Hebben verschillende vormen van kerken ook een andere leer?

Je hebt hervormd, gereformeerd, protestants, luthers etc etc.
Maakt dat nog verschil of leren ze allemaal hetzelfde?
En katholiek?

Toegevoegd na 26 minuten:
En wat leren ze dan?

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik heb het hier over vormen van het Christendom. Niet over Islam of bijvoorbeeld boeda...vliegende spaghettimonster ;-)

9 jaar geleden
in: Religie
2.5K
Cryofiel
9 jaar geleden
Als ze allemaal hetzelfde zouden leren, zouden ze zich nooit van elkaar hebben afgescheiden.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat idee heb ik ook, maar weten doe ik het niet. Jij bent er weer snel bij trouwens :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie net je aanvulling "wat leren ze dan?" - maar dát is niet in 2500 tekens samen te vatten. Althans, mij lukt dat niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die afscheidingen zouden er mijns insziens helemaal niet moeten zijn. Dat gaat om mensen die weer denken het beter te weten dan een ander, en in plaats van naar elkaar te luisteren en te proberen dichter bij elkaar te komen, besluiten ze maar gewoon voor zichzelf te beginnen. Er is zo'n bekende mop dat Jezus terugkomt naar de aarde en een televisiekerkdienst bekijkt, en dan gefascineerd aan zijn gastheer vraagt: "welke religie beoefenen deze mensen?"
Cryofiel
9 jaar geleden
In feite is de stroming die door Jezus zou zijn gestart ook een afscheiding...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt, maar de vele afscheidingen die daarná zijn ontstaan, claimen naar ik aanneem allen dat zij de echte volgelingen van Jezus zijn. Of de ware leer kennen, of wat dan ook. En dat kan natuurlijk niet kloppen. Zeker niet in het licht van de uitspraken die Jezus deed over dat hij wilde dat zijn volgelingen één waren, en dat ze te herkennen moesten zijn aan de liefde die ze hebben onder elkaar. Ik vrees dat we daar als christenen vaak totaal niet in slagen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Daarnaast heb je natuurlijk nog de diverse vormen van het Jodendom, en natuurlijk alle soorten Islam. Om nog maar te zwijgen van alle overige godsdiensten die de wereld kent en heeft gekend.
Poet
9 jaar geleden
De afscheidingen zijn juist het gevolg geweest van nieuwe leren
Cryofiel
9 jaar geleden
Maar ook afscheidingen evolueren. De leer van afscheiding X is op dit moment vaak heel anders dan de leer van diezelfde afscheiding X dertig jaar geleden, laat staan driehonderd jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"" In feite is de stroming die door Jezus zou zijn gestart ook een afscheiding… ""
"" Dat klopt, "" -- waarom zou hetgeen Jezus bracht, volgens jullie een afscheiding zijn ? --
Cryofiel
9 jaar geleden
Jezus bracht iets dat was gebaseerd op, maar afweek van, één van de destijds levende stromingen. Zo ontstond een nieuwe tak in de evolutionaire ontwikkelingsboom van de geloven. Bovenstaande is samen te vatten in één woord: afscheiding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet eens..... Hij bevestigde juist wat de Vader al van het begin af heeft bedoeld. Hij vervulde de wet, Hij heeft het niet te niet gedaan!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als christen zou ik dit eerder ervaren als een vervolg op het destijds
verbond dat Gd had gesloten met de joden. Het was voorzegd dat er een nieuw verbond zou komen en dit verbond had Jezus ingesteld vlak voor zijn dood.
De komst van Jezus was voorzegd.
Natuurlijk, sommige christenen ervaren dit zo. "" afscheiding. "" -- Er zijn vele joodse gelovigen die Jezus niet als messias aannemen, en begrijpelijk is voor hen de leer die jezus bracht een afscheiding van de" wet" van het "geschreven document" waaronder zij staan. --
Cryofiel
9 jaar geleden
Dit is slechts één van de vele leren. Net als elke andere leer beweert ook deze leer de waarheid in pacht te hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"" Dit is slechts één van de vele leren. Net als elke andere leer beweert ook deze leer de waarheid in pacht te hebben. "" -- mee eens --
Cryofiel
9 jaar geleden
Precies. Daarom is het zinloos om binnen een leer te gaan onderzoeken of die leer het bij het juiste einde heeft. De uitkomst van zo'n "onderzoek" staat namelijk bij voorbaat vast.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"" De uitkomst ""
-- ook jou uitkomst staat vast --
Cryofiel
9 jaar geleden
Nee. Mijn uitkomst is een noodzakelijk gevolg van een redenatie. Zolang jij slechts probeert mijn uitkomst in twijfel te trekken zonder naar de achterliggende redenatie te kijken, blijft die redenatie overeind. Zolang de redenatie overeind blijft, blijft de uitkomst staan. Laat zien dat de redenatie verkeerd is. Dan zal ik de redenatie aanpassen, en mogelijk tot een andere uitkomst komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het punt is: jij zegt: Jezus bracht iets dat was gebaseerd op, maar afweek van, één van de destijds levende stromingen. ik zeg : Als christen zou ik dit eerder ervaren als een vervolg op het destijds verbond dat Gd had gesloten met de joden. Het was voorzegd dat er een nieuw verbond zou komen en dit verbond had Jezus ingesteld vlak voor zijn dood.
