Is Jezus op zondag opgestaan?

Bij het doorsnuffelen van de evangeliën viel het mij op dat de volgelingen van Jezus op zondagmorgen ontdekten dat hij was opgestaan. Ik heb geen tekst kunnen vinden waaruit blijkt dat Hij ook op zondag zou zijn opgestaan.

Zou het ook laat op de Sabbat hebben kunnen gebeuren? Ik denk vooral aan deze mogelijkheid omdat Hij vlak voor zonsondergang werd begraven. Als Hij drie etmalen later is opgestaan dan moet het wel haast op Sabbat zijn geweest
Ik realiseer me dat ik maar een geringe Bijbelkennis heb en alle gelovigen die ik ken denken dat Jezus op zondag is opgestaan. Wie helpt mij verder?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
6.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor zo ver ik het heb begrepen hebben de kerken de Sabbat door de zondag vervangen omdat Jezus volgens hen op zondag is opgestaan. Dan moet daar toch een Bijbelse grond voor zijn, lijkt me. Maar, waar staat het?
Computoon
9 jaar geleden
In de joodse dagentelling is de sabbat de 7e dag. De sabbat duurt tot zaterdag vlak na zonsondergang. Daarna volgt dus de eerste dag, de zondag. Marcus 16, 2: "Op de eerste dag van de week, heel vroeg, toen de zon juist op was..." (Het verhaal waarin de vrouwen naar het graf gaan en zien dat het leeg is) Matteus 28, 1: "Na de sabbat, bij het aanbreken van de eerste dag van de week, kwamen Maria Magdalena en de andere Maria naar het graf kijken." (Idem) Lucas 24, 1: "Op de eerste dag van de week echter gingen zij zeer vroeg in de morgen naar het graf, met de welriekende kruide die zij klaargemaakt hadden. (Idem) Johannes 20, 1: "Op de eerste dag van de week kwam Maria Magdalena vroeg in de morgen -het was nog donker- bij het graf en zag dat de steen van het graf was weggerold."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
www.gotquestions.org/Nederlands/Jezus-vrijdag-zondag.html interessant artikel...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@broer2000, fantastische bron.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een heldere en goed leesbare bron. Hier ben ik een stuk verder mee gekomen. De tekst lezende neig ik naar de opvatting dat Jezus op woensdag is geëxecuteerd. Doortellend kom ik dan op de opstanding laat op de Sjabbat.
Ik ben het overigens eens met de opvatting dat als de dag van de kruisiging echt belangrijk voor ons was, dit wel duidelijker in de evangeliën was vermeld. Anderzijds is het wel van belang voor de opvatting over de dag van de opstanding en die dag speelt een belangrijke rol in de vraag: Sjabbat versus zondag.
Reddie
9 jaar geleden
Het is dus allemaal onzin, omdat er ooit door Gregorius een hiaat in de kalender is gemaakt. De dagen van de week lopen dus helemaal niet door.
En wat in debijbel staat is pas na honderden jaren geschreven.
En het is dus onzinnig te denken dat het allemaal letterlijk waar is.
Erna55
9 jaar geleden
Toen ik een katholiek klein meisje was leerde ik dat god na de schepping een rustdag ingesteld had, de zondag. Daarom is het goed voor mensen om op zondag ook uit te rusten.
Was dit een verkeerde zienswijze ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Reddie en Erna,
Gregorius heeft inderdaad een heel andere kalender ingesteld, maar heeft de dagen van de week gewoon door laten lopen.
Of wat in de Bijbel staat waar is is een kwestie van geloof. Je gelooft het of je gelooft het niet, of misschien twijfel je. Het is voor mij ook allemaal betrekkelijk nieuw. Ik heb nog nooit een katholieke of christelijke school vanbinnen gezien. Toch houd het me nu al een hele tijd bezig. Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat de Bijbel op waarheid berust, maar ik kan absoluut niet overweg met de kerkelijke tradities. En gezien de antwoorden en reacties die ik op mijn verschillende vragen krijg, zijn er heel wat mensen die ook in deze spagaat zitten.
Ik waardeer overigens jullie reacties bijzonder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@henkaren als RK opgevoed ben ik inmiddels al jaren bezig afscheid te nemen van de verzinsels die in de bijbel staan. Ik vind het wonderlijk dat iemand zonder dit "jeugdtrauma" er van overtuigd begint te raken dat de bijbel op waarheid berust. Alsof iemand vertelt dat Roodkapje echt gebeurt is. Ik ben dan ook benieuwd waar deze overtuiging vandaan komt (dit is een persoonlijke vraag en als je je niet geroepen voelt te antwoorden dan vind ik dat prima)?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Mulog,
Hoe kom ik er toe te geloven dat de bijbel op waarheid berust? Hoe meer ik las over de kosmos des te meer raakte ik er van overtuigd dat dit niet door toeval (blinde natuurwetten) tot stand is gekomen. Maar als er een groot Intellect achter zit die mensen laat ontstaan/schept met bewustzijn, wezens die liefde vreugde en pijn kunnen ervaren is het dan niet het summum van wreedheid om hen aan hun lot over te laten in de machinerie van de kosmos? Kan Iemand die zo veel schoonheid heeft geschapen tot zo iets in staat zijn? Ik kan het me niet voorstellen.
Na een lange zoektocht vond ik in de Bijbel een God die zijn schepselen liefheeft. Een God die zelf de straf voor het kwaad dat we bedrijven op Zich heeft genomen. Alleen van die God kan ik geloven dat Hij alles heeft geschapen.
Hij heeft ons niet aan ons lot overgelaten.
In een Joods gebedenboek las ik de roep: Baroech HaSjem. Geprezen zij de Naam. Mulog, misschien vind je me een zwever, maar dit is mijn antwoord op je vraag.

