Ik heb op zondag iets gekocht, en ik heb God om vergeving gevraagd, wat zou ik dan met die spullen moeten doen?

Moet ik het terugbrengen naar de winkel, niet meer gebruiken of mag ik het wel gewoon gebruiken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
2.2K

Antwoorden (10)

Wie niet gelovig is, maar ook de meeste mensen die wél gelovig zijn, hebben helemaal geen bezwaren tegen spullen kopen op zondag. Dan is de vraag niet relevant. Als jij meent dat spullen kopen op zondag slecht of gevaarlijk is (bijvoorbeeld ivm een eventuele straf van God) dan lijkt vergeving vragen voor je zonde een logische stap. Die zonde zit hem dan echter niet in de aanschaf of het behoud van de spullen maar in het feit dat je op zondag een activiteit hebt ondernomen (winkelen) of een ander betaald hebt voor een activiteit die hij/ zij op zondag niet mag doen (verkopen). Door het terugbrengen van de spullen maak je dat niet ongedaan natuurlijk.
Misschien geeft het je echter een beter gevoel. En misschien vind je het wel een goed statement / uiting van protest tegenover de winkel om het terug te brengen. Dan zou ik het wel doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je het houdt zou ik het ook maar gebruiken
9 jaar geleden
Het ligt er sowieso aan welk geloof je aanhangt, maar mocht je katholiek zijn dan kun je contact opnemen met je biechtvader en vragen of je mag je biechten.
Dit kan via de parochie.
Voor de dagelijkse zonden, de peccatum veniale, wordt je doorgaans dan vergeven. Zeker als je voornemens bent je levensstijl zodanig te veranderen dat de zonde niet nogmaals gebeurt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Boodschappen doen op zondag zal geen dagelijkse maar een wekelijks zonde zijn, lijk me? (paccatum semanale)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hahaha ja zou je denken :P
Dagelijkse zonde is gewoon iets kleins, zoals bijvoorbeeld boodschappen doen op zondag.
Daartegenover staat een doodzonde
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even gegoogled:
De Katholieke Kerk maakt onderscheid tussen een doodzonde en een dagelijkse zonde. De doodzonde is zo'n "zware inbreuk op Gods wet" dat de liefde in het hart van de mens wordt vernietigd; de dagelijkse zonde is weliswaar een vergrijp tegen de liefde, maar die wordt daardoor niet vernietigd (Catechismus van de Katholieke Kerk, nr. 1855, 1856).
Bron:
http://www.rkk.nl/katholicisme/encyclopedie/z/zonde
Cryofiel
9 jaar geleden
Rare min. Van mij een plus, ter compensatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
drie rare minnen, nog een plus.
Cryofiel
9 jaar geleden
Het zullen wel mensen zijn met een ander geloof.
Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar ik denk dat dit niet "zo erg" is en dat het feit dat je er erg mee zit en er dus spijt van hebt al goed genoeg is om tegen jezelf te zeggen "Niet meer doen" en er dan niet meer over te tobben.

Zo leer je van je "fout" en doordat je dat hier beschrijft en als je het niet meer doet, dan "ziet" jouw God dat en dan ziet zij dat je je leven gebeterd hebt en dat lijkt mij zeer positief.