De komst van Jezus was voorzegd. Ik voeg er nu aan toe om het duidelijker te maken dat Jezus de vervulling is van hetgeen was voorzegd door de profeten daarom dat ik zei vervolg op het destijds verbond dat Gd had gesloten met de joden.'
Christenen werden christenen genoemd omdat zij christus verkondigde. zie handelingen....
Normaal zal geen enkel christen dit ontkennen .
Dit punt is ook een gezamenlijk overeenkomstig punt. Deze uitkomst staat inderdaad vast volgens de christelijke leer. verder zei ik: — Er zijn vele joodse gelovigen die Jezus niet als messias aannemen, en begrijpelijk is voor hen de leer die jezus bracht een afscheiding van de" wet" van het "geschreven document" waaronder zij staan. —
Ook deze uitkomst staat vast.
Orthodose joodse gelovigen geloven ook dat zij gelijk hebben. Ik heb hier helemaal geen probleem mee dat zij dit geloven. Jij beredeneerd deze helemaal anders dan gelovigen.
Jou uitgangs punt is dat er geen Gd/goden bestaan, dat dit menselijke verzinsels zijn en dat elk geloof beweerd het juiste geloof te zijn.
Ook deze iotkomst staat vast dat jij dit gelooft.
Ik heb hier helemaal geen probleem mee. Jou probleem is, dat ik vasthou aan mijn geloof in Jezus christus,
en ik heb de indruk dat je redenen zoekt om te blijven discissieren.
En dit doe je niet alleen met mij. blijven discussiëren. Ook dit staat vast en ook hier heb ik geen probleem mee. We zijn het samen eens, dat we het beide oneens zijn.
Cryofiel
9 jaar geleden
Natuurlijk was de komst van Jezus voorzegd. Maar wat zegt dat? Er zijn hordes gelovigen die in afwachting zijn van het uitkomen van deze voorspelling. Ook is de wederkomst van Jezus voorzegd. Maar wat zegt dat? Als zich iemand meldt die zegt dat hij de voorzegde wedergekeerde Jezus is, zul jij hem niet geloven. -- Hierna doe je wat uitspraken over mij waarin ik mij niet herken. Zo doe je alsof ik als uitgangspunt zou hanteren dat er geen goden bestaan. Ik weet niet waar je dat vandaan hebt. Zoals gezegd, ik herken mij niet in dit door jou geschetste beeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"" Als zich iemand meldt die zegt dat hij de voorzegde wedergekeerde Jezus is, zul jij hem niet geloven. ""
-- christus zal kennis geven aan hen die erom vragen, deze christenen zullen WETEN of het christus is of niet. -- "" ik herken mij niet in dit door jou geschetste beeld. ""
-- Je gooft niet in de Gd van Abraham omdat het niet wetenschappelijk bewezen is dat hij bestaat, ook zijn schepping niet--
Cryofiel
9 jaar geleden
Eerste alinea:
Er is geen verschil tussen jou, die de wedergekeerde Jezus afwijst, en de Joden destijds, die de nedergedaalde Jezus afwezen. In beide gevallen WISTEN de echte volgelingen dat het om Jezus ging. Tweede alinea:
Iets dichter in de buurt, maar je bent er nog lang niet. Het blijft jouw interpretatie van mijn gedachtengoed, en die is nog steeds onjuist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"" Eerste alinea:
Er is geen verschil tussen jou, die de wedergekeerde Jezus afwijst, en de Joden destijds, die de nedergedaalde Jezus afwezen. In beide gevallen WISTEN de echte volgelingen dat het om Jezus ging. ""
-- Het verschil is NU dat deze kennis van christus wederkomst zal geschieden door de geest van christus.
Daarom dat er in de schrift staat dat velen Hem zullen zien, maar niet geloven.
Ze bezitten deze geest niet. -- "" Iets dichter in de buurt, maar je bent er nog lang niet. Het blijft jouw interpretatie van mijn gedachtengoed, en die is nog steeds onjuist. "" -- Geloof je dat de Gd van Abraham Isaak en Jakob, degene is die de schepper is van hemel en aarde, die de mens heeft geschapen en alle leven hier op aarde ?
Gdeloof je dat Hij de enige Gd is en ver boven de door mensengemaakte goden staat ? --
Cryofiel
9 jaar geleden
Eerste punt:
Velen zullen hem zien, maar niet geloven. Ben jij één van hen? Tweede punt:
Nee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerste punt.
de schrift zegt; wie denk te staan moet oppassen dat hij niet valt.
De schrift zegt ook; wie tot het einde volhard, zijn l worden gered.
Dit is ook op mij van toepassing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tweede punt.
Bedankt.
Cryofiel
9 jaar geleden
Eerste punt:
Ik begrijp je punt niet. Tweede punt:
Je ziet nu het eindpunt van mijn weg. Je kent de weg niet.
Poet
9 jaar geleden
Een zeker gretigheid inzake vragen mbt religie hebben jullie in elk geval wel gemeen ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
""Eerste punt:
Ik begrijp je punt niet. ""
-- om te beseffen dat Jezus "Jezus " is bij zijn wederkomst, moet ik BLIJVEN wandelen in zijn geest, anders zal ik dit nooit kunnen beseffen. Jezus zelf zal degenen die SAMEN MET HEM wandelen,
begeleiden tot het einde, maar dan moet we volharden.
Ik denk dat ik NU sta, maar ik kan nog altijd vallen.
Hopelijk is het wat duidelijker. -- "" Tweede punt:
Je ziet nu het eindpunt van mijn weg. Je kent de weg niet. "" -- Je gelooft niet in de Gd van Abraham, dit is niet het eindpunt, maar het 'begin' van je strijd tegen christelijke gelovigen om hen te doen twijfelen.
Dit is de weg die je bewandeld. --
Cryofiel
9 jaar geleden
Eerste punt:
