Voor de gelovigen onder ons:Hoe kun je je eigen stem en die van God uit elkaar houden?

Het interessantst is het om mensen hun persoonlijke uitleg te horen,maar bijbelpassages die de vraag kunnen beantwoorden zijn ook meer dan welkom!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.2K

Het beste antwoord

De bekendste bijbelpassage waar Gods stem tot iemand spreekt is die van Samuel
Deze staat in 1 Samuel 3 vers 2-18.
Het komt hierop neer, dat Samuel als jongen bij de priester Eli woont, en 's nachts wakker wordt omdat hij wordt geroepen. Hij denkt dat het Eli is, maar dat blijkt niet zo te zijn. Hij wordt geroepen door God. Dan vertelt God hem dat Eli zal veroordeeld worden om het slechte gedrag van zijn zoons.
Alles wat Samuel van God heeft gehoord komt uit, en daarom kwam iedereen in Israël tot de erkenning dat Samuel een profeet was. In de jaren daarna sprak God nog regelmatig tot Samuel volgens de bijbel (alleen wordt het niet meer zo expliciet woordelijk vermeld) en alle woorden van God die Samuel doorgaf gebeurden later ook zo.
Degenen die Gods stem horen en hierover praten zijn volgens de bijbel praktisch allemaal profeten. God spreekt via hun tot het volk of hun koningen over wat hun staat te gebeuren.

Het lijkt mij dat dat toch wat heel anders is dan je eigen stem horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Dat kun je niet! Ik ben van mening dat er een god schuilt in een ieder van ons, en die stem ben je ook zelf! (sorry, ben ongelovig)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God heeft een duidelijk hoorbaar accent. Je hoort gelijk dat het god is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klassieke clash of the titans: geloof vs freud en het dsm boekje. iedereen die cliamt een direct contact te hebben gehad met God word door een overgrote groep gewantrouwd. in die zin is de veralgemenisering van "Christenen horen God" ook niet juist. een paar voorbeelden: de mormonen claimen de hemelse waarheid op de ervaringen van jopeph smith. iedereen buiten die kerk (ook christenen) trekken de waarachtigheid daarvan in twijfel. en zo aat dat bij veel substromingen. een grote protesantsestroming gelooft dat de 3 formulieren (catechismus, dordtse leerregels & de NL geloofsbelijdenis) op heilige inspiratie berust. de pinskterbeweging de evangeliebeweging en de babtisten zetten daar weer hun vraagtekens bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God is goed. Ik geloof in het goddelijke in mezelf en als ik goed doe, hoor ik God.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kan je niet uit elkaar houden. De stem van God is tegelijk jouw stem die je hoort en andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat als jij tegen god praat, dan ben je gelovig.
Als god echter tegen jou praat dan is psychiatrische hulp geboden.

(Is het niet opvallend dat "het woord van god" altijd overeenkomt met de mening van de verkondiger van dat woord?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de Christusgeest te ontvangen, zul je een kanaal worden om Gods stem te kunnen horen.
Je zult als een bloem je blaadjes openvouwen, en je naar hem richten.
Hij zal je vervullen met liefde, kracht en informatie.
Je zult weten wat je te doen staat.
God zal ook door je spreken in je dromen, en in de stem van je geweten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gods stem kan heel duidelijk zijn alsof er een stem uit de hemel komt je vergist je dan ook niet.
Alsof er ergens in het "Geluidsbandje"een code verborgen zit zodat het onmiskenbaar Zijn stem is.
(als vergelijking zeg maar) de hemel heeft geen taperecorder nodig ;)

Meestal is het toch een zachtere stem.
die je kan vergissen met je geweten of je eigen interne gedachten stem.
Maar als het toch God stem is zal Hij het ook bevestigen door dingen die er om heen gebeuren.
Allereerst zal het zich laten bevestigen door zijn Woord
dat is het belangrijkste ijkmiddel !
En ten tweede door mensen of dingen of gebeurtenissen in je omgeving.
Die je er op duiden dat wat God zegt bevestigd wordt.

Het moet zeker geestelijk beoordeelt worden want roepen, God heeft tegen mij gezegd dat,.... zonder getuigen en bevestigingen kan heel veel kwaad doen.
14 jaar geleden
God fluistert. Ik schreeuw!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou willen stellen dat God gewoonlijk door Zijn (gepredikte) Woord spreekt. Besef dus ook tijdens het lezen de Bijbel dat het Gods Woorden zijn tot jou.

Als je vragen hebt zoek dan de antwoorden niet bij jezelf, maar in Zijn Woord! Geloof het maar. Het is honderden jaren geleden geschreven, maar er is niets nieuws onder de zon. Antwoorden voor vandaag zijn er overvloedig!

Daarnaast geloof ik ook dat God kan spreken door gewone dingen. Vraag jij om een partner en heb je drie weken later een partner dan is dat een antwoord van God.

Vergeet nooit dat je het luisteren naar God moet leren! Elke dag weer opnieuw!

2 Timotheus 3:
16 Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,

17 opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gods stem hoor je door stil te worden. Je kan heel mooi redeneren en heel mooi denken en je mooiste gedachten als de stem van God verklaren, maar God is vaak totaal anders... Luister niet naar wat jij wil, maar wordt stil en eerlijk en luister dan naar je hart. Als je op Zijn weg bent (in het stil worden) dan versta je wat je moet doen.
Het heeft te maken met je eigen wil of te buiten onder Gods wil.

Zie hieronder deze uitleg:
http://www.google.nl/search?q=indien+iemand+Gods+wil+doen+wil&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijkheidshalve heb ik daar ook vaak moeite mee. Want vaak denk je zelf te weten wat goed is .. Maar weet je wat ik denk? Dat je het voelt, ik denk echt dat je het voelt en dan weet je het dus ook gelijk. (: God zal echt wel laten merken wanneer hij tot je spreekt (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hele goede vraag!!! Als je denkt dat God met je praat, is de kans groot dat je een pilletje nodig hebt. Wat we kunnen doen, is ons aan de richtlijnen houden zoals God die gesteld heeft. Daarbuiten speelt ons ego altijd een rol. Is onze drijfveer echt "het goede" of is het een truuk van onze ego?
Alleen profeten hadden direct "contact" met God zelfstandig verkregen! Niemand kan dat alleen! Je hebt daar altijd een docent voor nodig. De eerste docent is een profeet. Hij heeft zijn studenten, die hij "omhoog" brengt. Zij hebben opnieuw hun studenten... zo ontstaat er een ketting die ook nu nog bestaat. De kenmerken van zo'n docent kun je vinden op:
http://www.ontdeksoefisme.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=59:wat-is-een-sheikh&catid=49:hoofd-pagina
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als God spreekt dan zwijgt de mens.

Zie in de bijbel de geschiedenis van Mozes op de berg. God was niet in de storm of onweer maar in het suizen van een zachte stilte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door goed te luisteren.