Ik zou wel eens willen weten wie de pastoor, de kerk, het onderhoud, de schoonmaak en de huishoudster betaald ?

Een kerk heeft onderhoud nodig. Het huis van de pastoor zal toch schoon gemaakt moeten worden. Ik kan me niet voorstellen dat de pastoor van de collecte rond kan komen.
Wie betaald dit alles ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
9.9K

Het beste antwoord

In de RK kerk heeft de pastoor een dienstverband met een bisdom en krijgt daar zijn salaris en de emolumenten (huisvesting en huishoudster) van.
Kerkgebouwen en onderhoud zal ook wel met een bijdrage van het bisdom gaan. De koster is waarschijnlijk in dienst van de Parochieraad die het beheer van het kerkgebouw doet.
Verder is er jaarlijks de kerkbalans, waar parochianen hun bijdragen geven. Daar is vaak ook een deel bestemd voor het gebouw.
Schoonmaak wordt door de koster en vaak ook met vrijwilligers gedaan.

In protestante kerken wordt onderhoud en salarissen door de kerkvoogdij gedaan, in overleg met de Kerkenraad.
Koster kan een vrijwilliger/ster zijn.
Inkomsten: kerkbalans, collecten, soms verhuur van een gebouw, bijdragen van gemeenteleden.

Heel gewoon eigenlijk allemaal.
Soms is de gemeente te klein voor een fulltime dominee, dan is er een voor een parttime functie en wordt er veel gedaan door andere gemeenteleden,bv het pastorale werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

daar heb je een koster voor, de pastoor hoeft dat niet te doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
wat betreft de kosten, als gemeentelid betaal je per maand of jaarlijks een bedrag aan de kerk. als een kerk financieel noodleidend is kan de overkoepelende organistaie van de kerk bijspringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen koster bij die roomse? blijft een apart volkje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist wel.
Tenminste, vroeger had iedere RK kerk een koster.
vrijwillige bijdrage, goede doelen, sponsors,
en waarsch. ook vaste vergoedingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je heb toch in januari BALANS

ENORME bedragen worden er dan gegeven

echte christenen geven dan 10% van hun salaris
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Parochianen geven geld, ook laten gelovigen na hun dood geld na aan de kerk. ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In meer georganiseerde kerkverbanden zal er zeker sprake zijn van geld van buitenaf.
Maar toch een groep van ongeveer honderd mensen kan makkelijk een salaris betalen en dat gaat meestal van de kerkelijk bijdragen.
Als je lid bent van een kerk betaal je toch een 10de
tenzij je zelf in de bijstand zit of zo
14 jaar geleden
" Contributie" en opbrengsten uit bijvoorbeeld vastgoed en grond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons doen wij het samen met de kerkgangers (samen met broeders en zusters) zo noemen wij elkaar. En er wordt niets aan verdient.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het miegelt in de RK kerk van de vrijwilligers die veel werk aan en in de kerk doen. De opbrengst van de collecte is lang niet altijd voor de eigen kerk bestemd,daarvan wordt evenals van het kaarsengeld ,elke maand verantwoording afgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kerk die op haar beurt gefinancierd wordt door de geloofsgemeenschap (en anders inteert op haar verworven tegoeden)