Nee, het blijft onduidelijk. Er staat een knakker op die beweert dat hij de wedergekomen Jezus is. Sommigen volgen hem, anderen volgen hem niet. Wie heeft gelijk, de volgers of de achterblijvers? Hoe kunnen we ontdekken wie gelijk heeft?   Tweede punt:
Je onderstreept mijn punt. Je ziet de weg niet die tot dit eindpunt heeft geleid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"" Wie heeft gelijk, de volgers of de achterblijvers? Hoe kunnen we ontdekken wie gelijk heeft? ""
-- nogmaals — Het verschil is NU dat deze kennis van christus wederkomst zal geschieden door de geest van christus.
Daarom dat er in de schrift staat dat velen Hem zullen zien, maar niet geloven.
Ze bezitten deze geest niet.— "" Tweede punt:
Je onderstreept mijn punt. Je ziet de weg niet die tot dit eindpunt heeft geleid. ""
-- dit geef ik graag toe, je mag me altijd vrijblijvend jouw weg uitleggen. --
Cryofiel
9 jaar geleden
Eerste punt:
Dat is toch precies wat ik bedoel? Jezus is wedergekeerd, maar jij bent één van diegenen die hem wel zien maar niet geloven. Tweede punt:
Dat heb ik al zo vaak gedaan...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"" jij bent één van diegenen die hem wel zien maar niet geloven. ""
-- ik laat je hierbij in je wijsheid. -- "" Tweede punt:
Dat heb ik al zo vaak gedaan… "" -- nogmaals; je mag me altijd vrijblijvend jouw weg uitleggen. —
Cryofiel
9 jaar geleden
Eerste punt:
Laat maar zien dat het niet zo is... Tweede punt:
Je kunt mijn uitleg op GV lezen.
Wil je dat niet, dan zal het een andere keer worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"" Eerste punt:
Laat maar zien dat het niet zo is… ""
-- ik weet hoe mijn relatie nu is met Jezus en zie daarom geen probleem waarom ik niet zou nmerken wanneer Jezus wederkomt.
Maar zoals al eerder aangehaald, ik denk NU te staan, maar MOET oppassen dat ik niet val.
Het is nooit te voorzien wat er met me kan gebeuren.
Daarom zei Jezus, wie tot het einde volhard, zal gered worden, dit is wat ook telt voor mij. -- "" Tweede punt:
Je kunt mijn uitleg op GV lezen.
Wil je dat niet, dan zal het een andere keer worden. "" -- Ik weet niet waar ik overal jou uitleg op GV moet gaan zoeken, dus zal het een andere keer worden. --
Cryofiel
9 jaar geleden
Eerste punt:
Wat je hier zegt zou zomaar kunnen zijn gezegd door een volgeling van de wedergekeerde Jezus. En dat is nu precies mijn punt... Tweede punt:
Prima.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mee eens
Cryofiel
9 jaar geleden
Resteert nog slechts de *betekenis* / de *implicatie* / het *gevolg* van dit punt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En deze zijn ..... ?
Cryofiel
9 jaar geleden
Heb je dat nu nog steeds niet begrepen? (Ik vraag niet of je het ermee eens bent. Ik vraag of je het begrijpt.) Hint: het gaat om dezelfde betekenis, dezelfde implicatie, hetzelfde gevolg als van het beeld van de tienduizend roependen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryo, zie het volgende ; http://www.goeievraag.be/vraag/maatschappij/religie/bestaan-verschillende-christelijke-religies-stromongen.436995
Cryofiel
9 jaar geleden
Zowel uit jouw laatste reactie daar als uit al jouw reacties hier krijg ik de indruk dat je het achterliggende punt nog steeds niet hebt begreepn.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wahaha jullie twee gaan samen de geschiedenisboeken van GV nog halen. "De legendarische discussies van Amadeus & Cryofiel eerste editie" Cryofiel, geloof je helemaal niet in God? (Welke God dan ook?)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Of wil je juist (met echt hard bewijs) overtuigd worden dat Hij wel bestaat?
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik houd de mogelijkheid open. Net zoals ik de mogelijkheid openhoud dat de Yeti toch bestaat. Of het Monster van Loch Ness. Vooralsnog spreek ik echter met de grote geleerde Laplace: God is een hypothese die ik niet nodig heb om de wereld te begrijpen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik snap je, herkenbaar standpunt :-)
Al wil die Yeti er bij mij toch niet in.
Net als het vliegende spaghettimonster. En Nessie daar is tenminste bewijs van!
http://www.nessie.co.uk/htm/nessies_diary/nessie.html
Vooral die onderste foto's, daar had hij zich vermomd...als zwaan met jongen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste juffrouw " heer voldemort," Cryo houd enkel de mogelijkheid open dat Gd niet bestaat en dat christenen maar goedgelovige mensen zijn. Zelf uit zij beweringen die die eigenlijk geen beweringen zijn.
Zij kan haar beweringen niet staven met bronnen. In plaats daarvan vergelijkt zij het(c(hristelijk ) geloof met het sprookje van roodkapje. Dit alles om haar ongelijk te ontvluchten. Ik zeg terecht ' zij, omdat jij ook een ' zij ' bent.
Ik hou van detaills, niet van oppervlakkigheid. groet amadeus.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Cryofiel is een vrouw?!
Ik weet niet waarom maar ik heb altijd aangenomen dat Cryofiel een man is. Van mij is het altijd bekend geweest, al roept mijn nickname wel eens wat verwarring op.
Cryofiel
9 jaar geleden
@amadeus, hoe kan ik jouw mijn punt wél overbrengen? Je maakt er steeds iets anders van dan ik bedoel. @HeerVoldemort, sommigen weten zeker dat ik een man ben, sommigen weten zeker dat ik een vrouw ben.