Ik meen mij van vroeger "zondagsschool" te herinneren dat berouw tonen en je gedrag verbeteren altijd beloond wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In vroeger tijd lag het eraan wat je gekocht had. Het kwam bijv. weleens voor dat iemand zonder benzine zat. Stel dat hij dan ging tanken dan kon hij vooraf vragen of hij op maandag mocht komen betalen.
Je zou dus ook kunnen zeggen dat het eraan ligt wat je gekocht hebt en waarom.
Maar ik heb zo'n idee dat God er niet zo'n probleem van zal maken. Je houdt immers de economie in stand, de winkelier kan zijn omzet vergroten, de grondstoffen leverancier kan zijn boterhammetje (ook op zondag) opeten, enz. enz.
Het is maar net hoe je het persoonlijk beleefd en wat het met je gevoel doet.
Wanneer je je er schuldig over voelt kun je je afvragen of het reëel is of niet. Bovendien vraag ik me af of het wel van deze tijd is.
Een gezond geloof (d.w.z. een geloof wat een persoonlijke verrijking op spiritueel gebied met zich meebrengt en je geen stressvolle beperkingen oplegt) of kerkelijke richting zal je er niet om veroordelen. Wanneer je je opgelaten voelt is er iets mis met de manier waarop je je geloof beleefd of met de uitleg ervan.
Praat er eens over met je dominee, priester of degene die je de regels duidelijk kan uitleggen. Wanneer deze je veroordeeld op een negatieve manier, om een aankoop op zondag, mag je je serieus afvragen of deze geloofsrichting voor jou de juiste is.
Als het je zodanig in je vrijheid en zelfstandige keuzes beïnvloed dat je je schuldig moet voelen lijkt het me geen prettige ervaring.
Het geloof (welk geloof dan ook) moet je vrijheid, tevredenheid en geluk schenken. Want daar gaat het om in het leven. Voor iedereen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
God is LIEFDE.... volgens mij zal hij zich daarmee niet bekommeren.... Je bent nu reeds vergeven.... ik ben het zeker!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurlijk mag je het gebruiken. Je hebt kennelijk een beetje een schuldgevoel. Dat is normaal als je streng bent opgevoed, net zoals ik. Maar met wetten en regels kom je niet in de hemel. Beetje cru gezegd, maar we leven alleen uit GENADE. Dat betekent eenzijdige liefde van God. Onvoorwaardelijk. Dat is voor ons moeilijk te begrijpen omdat we als mens gewend zijn met "voor wat hoort wat". Iets kopen op zondag is geen zonde. Heeft niets met Theologische schuld te maken en al helemaal niet met psychische schuldgevoelens. Je schuldgevoel is enkel gebaseerd op een nep-boodschap van vroeger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
U schrijft , ¨ iets kopen op zondag is geen zonde ¨ in uw ogen waarschijnlijk niet ,nee , maar wat en hoe denkt God hierover ?? Daar hoor ik u niet over, het gaat er ook totaal niet over hoe of wij mensen er over denken , het gaat erom hoe God wil dat wij leven ! En heeft Jezus ook al niet eens op de sabbathdag kooplui uit de voorportalen van de tempel gekieperd ? Als kopen op de sabbath, in onze tijd de zondag heel normaal is bij God dan had Jezus echt die kooplui wel laten staan met hun offerdieren, het kwam tenslotte ten goede van de eredienst ?? Maar neen Jezus keurde het af . En het volk Israel die geen voedsel had in de woestijn, werd ook voor 2 dagen tegelijk voorzien van eten opdat zij de sabbathdag niet onnodig eten hoefden op te rapen , ze kregen dit wel van God een dag eerder , hiermee geeft God ook aan dat wij anderen niet voor ons moeten laten werken en als je iets gaat kopen laat je wel anderen op zondag werken. Dus ja uw mening telt niet en de mijne ook niet , Gods mening telt , hoe kijkt God naar ons en wat wil God dat wij doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp je reactie, passantje, maar je vergelijking gaat echt mank. Jezus wilde niet dat het huis van Zijn Vader gebruikt werd als markt. Ongeacht of het sabbat was of niet. Dat is dus heel anders. Ik denk wel dat het goed is om 1 dag in de week niet te werken, rusten is gezond. Maar de zondag is er voor de mensen en niet andersom zoals in veel kerken wordt verkondigd. Het is goed om een dag te rusten en stil te staan bij God. Maar als je ook op bezoek wilt en nog even moet tanken, dan zou ik graag willen weten wat daar inhoudelijk verkeerd aan is. Als we niet weten waarom iets niet mag, dan gaan we op de Farizeers lijken en je weet hoe Jezus over die lui dacht. God geeft in de Bijbel aan dat we ook ons geweten bij dit soort vraagstukken mogen gebruiken. Maar tot een schuldgevoel mag het nooit leiden. Schuldgevoelens zijn on-bijbels.
Cryofiel
9 jaar geleden
passantje, jij vertegenwoordigt één bepaalde interpretatie van één bepaalde stroming binnen één bepaalde vorm van het christendom, dat op zich weer één bepaalde vorm van de abrahamitische godsdiensten is, waarbij die abrahamitische godsdiensten weer één van de vele religies zijn, waarbij elke religie weer één bepaalde vorm van een geloofsgebaseerd wereldbeeld is. Je ziet: je bent als het ware één blaadje aan een boom. Diezelfde boom heeft vele hoofdtakken, vele vertakkingen, vele kleine takken, vele takjes, en heel veel blaadjes. Er zijn nog zoveel meer blaadjes dan alleen jij. Al die andere blaadjes hebben andere visies over deze kwestie. Jouw visie is slechts één visie uit de grote verzameling. Alle andere visies zijn echt niet slechter dan de jouwe. Je mag daarom nooit zeggen dat jouw visie de juiste is. Daarmee stel je namelijk jouw persoonlijke geloof boven alle andere persoonlijke geloven, terwijl al die andere geloven net zo waar en net zo waardevol zijn als het jouwe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ mooie visie
6 Volg de weg van Christus Jezus, nu u hem als uw Heer aanvaard hebt.
7 Blijf in hem geworteld en gegrondvest, houd vast aan het geloof dat u geleerd is en wees vervuld van dankbaarheid.