Antwoorden (2)

Ja, Jezus is opgestaan op de dag die (christelijk gezien) de zondag is.

Hij is namelijk, zoals de geloofsbelijdenis het stelt, 'de derde dag verrezen uit de doden'.

De joodse dagtelling begint op de avond. (Katholieken hebben dat liturgisch overgenomen want een hoogfeest zoals Pasen, Kerstmis of Pinksteren begint al aan de vooravond ervan. Kerstmis begint op kerstavond, Pasen begint na het invallen van de duisternis aan de vooravond, de zaterdagavond dus waarop het liturgisch dus zondag is).

Jezus werd op een vrijdag gekruisigd. Dat is de eerste dag. Op sabbat mochten geen mensen gekruisigd worden. Sabbat duurt van de vrijdag vlak voor zonsondergang tot zaterdag vlak na zonsondergang. De sabbatsdag is de tweede dag.

De derde dag begint daarna. En zo begint het christelijke Pasen (althans bij katholieken) liturgisch met de Paaswake: het binnendragen van de paaskaars (symbool voor het Licht van Christus) in de donkere kerk. Daarmee begint het Pasen van Christus en dit wordt liturgisch afgesloten op de 50e dag: Pinksteren.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De feesten laten ingaan op de vooravond conform de Joodse tijdrekening vind ik een mooie gedachte.
ronron1212
9 jaar geleden
Voor de romein was er geen zondag of sabbat en die hebben jezus gekruisigd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron1212 Wat voor dagsysteem gebruikten ze dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De romeinen kenden in die tijd helemaal geen week en hadden dus ook geen namen voor de dagen van de week. Je mag aannemen dat toen dus de Joodse week en benamingen zijn gehanteerd. De christelijke is hetzelfde met als enig verschil de rustdag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens mag je ook aannemen dat de romeinen geen gedoe met de Joden wilde als dat niet nodig was dus daarom zeker geen kruisiging op de sabbat zullen hebben georganiseerd.
ronron1212
9 jaar geleden
Mrtomaat welk dag systeem ze ook gebruikte ze waren niet joods of christelijk. Dus de sabbat of de zondag daar hadden ze niets mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron1212
Ah nu snap ik waar je op doelt: "Op sabbat mochten geen mensen gekruisigd worden. " Dat is inderdaad een bijzondere. Waren de Romeinen idd zo meegaand dat ze geen joden kruisigden op die dag of plaatselijk geen kruisigingen deden als dat niet strookte met de culturele gebruiken? @Mullog
Overigens mag je ook aannemen dat de romeinen geen gedoe met de Joden wilde als dat niet nodig was dus daarom zeker geen kruisiging op de sabbat zullen hebben georganiseerd. Dat is geen gekke aanname, maar Compu stelt het alsof het een bekend gegeven is. Is daar echt wat over bekend? Compu? Mullog?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MrTomaat adriaanv zijn analyse is deels correct. Pilatus zwichtte om politieke redenen voor de vraag van de hogepriesters om Jezus te kruisigen. Overigens had dit meer te maken met het wegvallen van steun voor Pilatus in Rome door de dood van een sponsor van hem dan voor het feit dat hij rekening hield met de Joden. Die schoffeerde hij regelmatig (met de nodige bloedbaden tot gevolg). De voorgangers van Pilatus hielden wel degelijk rekening met joodse gevoeligheden. En ik denk dat Pilatus op de sabbat gewoon niemand voor een kruisiging op de been zou hebben gekregen waarmee het propaganda effect ook minimaal wordt. En er is heel veel bekend over de zeden en gebruiken en politieke situatie in het Romeinserijk in zijn algemeenheid en over de situatie in het middenoosten in het bijzonder. Dat maakt het ook zo wonderlijk dat er buiten de bijbel niet meer dan twee zinnen over Jezus te vinden zijn (waarvan er een over zijn broer gaat en de andere een algemeen erkende vervalsing is, als ik mij niet vergis).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind je link weinig overtuigend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
