Zijn er ook kerkelijke stromingen die de natuurrampen toewijzen aan werken van de duivel?

In het vraagstuk van de theodicee wordt het kwaad dat in de wereld geschied al dan niet van God of via de mens afkomstig te zijn.

Naast het leed wat mensen elkaar aan doen zijn er ook de natuurrampen. Het vraagstuk van de theodicee stelt dan oa in hoeverre deze rampen door toedoen van God ontstaan zijn? Soms wordt dan bijv. geopperd dat God ook de natuurwetten moet 'gehoorzamen', of dat God hier buiten staat en dat de oorsprong van natuurramp een mysterie blijft wat met/door het lijden van Christus gedragen zou kunnen worden.

Maar zijn er ook kerkelijke stromingen die de natuurrampen toewijzen aan werken van de duivel? Immers als de duivel de mens zijn heilige staat kan ontnemen waarom zou hij niet natuurlijke orde van de elementen kunnen verstoren? Maar ik weet niet of er kerkelijke stromingen zijn die de duivel bij het Theodicee betrekken.

9 jaar geleden
in: Religie
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dé theodicee?, je bedoelt waarschijnlijk: een theodicee.
Een argumentatie die een rechtvaardiging moet zijn voor het geloven in het bestaan van een God die zowel volmaakt goed als almachtig is, terwijl er toch kwaad in de wereld bestaat, wordt een theodicee genoemd. Een theodicee probeert een logische verklaring te geven voor deze paradox. Er zijn verschillende argumentaties en meningen over dit onderwerp.
Of verwijs je naar het proefschrift van Dr. J.F. van Royen uit 1941:
Het vraagstuk der theodicee bij Wilfred Monod.

Het beste antwoord

Natuurrampen zijn het gevolg van een onvolmaakte wereld ten gevolge van ongehoorzaamheid uit het kwade.
Gd had alles volmaakt geschapen.
Er waren geen natuurrampen
Er is ongehoorzaamheid gekomen door misleiding uit het kwade,
Uit deze ongehoorzaamheid volgde onvolmaaktheid.
Toen de sluizen in de hemel werden geopend , werd het klimaat anders.
Genesis 6
Om deze volmaaktheid te herstellen verwachten wij de tweede komst van Jezus.

Er zijn in Belgie christelijk stromingen die natuurrampen toeschrijven aan
De duivel.
Zij zijn van mening dat satan macht heeft over de krachten van de natuur.
De geschiedenis van Job nemen zij als vb waar Gd al de eigendommen van Job in satan’s hand geeft.
Alleen zijn leven mocht niet ontnomen worden. Lees job 1 vanaf vers 6.
De duivel maakte gebruik van natuurkrachten zoals bliksem, storm.

Hij heeft ook macht over de mensheid.
In Daniel hfst 9 en 10 wordt over de beschermengel van de koningen van Perzie en Griekenland gesproken.
Deze beschermengelen zijn geestelijke (bovennatuurlijke) leiders die de
“ koninkrijken der aarde “ Leiden onder leiderschap van satan.
In dit geval wilde zij de “ hand slaan “ aan Daniel.
Gds engel Gabriel kondigde daarom aan dat de aartsengel “ MICHAEL “ tussenbeide zou komen
om Daniel in bescherming te nemen.
Satan stuurt de geest van de huidige menselijke wereld naar heb zucht en heerschappij.
Mensen stellen liefde voor geld boven het welzijn van de gehele mensheid.

Aardse bronnen energie worden uitgeput en zijn zwaar belastend voor het milieu, de gevolgen zijn ons allen bekend.
Opwarming van de aarde en méér natuurrampen zoals voorzegt door Jezus.
Ook hier zien we de duivel zijn invloed.
Niet voor niets waarschuwt Jezus dat de HEERSER VAN DEZE WERELD VEROORDEELD IS…. .
http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/lezen/johannes/16%2C11/markeer-selectie/#hl
zie ook openbaringen 12