Het beste antwoord

Er zitten verschillen in, maar waar het gaat om bijvoorbeeld gereformeerd en hervormd, zijn het vooral accentverschillen.

Het grootste verschil is er tussen katholiek en protestant. Daar zitten echt verschillen in de leer over de sacramenten, de hele structuur van de kerk is totaal anders (katholicisme heeft één centrale autoriteit, protestantisme heeft dat niet en heeft democratische aspecten) en vooral de visie op de eucharistieviering/mis (katholiek) en avondmaal (protestant) is anders, hoewel het in de basis wel draait om hetzelfde. De katholieke kerk is sterker verankerd in de traditie, de traditie van de protestanten is dan ook veel korter. Verder zijn er verschillen in de beleving, maar dat geldt net zo goed voor traditioneel gereformeerd vs evangelisch.

Van de protestantse kerken hebben gereformeerd en hervormd dus vooral accentverschillen. Een aparte positie daarin zou je de bevindelijk gereformeerden kunnen toekennen, die feitelijk op veel punten wel dezelfde interpretatie van de Bijbel kennen, maar van mening zijn dat je als mens niet zomaar mag zeggen dat je bij God hoort. Daar is eerst een bijzondere ervaring voor nodig, een teken van God. Luthers is net weer anders, die volgen meer de leer van Luther terwijl de meeste protestantekerken in Nederland meer Calvijn volgen, maar zeker met de komst van de PKN zijn die verschillen minder merkbaar. Verder zijn er natuurlijk diverse gereformeerde kerken en als je de diensten bezoekt dan zul je zien dat in de ene dienst een orgel gebruikt wordt en de samenzang op hele noten geschiedt, terwijl er in de andere dienst een combo speelt en men hele andere liederen zingt. De keuzes die mensen maken vanuit hun geloof in bijvoorbeeld kledingstijl maar ook politiek of maatschappelijk kunnen heel erg verschillend zijn, maar de basis van de leer is niet wezenlijk anders.

Dan heb je nog de evangelische stroming, daartoe behoren in elk geval evangelische en pinkstergemeenten. Een verschil van deze groep met de meer traditionele gereformeerde en hervormde kerken is dat men hier niet de kinderen doopt, maar de leden pas doopt wanneer zij hier - zo ongeveer vanaf hun 15e jaar - zelf voor kiezen. Verder ligt hier meer de nadruk op de Heilige Geest en op bijzondere ervaringen in het geloof, iets wat zij trouwens gemeen hebben met de bevindelijken, maar wat totaal anders wordt beleefd.

De basis, namelijk "God is goed en als mens heb je Jezus nodig om bij God te kunnen komen" - die is overal gelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi compleet antwoord. Mijn antwoord was daarom niet meer nodig. Heel goed, Lies (+)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Waarom die - nou weer? Wasr staat PKN trouwens voor?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Protestantse Kerk Nederland
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (4)

Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Als je naar katholiek en protestant kijkt dan zit er een fundamentele andere leer achter maar als je naar de verschillende afsplitsingen kijkt die er binnen de hervormde kerk plaats gevonden hebben (en nog steeds plaatsvinden?) dan lijkt het mij dat dit in veel gevallen meer met de structuur en het bestuur van de kerk te maken heeft dan met de inhoud van het geloof. Volgens mijn zijn alle varianten daartussen denkbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je met verschillende vormen van kerken de "christelijke kerken " bedoeld, hebben ze in de " basis" dezelfde leer.

Deze "leer " houd in dat Jezus de middelaar en hogepriester/ koning is naar de wijze van Melchizedek, lees hebreeen hoofdstuk 5

Jezus zal/is "koning" (zijn) van het koninkrijk waarvoor vele christenen bidden; " Uw koninkrijk kome .... ." .

