Zijn de voedselwetten in de Koran gelijk aan die van de Bijbel?

Voor degenen die niet op de hoogte zijn van de voedselwetten in de Bijbel, hier even een korte samenvatting:

- Geen bloed.
- Van de landdieren: alleen dieren die herkauwen en gespleten hoeven hebben, zoals koeien, geiten, schapen en herten.
- Van de waterdieren: alleen dieren die zowel kieuwen als vinnen hebben. Dus geen paling, garnalen, inktvis, enz.
- Van de vogels: geen roofvogels en geen struisvogel. Dus voor Nederland alles wat je bij de poelier kunt kopen m.u.v. de struis.
- Van de insecten: alleen sprinkhanen.

Aan deze regels houden alle godsdienstige Joden en een kleine, maar tegenwoordig groeiende, groep Christenen zich.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
2.9K

Het beste antwoord

Hieronder een vers van de Koran waar bijna alle spijswetten aan bod komen.

“Verboden is u het gestorvene, het bloed en het varkensvlees en al waarover een andere naam dan die van Allah is aangeroepen; hetgeen is gewurgd en is doodgeslagen en hetgeen is doodgevallen of hetgeen door de horens van dieren is gedood en hetgeen door een wild beest is aangevreten, behalve wat gij hebt geslacht. Verder hetgeen voor afgoden is geslacht en wat gij loot door pijlen, dit is een overtreding. Heden zullen de ongelovigen aan uw godsdienst wanhopen. Vreest dus niet hen, maar Mij. Nu heb Ik uw godsdienst voor u vervolmaakt, Mijn gunst aan u voltooid en de Islam voor u als godsdienst gekozen. Maar wie door honger wordt gedwongen zonder dat hij tot de zonde is geneigd, voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.” (5:3)

-Bloed en producten op basis van bloed zoals bloedworst of niet goed doorbakken biefstukken

-Varkensvlees

-Het vlees van dieren die al gestorven zijn (niet geslacht) en waarvan het niet in naam van Allah is geslacht

-Dieren die vleeseters zijn, wilde dieren met slagtanden, giftanden of klauwen inclusief vogels met klauwen

-Het vlees van dieren zonder oren of van dieren die gif produceren

-Alcohol

-Verspilling van voedsel, want alle voedsel is een gift van Allah. Restjes moeten worden bewaard om later op te eten indien het nog eetbaar is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee. Koran en Bijbel zijn twee afzonderlijke boeken gehanteerd door twee afzonderlijke volken/religies. De Koran door Islamisten of moslims, de Bijbel door christenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zijn specifiek joodse spijswetten; voor christenen zijn die wetten in het nieuwe testamant opgeheven. Er is geen wezenlijk verschil, de islamitische spijswetten zijn overgenomen van het jodendom. Alleen zijn de joden er fanatieker in: bijvoorbeeld het letterlijke verbod om een bok niet in de melk van zijn moeder te koken is meteen maar uitgebreid tot een scheiding van melkprodukten en vleesprodukten. Anderzijds hebben de moslims dan weer een alcoholverbod toegevoegd omdat hun profeet last had van dronken moskeegangers en daar een 'openbaring' aan wijdde.

In de praktijk is de moslimvariant minder streng. Het belangrijkste is dat in deze geloven bij levensgevaar deze wetten allemaal overtreden mogen en moeten worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Frik,
Ik verbaas mij er over dat God iets eerst heel nadrukkelijk gebied en het daarna herroept. Kun je me vertellen waar staat dat die wetten niet meer gelden? Ergens in het NT veronderstel ik. Ik heb wel wat zitten zoeken, maar kan er niets over vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’" https://www.debijbel.nl/bijbel/zoeken/NBV/Handelingen+15 :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Wolfijntje,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb ondertussen een ebook-bijbel gedownload, dat zoekt lekker gemakkelijk. Ik vond inderdaad in Hand. 15:29 wat jij hier boven aangeeft. Om te snappen hoe e.e.a. bedoeld is ben ik het hele hoofdstuk gaan lezen. Mijn "leken"-idee is nu dat dit een verkorte herhaling is van Hand 15:20,21. Als ik dat met mijn simpel boeren verstand in gewoon Nederlands omzet, staat daar hetzelfde, maar zegt hij er achteraan: de rest horen ze wel in de synagoge.
Dit zou inhouden dat althans in deze tekst de voedselwetten niet worden opgeheven.
Als mijn redenering niet klopt, dan hoor ik het graag.
Vr. gr. Henk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij, Henkaren, is het niet god die iets nadrukklijk verbiedt, maar zijn het zijn priesters en dergelijke die dat doen en dat even zo vrolijk weer veranderen als het zo uitkomt. Het gaat in dit geval om Handelingen 10:9-16, in vers 15 staat dat god de heleboel heeft gereinigd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Wet met al haar voedselvoorschriften is met de komst van Jezus Christus en Zijn evangelie van het Koninkrijk grotendeels afgeschaft. Tijdens de bewuste vergadering in Handelingen is uiteindelijk besloten om de gelovigen vanaf dan "geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is". "Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de heilige Geest".
https://www.debijbel.nl/bijbel/bladeren/NBG51/Rom/14