De duivel kan dus direct en indirect gebruik maken van natuurkrachten .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
In het - inmiddels bekende - beeld van de tienduizend roependen op het dorpsplein, is het te verwachten dat er soms twee roependen zijn die het over sommige punten met elkaar eens zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo adriaan, Vermoedelijk hebben we méér gemeen dan dat we beseffen, de verschillen tussen ons beide zijn echt niet belangrijk. Hopelijk kan ik via onderstaande duidelijk maken waarom ik mezelf niet meer tot een bepaalde stroming wil en kan verbinden. Toen Jezus aan de bron met de Samaritaanse vrouw sprak, werd de vraag opgeworpen waar de plaats van ware aanbidding zou zijn. Op de berg GERIZIM of JERUZALELM. In Johannes 4 vers 22 zegt Jezus iets opmerkelijks.
Hij zegt: “ 22Jullie weten niet wat je vereert, maar wij weten dat wel; de redding komt immers van de Joden. “ Jezus maakt hier duidelijk dat redding uit de ”Joden” komt.
In het volgende vers zegt hij wie deze “joden” zijn….. "23Maar er komt een tijd, en die tijd is nu gekomen, dat wie de Vader echt aanbidt, hem aanbidt in geest en in waarheid. De Vader zoekt mensen die hem zo aanbidden, " Het zouden geen joden zijn naar het vlees ( besnijdenis, naar een geschreven document, etc… ) maar
Joden die besneden zijn naar het hart zoals voorzegt in Jer. 31 Paulus verduidelijkte dit in Romeinen rom 2:29 Kijk nog eens naar vers 23, Jezus zegt dat DE TIJD NU is gekomen…. ( Doelende op iets nieuws….
Het verbond dat hij zou instellen vlak voor zijn dood.) Het zijn geestelijke (figuurlijke) joden .
Er werd een nieuwe waarheid geopenbaart aan de Samaritaanse, vrouw, Gd mag worden erkent als de vader van de GELOVIGE en niet als vader van de Jood naar het vlees. In vers 20 gebruikt de vrouw het woordje “moet“ met de bedoeling, wat MOET er gedaan worden om JUIST te aanbidden, Daarbij dacht zij waarschijnlijk aan een plaats en de gebruikelijke rituelen. Jezus gebruikt het woord MOETEN. Het enige dat MOET is aanbidding in GEEST. “24want God is Geest, dus wie hem aanbidt, moet dat doen in geest en in waarheid.’ “ http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/lezen/johannes/4%2C22/markeer-selectie/#hl Het hele verhaal maakt dus duidelijk dat er geen enkele stroming zich de ware aanbidding KAN toe eigenen .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De uitdrukking “in waarheid” in vers 23 is in het Grieks van dezelfde stam als het woord “ware” en betekent oprecht, eerlijk en ontdaan van schijn. “23Maar er komt een tijd, en die tijd is nu gekomen, dat wie de Vader echt aanbidt, hem aanbidt in geest en in waarheid. De Vader zoekt mensen die hem zo aanbidden, “ De vader ZOEKT dus ZELF oprechte gelovigen die eerlijk en ontdaan zijn van schijn.
Gd kiest DOOR Jezus zelf zijn aanbidders die hem in GEEST zullen aanbidden. Gd zal zijn keuze maken uit de christenheid, deze christenheid is de gemeente die verdeeld is.
Deze verdeelde gemeente is over de gehele wereld verspreid. Er zijn honderden christelijke stromingen over de gehele wereld.
Gd zal de oprechte gelovigen die eerlijk ontdaan zijn van schijn , DOOR Jezus Geest volgens het nieuwe verbond, bijeenvergaren vanuit de gehele wereld. Deze zullen dan de “ware” geestelijke (figuurlijke) gemeente vormen die niet bijeenkomen in één of ander kerkelijk gebouw.
De gelovigen vormen “ zelf” de kerk. Waar twee of méér ….. matth. 18 Op deze wijze zijn zij de GEESTELIJKE UITVERKOREN JODEN die, zoals voorzegt, worden bijeen
Vergaderd om naar Jeruzalem ( het hemelse Jeruzalem ) te gaan, het Jeruzalem dat vrij is ( sara) Zie galaten 4. Symboliek hagar.
Ik heb nooit echt in de “opname” gelooft, maar het zou wel eens kunnen dat dit een voorbode is voorafgaand aan de “opname” . De voorzeggingen ivm het letterlijke Jeruzalem kan ik niet voor waarheid aannemen.
