Waarom draagt de paus(en ook vele anderen in het vaticaan)een keppeltje,net als de joden?

Toegevoegd na 6 uur:
De antwoorden zijn goed ,maar ik vraag me nog steeds af waarom de paus het idee van de joden heeft overgenomen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.7K

Het beste antwoord

omdat de RKK haar eigen regels maakt, kijk maar wat de bijbel zegt over hoofddeksels voor mannen.
(die zg nederigheid is natuurlijk ver te zoeken, pausmuts met al die edelstenen wel eens bekeken?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het bedekken van het hoofd wordt gezien als een uitdrukking van de "vreze des hemels". Als een teken van nederigheid tegenover God. Het herinnert eraan dat er iets hoger is dan de eigen hersenen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het keppeltje is als een koepel die het aardse van het hemelse scheidt. De aarde is aan de mens gegeven, hij mag/moet onder de koepel van de hemel leven.
14 jaar geleden
Het keppeltje wordt een zucchetto genoemd. Het dragen van een zucchetto is uit praktische redenen ontstaan; om het hoofd van de geestelijk warm te houden in de vaak koude en vochtige kerken. Hieruit is een traditie ontstaan.

De kleur van een zucchetto geeft de rang van de drager aan. De zucchetto van de paus is wit, die van de kardinalen rood of scarlet, van de bisschoppen viooltje. Priesters kunnen een zwarte zucchetto dragen, hoewel dit in de praktijk niet vaak voorkomt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kunnen ze niet beter hun hoofd koel houden?