Gebod 'Gij zult niet doden', maar hoe kan de massamoord in Jericho dan?

Volgens de bijbel gaf God het volk van Israël in de woestijn de tien geboden, waarin het beroemde gebod 'Gij Zult Niet Doden'. Daar is geen woord onduidelijk aan.

Toen ze de woestijn uitkwamen zei God: Daar ligt de stad Jericho. Moord die uit, laat geen man, vrouw of kind leven en spaar zelfs de ossen en de ezels niet. Alles moet dood.

Reactie van het uitverkoren volk: Okidoki!
En ze doodden alles en iedereen in de stad.

Dit lijkt een klein beetje in tegenspraak met 'Gij Zult Niet Doden'. Ook het doden van vrouwen, kinderen en ossen en ezels gaat zelfs ver voorbij zelfverdediging.

Hoe zit dat nou?

Weet jij het antwoord?

/2500

De interpretatie van "Gij zult niet doden" is dat je niet dood binnen een bepaalde gemeenschap. Bijvoorbeeld gezin, familie, stam, stad volk etc... Feitelijk is het hiermee een non-gebod omdat je altijd wel argumenten kunt vinden om iets of iemand buiten de grenzen van het gebod te plaatsen. Toegevoegd na 9 uur: N.a.v. een van de reacties nog wat research gedaan. Overigens is in de nieuwe bijbel vertaling het gebod vertaald als "Gij zult niet moorden", wat dichter bij de oorspronkelijke tekst zou staan. Dit maakt een interpretatie mogelijk dat het persoonlijk iemand doden om er persoonlijk beter van te worden niet is toegestaan. Geweld zou dan wel geoorloofd zijn om datgene wat van jou is te beschermen of terug te nemen. Omdat Jericho in het beloofde land ligt, en daarmee dus van de Israelieten, is met bovenstaande interpretatie het doden dus ook gesanctioneerd. Persoonlijk vind ik dat dan weer een wat "politiek correctere" formulering als "jullie horen niet bij ons dus daarom mogen we jullie doden". In kern zijn beide redeneringen hetzelfde.

In alle reacties wordt voorbijgegaan aan de context van de verovering van Jericho en het beloofde land. Het zit zo: de volken die in dat land woonden deden wat in strijd is met de wil van de Heer. Op een gegeven moment was de maat voor God vol en moest er een eind gemaakt worden aan die volken en hun foute daden. Het is dus de straf die God over die volken uitsprak, het was dus geen moord maar het uitvoeren van een vonnis.

"Gij zult niet doden/moorden" betekent gewoon wat het zegt. Niets meer, niets minder. De kwestie is alleen: wat is de scope waarin dit toegepast moet worden. De reden dat Jericho (en ook andere volken) werden vernietigd, was wegens een Godsoordeel, niet vanwege een menselijke keus. De mens mocht hier niet zelf toe beslissen, gezien het genoemde gebod. Dat dit in zo'n perspectief moet worden gezien, blijkt óók uit de wet van "oog om oog, tand om tand". Als meneer A meneer B had vermoord, was de dood de straf die meneer A had te verwachten. In dat geval had hij dat oordeel over zichzelf gehaald. Belangrijk is te beseffen dat het niet lukraak was dat er volkeren om zeep geholpen werden. Toen het volk Israël op weg naar het Beloofde Land was (vertrokken uit Egypte na de 10 plagen), waren er volkeren die hun niet wilden laten passeren. Hun overkwam dit lot, alsook de volkeren die Israël aanvielen. Ofte wel, wanneer de strijden die ontstonden in overeenstemming waren met Gods wil (zoals ook zijn voornemen om het volk Israël naar het Beloofde Land te krijgen), zorgde God ervoor dat zijn volk de overwinning behaalde. Tenminste, zolang ze hem trouw waren, want daar mankeerde soms nog wel eens wat aan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100