Alle voorzeggingen voor het huidige Jeruzalem is volgens mijn persoonlijke mening ( hiermee wil ik niemand kwetsen) in het teken van misleiding, zoals verband houd deels met mijn antwoord op de vraag, dat satan macht heeft over de mensheid. Het letterlijke Jeruzalem is een teken van slavernij ( Hagar) . Galaten 4 vers 25 Gds woord is eenvoudig naar zijn Geest. Geen filosofische theorie .
Eenvoudig voor kinderen, Jezus onderwees kinderen, oprechten van hart eerlijk en ontdaan van schijn. Jezus zei: “ wees als kinderen “ . We moeten het niet ver gaan zoeken. groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De eerste allinea is een mooi voorbeeld voor een theodicee. God heeft alles volmaakt geschapen, hoe kan er dan kwaad zijn?
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat zijn allemaal uitleggen die een uitgangspunt hebben. Namelijk: het uitgangspunt dat (één bepaalde versie van) de bijbel als uitgangspunt mag worden gebruikt. BINNEN die aanname is een dergelijke redenatie zinvol.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo mullog, Het antwoord is eenvoudig.
Gd heeft de mens geschapen met een vrije wil, wij kunnen keuzes maken.
Ook zijn geestelijke kinderen ( godenzonen) zoals engelen, serafs, cherubs heeft hij geschapen met een vrije wil. Ook zij kunnen keuzes maken. Eén van hen was satan, hij was volmaakt, door zijn ongehoorzaamheid ontstond het kwade en werd hij onvolmaakt. Openbaring 18:2 zegt dat Babylon (oorsprong van valse aanbidding tegen Y-H-W-H ) de woonplaats is geworden van demonen.
Satan heeft dus heel wat demonen achter zich geschaard. "" 1Hierna zag ik een andere engel uit de hemel neerdalen. Hij had groot gezag en zijn luister verlichtte de aarde. 2Met een krachtige stem riep hij: ‘Gevallen, gevallen is Babylon, die grote stad! Ze is een woonplaats voor demonen geworden, ze biedt onderdak aan elke onreine geest, elke onreine vogel en elk onrein, afschuwelijk dier. 3Alle volken hebben door haar ontucht de wijn van haar wellust gedronken, de koningen op aarde hebben ontucht met haar gepleegd en de handelaars op aarde zijn van haar overvloedige weelde rijk geworden.’ "" http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/lezen/openbaring/18%2C2/markeer-selectie/#hl Zoals in mijn antwoord op de vraag kun je lezen dat zij bovenmenselijk zijn en kunnen zij zich voordoen als zogenaamde beschermengelen. Daniel hfst. 9 en 10 is hier een mooi voorbeeld van.
In zulke gevallen zal de strijd gestreden worden tussen bovenmenselijke krachten. In dit geval zei de engel Gabriel dat de aartsengel Michael zou strijden tegen deze zogenaamde beschermengelen van de koningen van Perzie en Griekenland. groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Amadeus, Je schrijft in je eerste alinea van je antwoord: "Er is ongehoorzaamheid gekomen door misleiding uit het kwade, " Voor mij impliceert dat dat het kwade mee geschapen is ergo er is geen volmaakte wereld geschapen. Als de mens van nature goed is, waar ik van uit ga, en hij wordt misleid door het kwade dan kan dat alleen als het kwade van buiten de mens komt.. Als de mens niet van nature goed is dan is het kwade in hem mee geschapen. Hoe je het ook wendt of keert er is dan geen volmaakte wereld geschapen en dat betekent dan weer dat god niet volmaakt is en dan...... lopen we weer vast
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo mullog,
je zegt:
" ... Voor mij impliceert dat dat het kwade mee geschapen is ergo er is geen volmaakte wereld geschapen." antw.
De' bijbel vertelt ons dat Y-H-W-H er altijd was, alfa en omega.
Hij heeft als eerste Jezus geschapen, door Jezus heeft Y-H-W-H al het andere geschapen.
Dit wil zeggen dat Jezus In Naam van Y-H-W-H het heelal heeft geschapen, alle engelen in hun rangorde en de aarde met alle leven erop. zie voor teksten:
