Waar staat in de Tenach (het OT) dat de Messias opm de derde dag zou opstaan?

In Lucas 24:46 staat:
Toen opende [Yeshua] hun verstand om de Schriften te begrijpen, en hij zei tegen hen: "Zo staat er geschreven, dat deMessias
moet lijden en op de derde dag [te trite hemera] uit de dood opstaan ".

Het NT bestond toen nog niet , dus kan er met de Schriften alleen het OT bedoeld zijn.
Voor alle duidelijkheid: ik vraag geen mening over de Opstanding (in dat geval zou deze vraag op het Café thuishoren), maar naar welke tekst in het OT hier verwezen wordt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Psalm 16 : 9 spreekt er al over in de Statenvertaling staat het er zo : ¨ Daarom is mijn hart verblijd, en mijn eer verheugt zich; ook zal mijn vlees zeker wonen.
En het woordje¨ zeker ¨ wordt door de kanttekenaars (uitleggers)uitgelegd als volgt : Hebr. eigenlijk, met, of in vertrouwen, te weten, dat de opstanding ten derde dage zekerlijk volgen zal. Dus als je de grondtaal kunt lezen en begrijpen en je verstand wordt verlicht door de Heilige Geest versta je in het OT in deze psalm al dat Jezus na 3 dagen zal opstaan en zo zijn er vast wel meer plaatsen in het OT waar de psalmen of de profetieen er al over schrijven

Het beste antwoord

Hosea 6:2 Hij redt ons na twee dagen van de dood, de derde dag doet hij ons opstaan:
in zijn nabijheid zullen wij leven.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik het lees staat er niet dat Jezus de derde dag op staat maar dat hij ons, wie dat ook moge zijn, de derde dag laat op staan.
Amadea
9 jaar geleden
Veel onderzoekers zijn toch van mening dat Hosea 6:2 een grote rol heeft gespeeld in de gedachtevorming van de eerste christenen.
Op dit vers beriepen zij zich om aan te tonen dat Jezus ‘op de derde dag’ was opgestaan ‘overeenkomstig de Schriften’.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ongetwijfeld heb je gelijk maar dat staat er niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hosea 6:2 inderdaad.
Daarnaast wordt er in Mattheüs 12:40 nog een relatie gelegd naar de 3 dagen die Jona in de buik van de vis heeft rondgebracht. Dat is geen Tenach meer natuurlijk, maar nog wel een leuk weetje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Adriaanv,
Een geweldige uitleg. Ik ben hier heel blij mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is voor mij het beste antwoord op mijn vraag.
De reactie van Adriaanv op dit antwoord was zeer duidelijk.
Iedereen bedankt voor de gegeven antwoorden en reacties.

Andere antwoorden (1)

Hallo henkaren

Lukas 24:46 correspondeert ook met de tekst in Mattheus.
Op een gegeven moment vroegen de schriftgeleerden een teken aan Jezus.
Zij twijfelde toen nog steeds of Jezus de beloofde messias was.

In Mattheus 12:38- 42
…. maar zal geen ander teken krijgen dan dat van de profeet Jona. [40] Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van een grote vis zat, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde verblijven…. .

http://www.willibrordbijbel.nl/?p=page&i=64328%2C64377&wbv=on&nbv=onjona 2:1

Jezus verwijst hier naar de voorzegging in Jona 2:1:

[1] De HEER zond een grote vis om Jona te verzwelgen. En Jona was in de buik van de vis, drie dagen en drie nachten.

http://www.willibrordbijbel.nl/?

Omdat zij twijfelden zou Jezus een teken geven wat op zijn dood en opstanding van toepassing zou zijn.
Opvallend is eveneens dat hij een zegmaar absoluut teken geeft/gaf dat samenvalt met de vervulling van het OT ( bij zijn dood) en de start van het nieuwe verbond
( ingesteld tijdens het laatste avondmaal en kende zijn start bij zijn opstanding. )

Toen Jezus dit duidelijk verwoordde onder de schriftgeleerden, zou dit teken teken al in vervulling gaan binnen zijn voorzegde bediening van 3.5 jaren.

Daarom zei Jezus dat zij géén ander teken zouden krijgen.
Het teken was klaar en duidelijk toen hij na drie dagen en drie nachten zou opstaan.
De zichtbare start was tijdens pinksteren toen de 120 de geest van christus kregen.

Om op je vraag te antwoorden zei Voorzei Jonas in hfstuk 2 dat de Messias zou opstaan na 3 dagen en drie nachten.

Groet amadeus.