Jezus is voor de gehele mensheid gestorven en is daardoor de "enige" weg tot verlossing/genade die tot eeuwig leven leidt.

De verschillen die er zijn, zijn eigenlijk detaills zoals bijvoorbeeld, is Gd een 3/1heid of niet ?
Is het spreken in tongen een bewijs dat we de heilige geest hebben optvangen ?
Verschillen in ziel en geest ?
Verschillen in betekenis van hel, hades, sjeool en noem maar op?
Wat is onze bestemming na de dood ?

Er zijn nog verschillende punten waarmee christenen elkaar beschuldigen van " onwaarheden ", terwijl geen enkele gemeente of stroming het "certificaat" heeft de zogenaamde "waarheid" te bezitten.

Ze vergeten door al dit "gekibbel" de " boodschap" die de Zoon van Gd ,Jezus, ons bracht tijdens Zijn gehele aardse loopbaan.

Hij leerde ons te vertrouwen op Gd, ook al zijn we het onderling oneens.
Hij leerde ons over zijn koninkrijk.
Hij leerde ons dat Hij Koning zou zijn van dit koninkrijk.
Hij gaf ons het bewijs dat de opstanding mogelijk is.
Hijzelf was het bewijs van Gds liefde voor ons......... het kruis.
Hij liet ons "inzien " dat het belangrijk is anderen over Gds "voornemen" te vertellen.
Hij leerde ons te vertrouwen op de geest die Gd ons zou schenken.
Hij gaf "ons" de "zekerheid " dat hij met "ons" zou zijn tot de voltooiing van de wereld.
Hij gaf ons de belofte dat we niet zouden beproefd worden boven ons "kunnen" .
Hij gaf ons de hoop van " een nieuwe hemel en een nieuwe aarde " waarin rechtvaardigheid zal zijn.

