Waarom is de Rooms Katholieke Kerk niet aangesloten bij de Wereldraad?

De Rooms-katholiek kerk is officieel geen lid, maar wordt door een waarnemer vertegenwoordigt. Waarom zijn ze geen lid?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Antwoorden (2)

De Rooms-Katholieke Kerk stond aanvankelijk afwijzend tegenover de Wereldraad, in de overtuiging dat de christelijke eenheid slechts door terugkeer van alle gelovigen 'in de schoot van de moederkerk' te bereiken viel. Het Vaticaan verleende daarom geen toestemming aan katholieken om deel te nemen aan de assemblées van 1948 en 1953.

Paus Johannes XIII bracht verandering. Hij verzocht andere kerken en de Wereldraad om waarnemers naar het Tweede Vaticaans Concilie te zenden. De aanvaarding van het decreet over de oecumene door het Concilie leidde tot een gemeenschappelijke werkgroep met verschillende subcommissies, gericht op toekomstige samenwerking.

Uiteindelijk is de RK-kerk niet toegetreden. Er zijn wel vormen van samenwerking gevonden, en het Vaticaan heeft permanent een waarnemer bij de Wereldraad.
Amadea
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Het was niet paus Johannes de dertiende, maar paus Johannes de drieëntwintigste. Johannes XXIII werd op 77-jarige leeftijd in 1958 tot paus gekozen. Eerder werd hij door zijn hoge leeftijd een tussenpaus genoemd. Toch gaat Johannes XXIII de geschiedenis in om de vele veranderingen. Hij laat de Rooms-Katholieke Kerk aansluiten bij de moderne tijd. In 1963 overlijdt Johannes XXIII.
Omdat ze traditioneel gezien geen andere kerken erkennen. Iedere christen moet gewoon terug naar de RKK.