8 Wees op uw hoede en laat u niet meeslepen door holle en misleidende theorieën die op menselijke tradities zijn gebaseerd en zich richten op de machten van de wereld en niet op Christus. 9 Want in hem is de goddelijke volheid lichamelijk aanwezig,

10 en omdat u één bent met hem, het hoofd van alle machten en krachten, bent ook u van die volheid vervuld. 11 In hem bent u ook besneden, niet door mensenhanden, maar met de besnijdenis van Christus, door het afleggen van het aardse lichaam.

12 Toen u gedoopt werd bent u immers met hem begraven, en met hem bent u ook tot leven gewekt, omdat u gelooft in de kracht van God die hem uit de dood heeft opgewekt. 13 U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold.

14 Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen. 15 Hij heeft zich ontdaan van de machten en krachten, hij heeft hen openlijk te schande gemaakt en in Christus over hen getriomfeerd.

16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.

18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien.

20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ –

22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
vervolg: Letterlijk overgenomen kolossenzen hfst 2 vanaf vers 6
lees vooral terug vers 16 en 17. De werkelijkheid is christus! idd de geest van christus, vertrouw erop. Geniet lekker van de dingen die je hebt gekocht, een schuldgevoel is niet nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Idd, door geloof zijn we gered,
maar dit gaat ook gepaard met volharding
en met
het opvolgen van het gebod in Mattheus 28:16-20: 19 Trek eropuit en maak alle volken tot mijn leerlingen en doop ze in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige Geest. 20 Leer hun alles onderhouden wat ik jullie heb opgedragen. En, wees er zeker van: ik ben bij jullie, van dag tot dag, tot aan de voltooiing van de wereld.’
Als je meent dat je verkeerd hebt gehandeld , dan mag je altijd God om vergeving vragen , wat het ook maar is , dat maakt totaal niets uit , elk mens doet verkeerde dingen in Gods ogen , en God wil juist dat wij dat zelf in gaan zien en berouw krijgen over verkeerde zaken en als wij dan met ons berouw en spijt bij God komen zijn we op de goede weg , alleen bij God is vergeving te verkrijgen, geen mens hier op aarde kan onze zonden vergeven, dat kan alleen God, omdat God zonder zonden is.
En het artikel terugbrengen hoeft niet , u heeft het toch betaald ?? Kijk als het gestolen is, dan is het niet uw eigendom geworden, dus dan moet het artikel terug gebracht worden naar de eigenaar , maar dat is niet aan de orde bij u zoals ik begrijp .
Dus hoeft het niet terug , u heeft het betaald en is het uw eigendom, maar u zit nu met schuldgevoelens , dat u meent dat u het niet op zondag had mogen kopen en dat is uw kwaal en daar kunt u alleen vanaf komen om met uw berouw naar God te gaan in het gebed , vraag in uw gebed oprecht en eerlijk aan God of Hij u deze handeling wil vergeven , en als u dat met een oprecht hart vraagt en u heeft er werkelijk oprecht berouw over weet ik zeker dat God u het vergeeft en als u uw hart heeft uitgestort en om vergiffenis heeft gevraagd krijgt u volledige rust in uw hart. God laat geen oprechte bidder staan , wees daar van overtuigt en dan schenkt diezelfde God u innerlijke rust en kunt u weer verder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als jij denkt dat je in de ogen van God wat verkeerds gedaan hebt en je hebt daar spijt van dan is je daad je al vergeven. Maar zover was je zelf ook al :-)

