Staat er in de Bijbel dat God straft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
3.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
God straft wel , maar niet uit frustraties zoals bij de mens , God bestraft de mens om de mens in te laten zien dat hij/zij op de verkeerde weg is.
Dit kun je vergelijken met een ouder en kind , als je een kind opvoed hoort daar ook straf bij , een kind doet nu eenmaal haar eigen willetje , en dan heeft het kind wel eens een corrigerende tik nodig om te laten zien, dit moet je niet zo doen , dat mag niet. Zo laat God de mens soms zien door hem of haar te bestraffen dat je op de verkeerde weg zit en dat je terug moet komen op de goede weg die naar HEM leidt. Puur uit liefde kastijdt God de mens. We moeten niet vergeten God heeft de mens goed en naar zijn evenbeeld geschapen , dus de mens was goed en deed goed, kon nooit iets verkeerds doen , totdat de mens Adam en Eva meende dat zij het beter wisten dan God en geheel moedwillig en geheel vrijwillig van God afliepen en een eigen gekozen weg gingen bewandelen , vanaf dat moment gaat het fout en doet de mens kwade en foute dingen die God niet wil , God heeft gezegd ,dat zij die weg niet in mochten slaan (geen verboden vrucht eten) en de mens deed het toch, dus ongehoorzaam aan God zijn en daardoor is dus ook de straffen van God over de aarde gekomen omdat de mens anno 2014 nog steeds van God af wil lopen ,maar God heeft de mens goed geschapen en dat had zo kunnen blijven als de mens maar niet ongehoorzaam was geweest en daardoor eist God dat de mens weer terug keert.
Als uw kind willens en wetens bij u wegloopt eist u toch ook uw kind weer terug , niet uit boosheid maar uit liefde omdat het uw kins is, nu zo is het ook bij God, God heeft u en mij geschapen en wij lopen vrijwillig bij God vandaan , mag God , die de Schepper is van de mens en ook ons als Zijn kinderen beschouwt niet terug eisen ?? Ja toch, maar doordat wij maar blijven weglopen kan God ons weleens bezoeken met straffen zodat we in de nood komen en geen uitweg meer zien dan ten laatste maar bij God aan te kloppen, misschien wil Hij je dan nog helpen , en welke vader zou zijn eigen kind niet willen helpen ?? Dus uit pre liefde om ons mensen weer op het goed pad te krijgen hebben we wel eens harde klappen nodig van God, want de mens is erg weerbarstig tegen God, om weer naar God toe te komen en Hem om vergiffenis te vragen , Hij die je in de grootste nood toch weer wil helpen als wij daar in een oprecht gebed naar vragen , God zal nooit een oprechte bidder laten staan. Wij mensen gooien de deur op slot als anderen ons lang benadelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
passantje dat is simpel maar duidelijk gezegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leviticus 26,18

Als jullie mij dan nog niet willen gehoorzamen, zal ik de straf voor jullie zonden zevenmaal zo zwaar maken: 18.
Psalmen 39,12

U kastijdt de mens als straf voor zijn zonde, als een mot vreet u weg wat hij begeert, niet meer dan lucht is een mens. Romeinen 2,3

Of denkt u soms dat u, die zelf doet wat u in anderen veroordeelt, de straf van God kunt ontlopen? Romeinen 2,5

Doordat u zo hardleers bent en niet tot inkeer wilt komen, maakt u dat de straf waartoe God u veroordeelt op de dag dat hij zijn rechtvaardig vonnis uitspreekt en uitvoert, alleen maar zwaarder wordt. Luc 21,22

Want in deze dagen voltrekt God zijn straf en gaat alles wat er geschreven staat, in vervulling. Een oordeel is ook een straf: Op 18,10

En op een afstand, bang voor de pijn die zij ondergaat, zullen ze roepen: ‘Wee u, Babylon! Wee u, grote en machtige stad, in één uur is het oordeel over u voltrokken!’ Op 11,18

De volken zijn in woede ontstoken maar ook uw woede is ontbrand. Het moment is aangebroken dat de doden zullen worden geoordeeld en dat uw dienaars, de profeten, beloond zullen worden, en allen die u toebehoren, die uw naam in ere houden, kleinen en groten. Het is de tijd dat zij die de aarde vernietigen, vernietigd worden!’ oh 12,31

Nu wordt deze wereld geoordeeld; nu zal de heerser van deze wereld van zijn troon gestoten worden. Joh 5,24

