Als God alwetend en almachtig is, zou Hij ons huidig bestaan voorzien hebben?

Waarom heeft Hij Eva niet tegengehouden, toen ze verleid werd door de slang (duivel) en waarom is er zoveel leed in de wereld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verhaal van Adam en Eva is gewoon verzonnen door mensen hoor, en God volgens mij ook.

Het beste antwoord

Doet me denken aan Epicurus:

Wil god het kwaad wel bestrijden, maar kan hij het niet?
Dan is hij niet almachtig.

Kan hij wel, maar wil hij niet?
Dan is hij kwaadaardig.

Kan hij wel en wil hij wel?
Vanwaar komt dan het kwaad?

Kan hij noch wil hij?
Waarom hem dan god genoemd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Omdat Hij ons dat allemaal gunt! God is immers liefde?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God leeft niet in tijd, huidig is dus niet relevant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik nog in god geloofde kwam ik tot de conclusie dat hij 'dus' een ziek gevoel voor humor heeft (net zoals Depeche Mode, zie link hieronder). Daar heb ik nog wat extra zwaarwegende redenen voor.
Omdat ik dat ook niet kon geloven en in principe altijd uit ga van de goedheid van mensen en goden, ben ik maar helemaal gestopt met geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God heeft Adam en Eva geschapen naar zijn beeld,maar met een eigen vrije wil

Wij mensen wilden als God zijn,daarom is er zoveel leed in de wereld

God heeft trouwens alle mensen in Adam gemaakt staat ontelbaar veel in de bijbel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De keus is feitelijk: Moet God ons aan de hand leiden als een onmondig kind of slaaf ...in welk geval voorkomen zou zijn dat de slang Eva verleidde....of worden we NIET gedwongen en mogen we zelf een vrije wil hebben. Een vrije wil met inderdaad ook vervelende gevolgen.
Want als God een handelen van iemand voorkomt beperkt hij tevens de vrije wil van iemand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig weten wij niet alles... Alleen God kan hier een antwoord opgeven. Denk ook niet teveel over zulke dingen na, maar bedenk altijd dat wat God doet goed is, bovendien is het niet belangrijk om het te weten. En over dat leed in de wereld: Dat is er zodat we ons op aarde niet in de hemel zouden wanen, maar juist zouden verlangen om naar de hemel te gaan, om eeuwig bij God te zijn zonder angst, pijn etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus we leven in een soort 'hel' zodat dan het fijne leven in de hemel wel afsteekt, tegen wat we nu hebben? Het moet niet té fijn zijn op aarde.
Dus ik doe iemand veel verdriet, bewust, om hem te kunnen laten genieten van zijn tijd, dat hij het verdriet verwerkt heeft? Vreemde manier van doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat doet God dan? Ik heb Hem nog nooit gezien, anderen ook niet. Hoe weet je dat Hij er is of iets voor ons doet.
Er kloppen zo veel dingen niet in de bijbel en toch proberen mensen het elke keer goed te praten. Dus er is vast en zeker wel een zwaar gelovige die een mooi verhaal hiervan kan maken.
Ik zou zeggen, we weten allemaal wat we wel en wat we niet mogen. Daar hebben we geen broodje aap verhalen voor nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zijn geschapen met een eigen vrije wil, met de keuze om goed of kwaad te doen.
God kan hier niet op ingrijpen, want dan is de wil gebonden.
We zijn hier om te leren, en om zowel het goed als het kwaad mee te maken en te ondergaan.
Dat geeft onze ziel een groeistimulans, want als we altijd het goede zouden meemaken, hoe zouden we weten wat kwaad is?
Een voorbeeld, een klein kind wat aan een hete kachel komt weet dat hij er in het vervolg moet afblijven, het geeft dus een leermoment.

Om nu nog een antwoord te geven waarom er zoveel leed is op de wereld is, dat de mens nog steeds niet bewust genoeg is.
Er zijn mensen die bewust voor het kwaad kiezen, en dat heeft tot gevolg dat er heel veel mensen lijden.
Het kwaad liefhebben heeft grote gevolgen voor zowel de natuur als de mens.

Dan nu nog het antwoord op de vraag van Gods alwetendheid.
God is alwetend, en weet dus dat alles ten goede gekeerd gaat worden.
Alleen zal dit veel tijd gaan kosten, voordat de mens bewust zal gaan worden.
Maar er is hoop, steeds meer mensen beseffen dat alle daden gevolgen hebben.
Er komt dus een bezinning op gang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als god alwetend en almachtig zou zijn, dan zou hij ons huidig bestaan kunnen hebben voorzien.

Toegevoegd na 2 minuten:
maar voor de zoveelste keer.
Het genesis verhaal is geen geschiedschrijving.
Het is een poging, achteraf, van mensen in die tijd en cultuur, om te verklaren waarom de dingen zo waren zoals ze waren.

Toegevoegd na 3 minuten:
En daarbij gebruikten ze gedachten en symbolen die in die tijd in het Midden Oosten gangbaar waren, zoals paradijzen, levensbomen, slangen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Dus het leed is niet in de wereld gekomen doordat Eva van de appel at. Maar omdat er zoveel leed in de wereld was, vroeg men zich af hoe dat toch zo was gekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God is geen mens, God is van een andere orde. Wij kijken steeds als mens naar God en we projecteren er op los. Waarschijnlijk is God niet meer dan de Kosmos zelf en zijn we daar allemaal (tijdelijk) onderdeel van. Het leed op de wereld is ook een deel van de Kosmos, het is er gewoon. Het verhaal over Eva is natuurlijk een soort sprookje door mensen bedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God kan ook deistisch van aard zijn.Dus dat hij de wereld heeft geschapen en daarna zijn handen er vanaf heeft getrokken.De bijbel is in onze cultuur geaccepteerd als zijnde de definitie van het godsbeeld maar dat wil niet zeggen dat het ook de juiste is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=hhjOnYbKJJw&feature=channel

Misschien heb je hier iets aan, al vraag ik me af of we ons bezig moeten houden met dit soort vragen.

Wie is Hij en wat is Hij en bestaat het Hij?

Als de mens stopt met vragen waarom en gaat leven in het nu en kijkt naar wat hij zelf is en kan doen komen we een stuk verder ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen hebben een eigen vrije keus en een eigen keus is heel veel meer waard dan geen keus hebben of een gedwongen keus je hele leven bestaat uit keuzes ,en eva koos verkeerd en nam adam daar in mee,je kan zeggen het kwam door de slang maar nee ze had ook kunnen zeggen GOD is vader en hij heeft gezegd dat het niet mocht, en kies voor Jezus dan krijg je een eeuwig leven een goede keus en het leed in de wereld komt door verkeerde keuzes van de mensen die niet op god de vader vertrouwen en geen geloof hebben in de zoon die voor ons stierf ,The Passion of the Christ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God is Almachtig en Alwetend, maar als Hij Eva zou hebben tegengehouden was er geen vrije wil meer bij ons mensen en wij hebben een vrije wil daar kiezen we zelf de dingen die we doen of dat nu kwaad is of goed. Hij heeft geen robots geschapen om het zo te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als God bestaat dan had hij wel een beetje beter zijn best kunnen doen.
Als Hij niet bestaat, is daarmee een heleboel verklaart.