In't kort hierboven in grote lijnen opgesomd; de leer, de basis, en de verschillen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik vind het jammer dat je dit antwoord, dat op zich goed is, zo enorm doorspekt met zoveel catechisatie. (Die min is overigens niet van mij.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"" doorspekt met zoveel catechisatie. ""
-- :-) het is natuurlijk niet de bedoeling om een preek te geven,
maar ik wou toch een beetje ingaan op de vraag van de vraagstelster
' en wat leren ze dan ' --
Cryofiel
9 jaar geleden
De vraag was: en wat leren ZE dan. Meervoud.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"" De vraag was: en wat leren ZE dan. Meervoud. "" -- Het is een opsomming van overeenkomsten van bijna alle christelijke stromingen. --
Cryofiel
9 jaar geleden
Nee. Alleen als je onscherp kijkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"" Nee. Alleen als je onscherp kijkt. ""
-- je zoekt redenen om te BLIJVEN discussiëren. --
Cryofiel
9 jaar geleden
Nee. Jij beziet alles vanachter de bril van jouw overtuiging. Binnen dat kader lijkt alles te kloppen. Je zult vanuit een ander perspectief moeten leren kijken voordat je de problemen met je huidige perspectief kunt (h)erkennen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nogmaals; —Het is een opsomming van overeenkomsten van bijna alle christelijke stromingen. -- Ga onderstaande maar na, deze conclusie heeft niets te maken met een overtuiging.
Bijna elke christelijke stroming is het hier mee eens dat dit onderlinge overeenkomsten zijn.
Jij twijfelt aan het bestaan van Gd,.
Ik geloof in de geest die christus aan christenen geeft zoals voorzegd in het nieuwe verbond dat Jezus instelde vlak voor zijn dood.
Als jij aan onderstaande twijfelt is dit niet mijn probleem. 1 Hij leerde ons te vertrouwen op Gd, ook al zijn we het onderling oneens.
2 Hij leerde ons over zijn koninkrijk.
3 Hij leerde ons dat Hij Koning zou zijn van dit koninkrijk.
4 Hij gaf ons het bewijs dat de opstanding mogelijk is.
5 Hijzelf was het bewijs van Gds liefde voor ons…...... het kruis.
6 Hij liet ons "inzien " dat het belangrijk is anderen over Gds "voornemen" te vertellen.
7 Hij leerde ons te vertrouwen op de geest die Gd ons zou schenken.
8 Hij gaf "ons" de "zekerheid " dat hij met "ons" zou zijn tot de voltooiing van de wereld.
9 Hij gaf ons de belofte dat we niet zouden beproefd worden boven ons "kunnen" .
10 Hij gaf ons de hoop van " een nieuwe hemel en een nieuwe aarde " waarin rechtvaardigheid zal zijn.
Cryofiel
9 jaar geleden
Wat is jouw reactie als een oprechte Moslim jou deze tien punten noemt als kernwaarden van zijn geloof?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een moslim is geen christen, zij geloven niet: Hij leerde ons over zijn koninkrijk.
Hij leerde ons dat Hij Koning zou zijn van dit koninkrijk.
Hij gaf ons het bewijs dat de opstanding mogelijk is.
Hijzelf was het bewijs van Gds liefde voor ons…...... het kruis.
Hij gaf "ons" de "zekerheid " dat hij met "ons" zou zijn tot de voltooiing van de wereld.
Hij gaf ons de hoop van " een nieuwe hemel en een nieuwe aarde " waarin rechtvaardigheid zal zijn.
Cryofiel
9 jaar geleden
De moslim gelooft die dingen wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vreemd.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat zeggen (sommige) Moslims ook over jou. Opnieuw blijkt: elke richting is gelijk.
Cryofiel
9 jaar geleden
Nee hoor, het is juist heel eenvoudig. Juist een gelovige, met zijn van nature beperkte blikveld, ziet vrij weinig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
""Juist een gelovige, met zijn van nature beperkte blikveld, ziet vrij weinig."" --Cryo, verklaar om te beginnen volgende twee puntjes vanuit de islalm; 1 ) 'Hij gaf ons de hoop van " een nieuwe hemel en een nieuwe aarde " waarin rechtvaardigheid zal zijn.' 2) ' Hij gaf ons het bewijs dat de opstanding mogelijk is.' --
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik zou jou kunnen vragen de wijsheden van de Profeet (vzmh) te verklaren vanuit jouw christendom. Dat is even zinvol als de vraag die jij mij nu stelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"" Ik zou jou kunnen vragen de wijsheden van de Profeet (vzmh) te verklaren vanuit jouw christendom. Dat is even zinvol als de vraag die jij mij nu stelt. "" -- Cryo, even hetvolgende; je zei; " Wat is jouw reactie als een oprechte Moslim jou deze tien punten noemt als kernwaarden van zijn geloof? " Ik zei hierop ; -- Een moslim is geen christen, zij geloven niet: -- Jou reactie hierop; "De moslim gelooft die dingen wel degelijk." Jij trekt wat ik zeg in twijfel, verklaar dan de volgende twee punten om te beginnen en bewijs dat ik een beperkt blikbeld heb. deze twee punten bedoel ik om te beginnen. 1 ) ‘Hij gaf ons de hoop van " een nieuwe hemel en een nieuwe aarde " waarin rechtvaardigheid zal zijn.’ 2) ’ Hij gaf ons het bewijs dat de opstanding mogelijk is.’ —
Cryofiel
9 jaar geleden
Lees de Koran. Ook de Profeet (vzmh), die de woorden van de Allerhoogste (znwg) verspreidt, getuigt van een nieuwe wereld waarin rechtvaardigheid zal heersen. Eenieder die Hem volgt zal tot deze nieuwe wereld worden toegelaten; dit is een opstanding in het Licht van de Allerhoogste.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan bovenstaande leer niet vinden in de koran, misschien kun jij me helpen.
Graag bronnen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Zoals gezegd, ik ben geen expert in de details. Die zijn namelijk niet relevant. Bovenstaande is wat ik ervan heb begrepen, van diverse Islamieten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"" Zoals gezegd, ik ben geen expert in de details. Die zijn namelijk niet relevant. "" -- toch ga je in discussie over details. -- "" Bovenstaande is wat ik ervan heb begrepen, van diverse Islamieten. "" -- begrijp ik. :-) --