adriaan, bedankt voor de bronnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@adriaanv ook die link vind ik weinig overtuigend. De reden dat ik dat vind komt bijvoorbeeld door een uitspraak als "De Evangeliën zijn niet, zoals boze tongen wel eens beweren, zo laat op schrift gesteld dat mythe- en legendevorming het echte verhaal heeft gecorrumpeerd. De wetenschappelijke datering plaatst Marcus in de jaren zeventig,". In de jaren zeventig is pakweg 40 jaar na de kruisiging. Volop tijd voor mythe- en legendevorming in een wereld waarin er geen mobieltjes zijn om de gebeurtenissen vanuit het publiek te filmen en op youtube te zetten (als je begrijpt wat ik bedoel). Als je de bewijzen leest die onder het kopje "Historische betrouwbaarheid van de Evangeliën" staan dan heb ik daar ook de nodige vraagtekens bij. Dat bijvoorbeeld de schrijvers en apostelen op de meest gruwelijke wijzen omgebracht zijn is geen bewijs voor historische betrouwbaarheid van de Evangeliën. Het bewijst wel dat deze discipelen hebben bestaan omdat, voorzover ik weet, voor een deel hun dood ook in andere bronnen te vinden is. Het zegt echter weer weinig over Jezus. Er is gewoon heel weinig informatie buiten het NT die het NT ondersteund. Wat ik dan niet begrijp is dat er krampachtig toch bewijzen worden gezocht. Geloof is toch niet van de bewijzen? Geloof is toch van het geloof?
De Here Jezus is opgestaan op de achste dag ( de 1st dag van de nieuwe week )
Dus op een zondag / na de sabbath.

Marcus 16:9 – Toen Hij des morgens vroeg op de eerste dag van de week opgestaan was, verscheen Hij eerst aan Maria van Magdala, van wie Hij zeven boze geesten uitgedreven had (NGB).
Johannes 20:19 – Toen het dan avond was op die eerste dag der week en ter plaatse, waar de discipelen zich bevonden, de deuren gesloten waren uit vrees voor de Joden, kwam Jezus en stond in hun midden en zeide tot hen: Vrede zij u (NGB)!

Dit getal 8 heeft een specifieke betekenis in de Bijbel.
We zien 8 mensen overleven in de ark van Noach, 8 dagen na geboorte de besnijdenis
als teken van het verbond tussen God en Israel. Ook Thomas gelooft pas na
8 dagen dat de Here Jezus is opgestaan Joh 20 vers 24-31

Het getal 8 staat in de Bijbel voor een nieuw begin met God.

Opvallend:
De waarde van de Griekse letters van Jezus' Naam komen op de waarde van 888.

De opstanding van de Here Jezus was dus niet zomaar op een dag van de week.
Het symboliseert dat de mens die in Jezus gaat geloven gered zal worden
Joh 1 12 Maar aan alle mensen die wél in Hem geloven, heeft Hij het recht gegeven om kinderen van God te worden.

-- die 3 dagen betreft Joodse dagen --

Toegevoegd na 25 minuten:
In de Bijbel wordt een gedeelte van een dag gebruikelijk als een hele dag berekend.
Ook al stierf de Here Jezusj laat in de middag, de hele dag telt mee als de eerste dag. De tweede dag omspant de Sabbat, toen Hij in het graf sliep. Ook al werd Hij vroeg op de derde dag opgewekt: is het één van de drie dagen.

-maar er zijn meerdere uitleggingen
In het jaar van de kruisiging viel de Sabbat van Pesach samen met de wekelijkse Sabbat - ( hier is wat verschil van inzicht over )

Hoe dan ook Paulus schrijft : “Want ook ons Pascha (Pesachlam) is voor ons geslacht, namelijk Christus.
De Here Jezus stierf als Lam van God voor onze fouten.