vanaf vers 6: http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/lezen/openbaring/21%2C6/markeer-selectie/#hl vanaf vers 12: http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/lezen/kolossenzen/1/ vanaf vers 22: http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/lezen/spreuken/8%2C22/markeer-selectie/#hl vanaf vers 2: http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/lezen/hebreeers/1/ De schepping was volmaakt, levende schepselen hadden zoals ik al eerder zei een eigen wil, ze hadden keuzes. Satan de duivel is een tegenstander geworden van Y-H-W-H en keerde zich tegen de volmaakte schepping.
Door zijn keuze was het kwade geschied. je zegt:
" Als de mens van nature goed is, waar ik van uit ga, en hij wordt misleid door het kwade dan kan dat alleen als het kwade van buiten de mens komt.. " antw.
Satan misleidde de volmaakte mens die van nature goed was en die eveneens een keuze had.
Satan is in de schepping in rangorde hoger dan mensen en maakte gebruik van zijn bovenmenselijke vermogens.
Het kwade is inderdaad hierdoor van buiten de mens tot de "mensen" gekomen. Het eerste mensenpaar heeft zich zegmaar laten vangen door de sluwheid van deze bovenmenselijke kracht.
Gd heeft hen verdreven uit de tuin van eden waar naast de boom van kennis ook de levensboom stond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zij konden hierdoor niet meer van deze levensboom eten die hun eeuwig leven verschaftte.
Zij werden hierdoor onvolmaakt en begonnen langzaam zowel geestelijk als lichamelijk af te takelen. De mens op zichzelf heeft hierdoor (onvolmaaktheid) ook wel de neiging om kwade dingen te doen. Let op dat de bijbel eveneens duidelijk maakt dat de gehele wereld in de macht ligt van de duivel.
jakobus 4:7 johannes 12:31 en dat wij strijden tegen machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen vanaf vers 10 : http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/lezen/efeziers/6%2C12/markeer-selectie/#hl De duivel heeft dus steeds invloed op wat wij als mensen doen.
Hij heeft steeds invloed wat er op de ganse aarde gebeurt. je zegt:
" Hoe je het ook wendt of keert er is dan geen volmaakte wereld geschapen en dat betekent dan weer dat god niet volmaakt is en dan…... " antw.
Er was wel een volmaakte wereld geschapen maar is hedentendage niet meer zoals het oorspronkelijk was.
We weten nu wat de oorzaak hiervan is. Y-H-W-H heeft de voorziening getroffen om datgene , te redden wat verloren was. vers 10: http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/lezen/lucas/19%2C10/markeer-selectie/#hl Jezus zal strijden tegen deze bovenmenselijke krachten en het kwade verbannen in het eeuwige meer van vuur zoals U kan lezen in openbaringen. groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadeus, de bijbelcitaten zeggen mij weinig, ik probeer het geheel te beredeneren. Als de duivel een tegenstander is geworden van god dan betekent het dat de wereld waarin god vertoeft ook niet volmaakt is. Blijkbaar zijn daar conflicten mogelijk. En als god het daar dus niet voor het zeggen heeft dan js hij weer niet almachtig. Als de duivel door god geschapen is heeft god ook het kwaad geschapen. Mijn punt is dat je als je er over nadenkt altijd op dilemma's stuit. God is niet almachtig of als hij dat wel is is hij onverschillig of als hij dat niet is dan heeft hij fouten gemaakt met de schepping en dan bij je weer bij de eerste vier woorden van deze zin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo mullog, Zijn schepping WAS volmaakt, nu niet meer. Het kwaad is door de KEUZE van de eens zo mooie cherub gekomen die hem tot satan heeft gemaakt. Wie zegt dat Gd het niet voor het zeggen heeft en waarom zou Hij niet almachtig kunnen zijn als er zich conflicten voordoen ? Waarom is Gd onverschillig ?
