Waarom vieren we Pasen op zondag terwijl Jezus volgens de bijbel na 3 dagen op is gestaan? Is er niet 1 dag kwijt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
1.6K

Het beste antwoord

Christus is opgestaan op de 3e dag ! (dus niet na 3 dagen). Christus is opgestaan op de 1e dag van de week, en dat is de zondag !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mijn bron is in het Engels, maar als je daar geen problemen mee heeft raad ik die aan voor verdere uitleg.

Kortgezegd gaat het om de vrijdag, zaterdag en zondag. Hij zou op vrijdag gekruisigd zijn en diezelfde dag begraven, hij zou op zondag zijn opgestaan, dat is op de derde dag en na twee nachten.

Ook schijnt het symbolisch te zijn en vergeleken te worden met de tijd die Jonas in de walvis heeft doorgebracht (zie bron).

In Matteüs 12:40 staat het volgende:
Want gelijk Jonas drie dagen en drie nachten was in den buik van den walvis, alzo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart der aarde.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat de (overigens al vrij oude) interpretatie door de kerk dat het om een vrijdag en een zondag ging fout is. Details die niet nodig zijn staan over het algemeen echter niet in de Bijbel vermeld, het is dus heel goed mogelijk dat het niet van belang is om te weten of hij nu precies op een zondag opstond.

We hebben deze traditie echter wel en houden daar kennelijk aan vast.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uit zeer pragmatische redenen. De katholieke kerk kon toch geen drie dagen verder vieren zonder te werken. Nuchter en vrij dicht bij de waarheid
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik snap sowieso niet waarom er 2 paasdagen, 2 pinksterdagen en 2 kerstdagen zijn. Het gebeurt op de ene dag of op de andere dag toch? Of hebben jullie ook 2 dagen verjaardag?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat er een 2de paasdag, pinksterdag en kerstdag is heeft te maken met de keuze van de regering lang geleden om het werkvolk extra vrije dagen te gunnen... Kort samengevat...
Ik vind het nog vreemder. Als je namelijk het ene jaar op een dinsdag jarig bent, ben je dat het volgende jaar op een woensdag. En als er een schrikkeljaar tussen zit zelfs op een donderdag. Als je ervan uitgaat dat iets op een bepaalde dag is gebeurd, zou het dus elk jaar moeten verspringen en Pasen de ene keer op zondag, de andere keer op maandag, de volgende keer op woensdag, enz. moeten beginnen. Dus op een vaste datum, en dat is met Pasen (en Pinksteren) ook al niet het geval.
Maar ja, ik ben niet gelovig: ik vind dit lange weekend gewoon lekker (en geniet van het mooie weer dat we voorgeschoteld krijgen).