeerd heb gedaan zal je vergeven worden door jezus als je die aan hem vraagt , en je hoeft ook geen moeite te doen voor een beloning alleen maar geen verkeerde dingen meer te doen hij houd van je onvoorwaardelijk en hij zorgt er dan voor dat je in de hemel komt en over uit spraken die je niet opzettelijk doet omdat je niet weet hoe je ze anders moet stellen hoef je je ook niet druk te maken hij weet en ziet alles, ook je hart
Een mens is zo geschapen. We zijn religieuze wezens. De een heeft het veel meer dan de ander.

Waarom zijn we zo geschapen? Als God ons heeft geschapen dan kan ik me voorstellen dat Hij wil dat de mens in de Schepper gelooft. Daarom hebben we die eigenschap meegekregen.