Heeft het boeddhisme dezelfde goden als het hindoeisme?

Toegevoegd na 5 minuten:
En wat is het verband tussen deze twee geloven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
8.4K

Het beste antwoord

Het Boeddhisme is uit het Hindoeïsme ontstaan en dat is in veel zaken nog te merken. Aan de basis staat natuurlijk Boeddha (zesde eeuw voor Christus). Zijn inzicht is bepalend geweest voor deze geestelijk stroming

Het Hindoeïsme kent vele goden en geesten, heel veel. Vandaar ook het belang van de cultus, de offerdienst, want die goden moeten tevreden gesteld worden. Daarbij is het ritueel, de voorgeschreven wijze van handelen, de vorm erg belangrijk. Daarom houden de Veda's en de Brahmana's zich daar zo mee bezig. Alleen door op de juiste wijze het ritueel te vervoeren, kan men hopen dat de goden de mens welgezind zullen zijn, hoewel dat nooit helemaal zeker is.
De mens zit volgens het Hindoeïsme gevangen in een keten van wedergeboorten, steeds weer gedoemd opnieuw geboren te worden en opnieuw te leven, tot het moment van een verlossend inzicht waardoor men uit die keten bevrijdt wordt en opgaat in Brahman, het goddelijk, het absolute.

Binnen het boeddhisme moet de mens moet los komen van zijn lichaam, van zijn zinnelijk bestaan en via de leer van Boeddha tot het inzicht komen dat hem bevrijdt uit de ketens van de wedergeboorte, zodat hij kan opgaan in het Nirvana, het goddelijke.
Veel boeddhisten kennen veel belang toe aan de goden en geesten zoals die in de boeddhistische kosmos voorkomen en hier wordt aan geofferd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee:Het Boeddhisme heeft geen goden. Het is een religie en een religie is dingen tot elkaar brengen. De belangrijkste persoon is Siddharta Gautama. Boeddha.

Een hindoe is een volgeling van het Hindoeïsme. Van het Hindoeïsme wordt gezegd dat het de oudste (nog bestaande) godsdienst van de wereld is. Het is duizenden jaren oud en ontstond in India. Het is een geloof dat nog op veel manieren mag worden beleefd. Daarom verschilt de godsdienst per land, streek of zelfs per dorp.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Boeddhisme is geen religie maar een levensbeschouwende stroming.