Omdat hij de problemen niet onmiddelijk oplost ? Heeft Gd fouten gemaakt omdat hij levende schepselen heeft gemaakt die een vrijheid van keuze hebben? groet amadeus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo amadeus, Als wedervraag. Waarom staat god toe dat er zoveel "kwaad" in zijn wereld is? Dat wordt niet alleen door keuzes van mensen veroorzaakt. Er zijn sluipwespen die eitjes leggen in levende spinnen die dan, terwijl ze nog leven, van binnenuit worden opgegeten. Wat voor schepper ben je als je dat soort zaken bedenkt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo mullog, Alles is te herleiden naar de onvolmaakte toestand waarin wij nu leven.
Deze toestand is gekomen niet door de keuze van Gd maar door de keuze van ongehoorzaamheid vdoor enkele levende schepselen en daarmee bbedoel ik levende schepselen van bovenmenselijke aard. Uw vb van sluipwespen is een gevolg van de ontwrichte oorspronkelijke volmaakte natuur . Wij mensen aten planten zoals de door Gd volmaakte wereld geschapen. Het is pas toen de sluizen van de hemel werden geopend en er een vloed over de aarde kwam ten gevolge van de slechtheid van de mens, het klimaat er geheel anders ging uitzien. Dieren en insecten evolueerden waarschijnlijk anders binnen de soort.
Wij mensen hadden sindsdien noodzaak aan het eten van vlees. Gd gaf pas na de vloed toestemming aan de mens om vlees te nuttigen. Lees genesis hfst. 8 Je kan duizenden vragen stellen "waarom" , al deze antwoorden zijn te herleiden naar de onvolmaakte toestand waarin we nu voorlopig nog leven. Rest nog één antwoord op je vraag: " Waarom staat god toe dat er zoveel "kwaad" in zijn wereld is? "
antw. Het bijbelboek 1 koningen 22 geeft het antwoord.
In dit bijbelboek word er gesproken over een hemelse "hof". Er is dus sprake van een hemels structuur waarin afspraken worden gemaakt. Een tweede verduideling is het bijbelboek Job waarin duidelijk word dat satan naar het hemelse hof kwam.
Een hele discussie kwam op gang, de bijbel vertelt er niet véél over, maar duidelijk werd dat er twistpunten waren. Het was duidelijk dat Y-H-W-H werd beschuldigd door satan.
Het zou tijd in beslag nemen om te bewijzen of de beschuldigingen op waarheid berustten of vals waren. Dit is één van de redenen waarom Y-H-W-H niet onmiddelijk heeft ingegrepen.
Y-H-W-H hééft die macht omdat hij almachtig is, maar doet het niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De ganse schepping, dus ook wij mensen zijn nu eenmaal hierbij betrokken.
Wij lijden TIJDELIJK om uiteindelijk voor EEUWIG EN ALTIJD in vrede en geluk te kunnen leven. Wat is ons huidige mensenleven in jaren vergeleken met eeuwig ?
Wat is een zandkorrel vergeleken met de woestijn ?
Hemelse schepselen bevinden zich in een hele andere tijdsspanne dan wij mensen.
Voor Gd is één dag als 1000 jaren voor mensen.
zie psalmen en 2 petrus. Y-H-W-H heeft net na de zondeval een voorziening getroffen om de gehele schepping terug te herstellen zoals het was.
lees het bijbelboek openbaringen, bestudeer de wonderen van Jezus.
Lees de teksten die ik heb aangehaald, Gd geeft je antwoorden vanuit Zijn Woord. groet amadeus.

Andere antwoorden (1)

Voorzover mij bekend worden natuurrampen in de monotheistische godsdiensten doorgaans als een straf van god benoemd. De duivel speelt vooral een rol bij het kwaad dat mensen elkaar aan doen omdat daar de vrije wil, in de vorm van keuzes die mensen kunnen maken, van belang is.

De theodicee is wel een onderwerp dat bij vraagstukken rondom het al dan niet bestaan van god een rol speelt maar volgens mij in de dagelijkse religieuze praktijk niet of nauwelijks. Daar is naar mijn mening de reactie vaak dat zijn wegen ondoorgrondelijk zijn.

Er is daarom volgens mij geen stroming waarin de duivel de kracht achter natuurrampen is.