Cryofiel
9 jaar geleden
Nee, ik ga niet zozeer in op de details. Die bevestigen slechts de grote lijn. Dat is de lijn die het beste wordt geïllustreerd met het beeld van de tienduizend roependen op het plein. Ik weet nog steeds niet of de consequenties van dat beeld in volle omvang duidelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"" Nee, ik ga niet zozeer in op de details. Die bevestigen slechts de grote lijn. Dat is de lijn die het beste wordt geïllustreerd met het beeld van de tienduizend roependen op het plein. "
-- op deze wijze blijven we maar rond de pot draaien.
Het zijn juist de details die onderscheid kunnen maken. -- Je beweerd een aantal zaken , maar jke weigerd in te gaan op details, vreemd, heel vreemd, je kunt me ook geen bronnen geven die je bewering staven.
Vreemd, vreemder nog vreemder.
Het verklaard mijn bewering, je geeft tegengas naar gelovigen toe, je probeert alles in twijfel te trekken.
Je probeert gelovigen hun geloof te ontnemen.
Hopelijk besef je dit en wil je dit ook toegeven. --
Cryofiel
9 jaar geleden
Dit is niet waar het om draait. Het beeld van de tienduizend roependen, dat is waar het om draait.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"" Dit is niet waar het om draait. ""
-- Je haalt deze discussie uit zijn context,
Je kunt me geen bronnen geven die je beweringen over de islam staven namelijk: 1 ) ‘Hij gaf ons de hoop van " een nieuwe hemel en een nieuwe aarde " waarin rechtvaardigheid zal zijn.’ 2) ’ Hij gaf ons het bewijs dat de opstanding mogelijk is.’ — Als je niet wil ingaan op details, doe dan ook geen beweringen die
uit de lucht gegrepen zijn.
In dit geval dat de islam bovenstaande 2 punten ook zouden leren. Op deze wijze profileer je jezelf als één van de 9999 roependen op het plein met een tunnelvisie.
Cryofiel
9 jaar geleden
Zoals gezegd, je kunt de details bestuderen van willekeurig welk van die tienduizend geloven. Brengt dat ook maar enig inzicht, denk je?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurlijk, het zij juist de " details " die misdaden kunnen oplossen.
De details maken het onderscheidt. Iemand die let op detaills heeft oog voor aanwijzingen of argumenten die niet in lijn zijn met de eigen vaste overtuiging.
Cryofiel
9 jaar geleden
Prima. Er zijn tienduizend roependen. Bij wie zullen we beginnen? En zullen we alleen de roependen ondervragen, of zullen we ook een feitenonderzoek doen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"" Er zijn tienduizend roependen. Bij wie zullen we beginnen? "" -- ook jij bent een roepende, je beweert dingen die je niet kunt staven. die dingen zijn onderandere het volgende; 1 ik zei — Het is een opsomming van overeenkomsten van bijna alle christelijke stromingen.— uw reactie hierop; Nee. Alleen als je onscherp kijkt.' 2 jij zei ; Wat is jouw reactie als een oprechte Moslim jou deze tien punten noemt als kernwaarden van zijn geloof? mijn reactie hierop; "" Een moslim is geen christen, zij geloven niet: "" jouw reactie; " De moslim gelooft die dingen wel degelijk. " IK vroeg je daarom om 2 vragen te beantwoorden en wel de volgende; -- Je kunt me geen bronnen geven die je beweringen over de islam staven namelijk: 1 ) ‘Hij gaf ons de hoop van " een nieuwe hemel en een nieuwe aarde " waarin rechtvaardigheid zal zijn.’ 2) ’ Hij gaf ons het bewijs dat de opstanding mogelijk is.’ — Verder doe je alle moeite om de aandacht af te leiden van de context waar deze discussie om draait namelijk: "wat leren ZE dan. Meervoud. " Als jij beweerd dat moslims hetzelfde leren wat christenen leren, lever me dan het bewijs.
Als je geen bewijs kunt leveren, geef dit dan toe en verplaats niet de aandacht naar dat ngrote plein van tienduizend mensen waarvan jij ook deel uitmaakt met je tunnelvisie. Je zegt; "" of zullen we ook een feitenonderzoek doen? ""
-- het feit is dat je laveerd van links naar rechts om zoals ik al eerder zei, om tegengas te geven naar gelovigen toe.
Er zullen inderdaad gelovigen zijn die je kunt strikken, maar anderen zullen door deze discussies sterker worden.
Het kaf zal van het koren gescheiden worden zei jezus in een illustratie.
Deze tijd zal binnen enige tijd in vervulling gaan.
Ook dit zal elke christen kunnen bevestigen.
Ook dit is een overeenkomstig punt van elke stroming binnen het christendom. Volgens jou zijn gelovigen ' goedgelovig' die verstrikt zijn in een circelredenering die niet buiten hun 'boek' gaan. Dit gezegt hebbende zou ik je dan willen vragen om je beweringen testaven en met bewijzen te komen.
Jij beweerd dat het leven niet is ontstaan door schepping, door de Gd van Abraham, omdat dit niet wetenschappelijk is bewezen. Als jij bewijzen vraagt, kom jij dan met bewijzen die jou beweringen staven. nogmaals; zie punt 1 en 2 .
Cryofiel
9 jaar geleden
Nogmaals: het gaat niet om de details van wat die tienduizend roependen roepen. Die details zijn totaal niet relevant voor het beeld, of beter gezegd: voor de implicaties van deze vergelijking.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"" Cryofiel je zegt;
Nogmaals: het gaat niet om de details "" -- inderdaad cryo, voor jou gaat het niet om detaills, weet je ook waarom ? Detaills leveren bewijzen, bewijzen die jij blijikbaarbaar niet wil zien.
Je bewering is dat dit niet relevant is.
leg dan ook duidelijk uit in je hierna volgende reactie waarom. Geef me ook antwoorden op onderstaande ; 1 ) ‘Hij gaf ons de hoop van " een nieuwe hemel en een nieuwe aarde " waarin rechtvaardigheid zal zijn.’ 2) ’ Hij gaf ons het bewijs dat de opstanding mogelijk is.’ — Als je niet wil ingaan op details, doe dan ook geen beweringen die