Je hebt nu dat product in handen wat moet je er mee ?

Mijn tip is: maak er iemand blij mee die het goed kan gebruiken ! Je verricht daarmee een goede daad en maakt zo van iets slechts toch iet heel moois.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gezien de vraag, wat er met de spullen moet gebeuren, is dit feitelijk het enige juiste antwoord bedenk ik me nu.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus ja dat is de vraag. wat moet ik nu met die spullen. Ik weet niet wat die spullen hebben gekost.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Thanks !
;-)
Zoals je zelf op heel veel plekken in de bijbel kunt lezen heeft dit soort gedrag geen enkele invloed op of je eeuwig leven bij God hebt of niet. Want indien wij met onze mond belijden dat Jezus heer is... (Rom 10:9), Ik ben er zeker van dat niets ons van God kan scheiden (rom 8:38), zelfs niet het doen van aankopen op zondag.

in de bijbel is er een gelijkenis met iemand die zijn kalf (?) dat dreigt te verdrinken op zondag redt. Zegt Jezus daar dat de eigenaar dat niet had mogen doen en dat hij het kalf alsnog moet verzuipen?

Jezus zegt zelf dat hij niet gekomen is om ons een nieuw juk op te leggen. Hij geeft ons niet extra wetten, hij geeft ons leefregels. Er zit veel goeds in de oude Joodse wetten, maar ze zijn voor Christenen niet de methode om God enthousiast te maken voor wat je doet. Daarin spelen meer de intenties waarom je iets doet (redden van een kalf op Sabbat) dan de letterlijke regel.

Mag een arts op zondag niet een acute operatie uitvoeren?
Mag een moeder op zondag niet koken voor haar kinderen?
Of heeft jouw leefregel alleen met geld te maken?
Mag je op zondag een kopje suiker lenen als je op maandag de suiker teruggeeft?
En als je op maandag de suiker zou betalen?
Maakt het ècht wat uit of je op zondag die sui,er zou betalen of op maandag?
En als je nu zondag later op de dag de suiker terugbrengt?
Is dat dan niet betalen met suiker ipv geld?
Zie je dat het meer om de intentie is waarom je iets doet dan het fysieke metalen muntstuk wat je geeft?

Als jij merkt dat het doen van aankopen op zondag jou van God weghoudt, dan zou ik het inderdaad niet meer doen als ik jou was. Maar dan niet omdat God je verboden heeft dingen op zondag te kopen, maar omdat je dan iets bewust doet waarvan JIJ (en niet je ouders, noch de buurvrouw noch de pastoor) denkt dat het je van God weghoudt.

Overigens, als iemand vindt dat ie niet op zondag iets mag kopen, hoe staat ie dan tegenover het kopen van stroom, gas, water op zondag? Dan maar zonder douchen naar de kerk? Op zaterdag water tappen voor als je zondag dorst hebt? Geen eten verwarmen?

Ten slotte: er staat in de bijbel helemaal niet dat je op zondag niets mag kopen. Er staan wel regels over de Sabbat, maar de sabbat is op zaterdag, niet op zondag ( vraag het een Jood als je twijfelt). Italianen zeggen niet voor niets Sabato tegen zaterdag - wij noemen die dag nog steeds naar een heidense god.