Waardoor is het Israël-Palestina conflict begonnen?

Het liefst, korte uitleg, in 'Jip en Janneke'-taal.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
2.6K

Antwoorden (5)

Omdat in wat nu de staat Israel is toen die in 1948 werd uigeroepen tot een joodse staat werd, ook niet-joodse inwoners (Palestijnen) woonden die dat niet accepteerden.

Toegevoegd na 53 seconden:
Het woord werd moet worden verwijderd
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het conflict wat zich nu bezig houdt, komt door de ontvoering van Israëlische tieners deze zomer, zie bericht (bericht gisteren Volkskrant):
Het Israëlische leger heeft vannacht twee Palestijnen gedood die in juni drie Israëlische tieners zouden hebben ontvoerd en vermoord. Dat zei een legerwoordvoerder tegen persbureau Reuters. De ontvoering van de tieners leidde deze zomer tot een geweldsspiraal tussen Israël en Hamas die uitmondde in de Gaza-oorlog.

Het conflict Israël-Palestina is al veel langer bezig. De voornaamste reden van dit conflict is hieronder verteld.

en eigen staat moest er komen. Volgens de Joods-Oostenrijkse activist en journalist Theodor Herzl (1860-1904) was dat de enige oplossing voor het antisemitisme en geweld waar Joden in Europa aan het eind van de negentiende eeuw voortdurend mee te maken hadden. In een eigen staat zouden Joden niet langer in de minderheid zijn en niet langer worden geminacht.
Waar die staat moest verrijzen? In Palestina. Daar lagen de wortels van het jodendom. De meerderheid van de Joden was er lang geleden door de Romeinen verdreven. Toch was er altijd een kleine groep blijven wonen. Als het aan Herzl lag, zouden dat er spoedig meer zijn. Palestina, dat toen nog deel uitmaakte van het Ottomaanse Rijk, zou hun nieuwe thuisland worden.
Er is dus al lange tijd een oorlog over het land voor de Joden.

In de 2e bron (Quest) meer informatie over de jarenlange 'oorlog' tussen Israël en Palestina.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Na de Tweede Wereldoorlog (1945) wilden de Verenigde Naties een staat voor de Joden. Hiervoor werd een gebied (een deel van het gebied dat toen Palestina was) gekozen, maar het Joods Agentschap (de regering van de staat) koos ervoor een groter gebied tot eigen staat uit te roepen. In 1948 werd de staat Israël gevestigd in een gebied dat vóór die tijd Arabisch was. Daarna waren er voortdurend conflicten van de staat Israël met haar buurlanden.

Toegevoegd na 40 minuten:
Correctie: "haar buurlanden" moet "zijn buurlanden" zijn.
9 jaar geleden
Ten diepste is het de strijd tussen Isaac en Ismael (Genesis 21 )
Zover gaat dit eigenlijk terug.. duizenden jaren.

Isaac was de zoon van zijn vrouw Sarah en de vervulling van God's belofte.
Ismael was de oudste zoon van de slavin van Abraham en werd weggezonden.

God beloofde het land Israel aan Isaac en zijn nakomelingen.
Mohamed 500 na Chr. echter was een nakomeling van Ismael en verkondigde het Moslim geloof, waar de Joden niets mee vandoen wilden hebben destijds.
Ze zagen hem als een valse profeet.
Grondgebied wat eenmaal moslim gebied geweest was, mocht niet meer ingenomen
worden door heidenen volgens Mohamed.

Toen de Joden voor de 2de wereldoorlog woestijn grondgebied begonnen te kopen.
Begon langzaam het conflict in Palestina.
De Moefti van Jeruzalem begon samen te werken met Hitler om de Joden uit te
gaan roeien etc. De VN nam een resolutie aan om de Joden
weer een stuk land te geven na de Holocaust in het Palestina.
De Joden werden toegelaten tot Palestina tegen de zin van de Moslims.
Er ontstonden oorlogen die de Joden verrassend wonnen en Jeruzalem werd
ook weer ingenomen.

Voor de Joden is het een eerste vervulling van de oude profetieen dat ze weer
op eigen grondgebied kwamen na bijna 1900 jaar diaspora.
Maar voor veel Moslims (incl Palestijen) is het een ergenis dat Joden op voormalig Moslim gebied wonen en die zijn ze liever kwijt dan rijk.
Zeker groeperingen als Hamas die vernietiging van de Joodse staat tot
doel hebben gesteld.

Het is dus een moeilijke weg naar vrede.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door de 6 daagse oorlog in 1967.