uit de lucht gegrepen zijn.
In dit geval dat de islam bovenstaande 2 punten ook zouden leren. Op deze wijze profileer je jezelf als één van de 9999 roependen op het plein met een tunnelvisie. -- Nog een punt : "" Volgens jou zijn gelovigen ’ goedgelovig’ die verstrikt zijn in een circelredenering die niet buiten hun ‘boek’ gaan. "" Ik vraag je om detaills ivm de twee punten waarover we al enkele dagen discussieren, je wil me hierover geen bewijzen leveren. Ik zal je de waarheid zeggen, je kunt dit niet en je probeert met deze duscussie tijd te winnen. Uiteindelijk zul je geen antwoord vinden, jou kennende zul je dit niet toegeven, het zal een inbreuk zijn op jou ego. Herinner de woorden van Jezus uit een vorige discussie Mattheus 18:4 Wie zich vernederd ..... "" de implicaties van deze vergelijking. "" Geloof in de geest van de Gd Y-H-W-H is niet duister, geloof in
de goden die door mensen zijn gemaakt wel.
Ze hebben niet de geest. van christus. Ik geef je kansen, benut ze om je ongelijk toe te geven. --
Cryofiel
9 jaar geleden
Details leveren bewijzen? Ook de details van een sprookje? Heeft het zin om de details van zowel Roodkapje als de Wolf en de Geitjes te bestuderen, om erachter te komen welk verhaal juist is, en welk verhaal verkeerd? Je blijft maar uitgaan van jouw favoriete verhaal. Je ziet nog steeds niet dat iemand die een ander favoriet verhaal heeft, en daarvan uitgaat, EXACT even overtuigd is van zijn gelijk als jij van jouw gelijk. Je kunt dan wel proberen er allerlei details bij te halen - maar dat doet elk van die andere 9999 roependen ook. Echt, je bent niet de enige die dit zegt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
— Beste Cryo, als jij het bestaan van Y-H-W-H en zijn schepping vergelijkt met een sprookje als roodkapje , dan weet ik dat jij onze discussie niet au serieu neemt. Di!t is voor mij dat je GEEN BEWIJS KUNT LEVEREN AANGAANDE UW BEWERINGEN. Wat mij betreft, onze discissie stop hiet op alle fronten.
HOU JEZELF VOOR DE GEK.
Groet, amadeus.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik geloof niet in God, maar ik sluit het ook niet uit. Sommige dingen uit de Bijbel snap ik geen zak van. En sommige dingen van God vindt ik maar raar. (Ja ja Gods wegen...) Maar wat ik wel eng vind is het boek openbaringen. En dingen die daarin staan. Als het wel waar is...dan is die zogenaamde eindtijd wel dichtbij. En dan zullen we nog wat beleven. Veel dingen uit openbaringen lijken nu al te gebeuren. En dat uit een boek wat zo oud is.
Cryofiel
9 jaar geleden
@amadeus, zoals elders al geschreven: ik zou nu echt niet meer weten op welke manier ik mijn punt zou kunnen uitleggen. Het komt kennelijk niet over, wat ik ook probeer. (Nogmaals: ik vraag niet dat je het ermee eens bent, ik vraag of je het *begrijpt*.) @HeerVoldemort, ik raad je aan eens wat beschouwingen uit de vroege Middeleeuwen, de late Middeleeuwen, de jaren 1750, de jaren 1850, de jaren 1910, en de jaren 1950 te lezen. In al die periodes las men Openbaringen, en dacht men dat de "eindtijd" elk moment zou kunnen beginnen. Men dacht het zelf mee te zullen maken, en zo niet dan toch wel de eigen kinderen, veel later zou het niet kunnen gebeuren. Dit denkt men dus al eeuwenlang...
Ja er zijn verschillen in de leer. Gereformeerd en Hervormd betekenen beiden hetzelfde: "gezuiverd van alle dwalingen," tussen deze is het meer accent verschillen, een andere interpretatie aan een Bijbelgedeelte geven, bijvoorbeeld. Ook speelt een wat lossere en een wat strakkere liturgie een rol. De verschillen zijn van die aard dat er nooit afscheiding had moeten en mogen komen. Afscheidingen van kerken is mensenwerk. Jezus zegt zelf: "Ik wil dat zij één zijn." De Roomse kerk heeft cruciale verschillen waar niet overheen gestapt kan worden. Tot Maria bidden is on-Bijbels, Maria zelf zou hevig verontwaardigd zijn als zij dit wist. De leer die ons zalig maakt is Jezus alles en Jezus alleen. Onze goede werken brengen ons niet in de hemel, wij betalen er onze schulden niet mee af. Ook is er het verschil dat de Protestantse kerken hun leer willen bevestigen met: "Er staat geschreven"dus hun leer bevestigen zij met en van uit de Bijbel. De Roomse kerk stelt de leer vast door Paus en concilies met: "De kerk leert." Verder zijn er verschillen over sacramenten, en inzegeningen e.d.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de kern geloven ze nagenoeg hetzelfde, samen te vatten:

In deze Apostolische geloofsbelijdenis.
Ik geloof in God, de almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde,
en in Jezus Christus, Zijn enige Zoon, onze Heer,
die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de Maagd Maria,
die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven,
die nedergedaald is ter helle (dodenrijk ); de derde dag verrezen uit de doden,
die opgestegen[3] is ten hemel, zit[4] aan de rechterhand van God, de almachtige Vader, 7.vandaar zal Hij komen oordelen de levenden en de doden.
Ik geloof in de Heilige Geest; de ( heilige katholieke) / algemene christelijke Kerk, de gemeenschap van de heiligen;
de vergeving van de zonden; de opstanding van het lichaam en het eeuwig leven
Amen.

Een aantal verschilpunten:
1) is de Paus wel of niet de plaatsvervanger van Christus.
2) Mogen kinderen deelnemen aan het avondmaal
3) Kinderdoop of volwassendoop
4) Doop in de geest.
5) Wel of niet versieringen in de kerk
etc.. etc..

In de hemel zijn er echt geen verschillende hokjes.
Soms wordt vergeten waar het omdraait - om Christus toe te laten in je leven.