waarom heeft de taliban de boeddhas van bamyan in 2001 vernietigd?

ik kan nergens een motief vinden en ik ben nu best nieuwsgierig

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja . Waarom mogen vrouwen niet naar school of medische hulp ontvangen of bieden . Waarom moet je gedood worden als je een andere mening hebt of geaardheid hebt . Of een iets andere uit leg aanhangt Ja waarom !!!

Antwoorden (2)

Omdat de islam niet toestaat dat je beelden of schilderijen van mensen maakt.

Toegevoegd na 8 minuten:
In de islam wordt dit Haram genoemd. Dit staat niet zo in de koran (die heeft het alleen over afgoderij) maar wordt wel benoemd in de hadith (de overleveringen over het doen en laten van Mohammed).

Voorbeelden:
De Profeet zei: “ledereen die een afbeelding maakt zal gevraagd worden het tot leven te brengen en daar zal hij niet toe in staat zijn.”

De Profeet zei: “De zwaarste bestraffing is op de Dag des Oordeels voor de mensen die afbeeldingen maken; er zal tegen hen gezegd worden: “Breng datgene wat jullie geschapen hebben, tot leven.”

A’isha zei: “Op een keer kwam de Profeet terug van een reis (en ging het huis in) en ik had de muur met een Qir’am (een wollen doek) met afbeeldingen erop bedekt. De Profeet werd boos en verscheurde de Qir’am en zei: “De zwaarste bestraffing is op de Dag des Oordeels voor degenen, die de schepping van Allah namaken (door bet maken van albeeldingen).”

De Profeet zei: “Degenen die albeeldingen maken worden op de Dag des Oordeels gemarteld. Hen wordt bevolen om leven te creëren in de zaken die zij gemaakt hebben.”

Ibn Abbas (RA) zei: "Ik hoorde de Profeet zeggen: “Elke maker van afbeeldingen zal evenveel zielen gegeven worden als hij albeeldingen heeft gemaakt, en dan wordt hij in de hel gemarteld.”

De Profeet zei: “Wat is er een groter kwaad dan het kwaad van degene die dingen maakt zoals ik geschapen heb. Laat deze mensen een gerstkorrel scheppen of een mug.”

Etcetera
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Correct. +
Het simpele feit dat deze beelden een andere religie toebehoorden zal ook hebben meegespeeld, dunkt me.
Het is mij althans niet bekend dat de taliban destijds een strooptocht naar afbeeldingen van wezens met een ziel in het algemeen hebben gemaakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
In maart 2001, volgens de Agence France Presse in Kabul, stond er in de wet: "Gebaseerd op uitspraak van de geestelijken en de beslissing van de Hoogste Gerechtshof van de Islamitische Emiraat (Taliban) moeten alle beelden in Afghanistan worden vernietigd. Alle beelden in het land moeten vernietigd worden omdat deze beelden voorheen als idolen en afgoden werden gebruikt door de niet-gelovers. Hoewel ze nu gerespecteerd worden, kunnen ze in de toekomst weer als idolen gaan dienen. Alleen God de Almachtige verdient het vereerd te worden, niet iemand of iets anders."
De minister van Informatie en Cultuur Qadratullah Jamal lichtte de verzamelde pers in over een beslissing van 400 religieuze geestelijken uit heel Afghanistan, die de boeddhistische beelden tegen de leer van de Islam verklaarden. "Ze kwamen tot de consensus dat de beelden niet-islamitisch waren," zei Jamal.
Op 6 maart citeerde de Londense Times Mullah Mohammed Omar als zeggende "Moslims zouden trots moeten zijn op het vernietigen van idolen. We vereren God door ze te vernietigen." Zijn positie ten opzichte van de beelden was duidelijk veranderd van bescherming tot vernietiging.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+