Ik verzeker u: wie naar mijn woorden luistert en gelooft in hem die mij heeft gezonden, heeft eeuwig leven. Hij zal niet worden geoordeeld, hij is van de dood overgegaan naar het leven. Etcetera... etc. .....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja , Noach moest de Ark maken omdat god de goddelozen wilden straffen . Nu zou het water zijn de volgende keer vuur ?! . Ook staat er iets van dat toen god een stad strafte wegens sodomie enz hij iemand stuurde om mensen daar weg te halen ze mochten tijdens de vlucht niet omdraaien om de vernietiging te zien toen iemand ( ? ) zich omdraaide werd ze een zout pilaar . Ja in het oude testament staan er meer gruwelijke straffen ook op de reis die onderleiding van Moses van uit Egypte naar het beloofde land werd gemaakt werd er gestraft toen het volk zich mengde met de filistijnen . Maar de bijbel en al die andere boeken zijn geschreven door mensen en maken er wel een mooi verhaal van . En denken allemaal te weten wat god bedoelde .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het antwoord op jouw vraag is in velerlei toonaarden bevestigd met JA! De Bijbel bevestigt deze met o.a. deze tekst in
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Heb+12&id18=1&l=nl&set=10: “. . . want de Heer berispt wie hij liefheeft, straft elke zoon van wie hij houdt.’ Houd vol, het betreft hier immers een leerschool, God behandelt u als zijn kinderen. Welk kind wordt niet door zijn vader berispt? Maar als u die leerschool niet doorloopt zoals alle anderen vóór u, dan bent u geen kinderen, maar bastaards. Daar komt nog bij dat wij voor onze aardse vaders, door wie we werden opgevoed, respect hadden; hoeveel te meer zullen we ons dan niet onderwerpen aan het gezag van de Vader van alle geesten, en dan leven? Onze aardse vaders berispten ons maar voor korte tijd en naar eigen goeddunken, maar hij berispt ons voor onze eigen bestwil, om ons te laten delen in zijn heiligheid. Een vermaning lijkt op het moment zelf geen vreugde te brengen, slechts verdriet, maar op den duur plukt, wie erdoor gevormd is, er de vruchten van: een leven in vrede en gerechtigheid”.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het oude testament is een aaneenschakeling van straffen, te beginnen met Adam.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ìk denk dat je 'the law of karma' eens moet google'n.

Antwoorden (3)

Ja. In I Kronieken 13 vers 10 staat dat de HEER Uzza strafte omdat die zijn hand naar de ark had uitgestoken.

Toegevoegd na 4 minuten:
En verder:
- Spreuken 11 vers 4: Rijkdom helpt je niet op de dag dat God straft, rechtvaardigheid redt van de dood.
- Romeinen 4 vers 15: De wet maakt namelijk alleen dat God straft, want zonder wet is er ook geen overtreding.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou niet te zuinig als ik het me goed herinner, maar hoe en wat weet ik gelukkig niet meer.
Amadea
9 jaar geleden
Dat valt reuze mee, Tjidske. Het zijn hoofdzakelijk aardse mensen die menen dat ze uit Zijn naam moeten straffen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb laatst het boek Exodus uit de Bijbel gelezen. Daarin straft God zijn Eigen volk Israel op sommige momenten. De reden is dat zijn eigen volk Hem een aantal keren heeft veracht. Daar kan God niet tegen. Best een heftig bijbelboek, maar daarin laat God wel zien dat hij oneindig trouw is aan degene die Hem vertrouwt. En je hoeft niet perfect te zijn.
Cryofiel
7 jaar geleden
Dus... God is een soort dictator? Want noem eens een willekeurige dictator. Ook die is trouw aan degenen die Hem vertrouwen, en Hij straft allen die Hem verachten.
Uit de reacties, waaronder die van mij, blijkt het antwoord op de vraag van de vraagsteller te zijn: Ja. Onterecht!

Het antwoord moet eigenlijk zijn: Nee.
De mens straft door zijn ongehoorzaamheid aan Zijn Geboden namelijk zichzelf; hij/zij plaatst zichzelf daardoor buiten de gemeenschap met zijn/haar Schepper.

In een opvoedingssituatie plaatst het kind zichzelf ook buiten de gemeenschap van het gezin wanneer het zich niet voegt aan de geldende gedragsregels van de ouders.

Je kunt het hier nalezen:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Jes+59&id16=1&l=nl&set=10
“Zie, de hand des HEREN is niet te kort om te verlossen, en zijn oor niet te onmachtig om te horen; maar uw ongerechtigheden zijn het, die scheiding brengen tussen u en uw God, en uw zonden doen zijn aangezicht voor u verborgen zijn, zodat Hij niet hoort”.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is een redenatie die werkelijk nergens op slaat. Het zou waar zijn als god en de mensen overeenstemming over de regels hadden gekregen (bijvoorbeeld door hierover te onderhandelen) en als daarna iemand de regels overtreedt. Dat is wat ons rechtssysteem is waar we met ons allen bepaald hebben wat wel/niet is toegestaan en wat de strafmaat is die op overtreding staat. Hier hebben we te maken met een volstrekt willekeurige van bovenaf opgelegde regels, waar dan binnen de mensheid ook nog eens geen overeenstemming over is (want anders waren er niet zoveel stromingen). Waarbij deze ook nog eens tijdens de wedstrijd willen veranderen. En er een volstrekt onvoorspelbare strafmaat wordt gehanteerd. Om dan te zeggen dat het je eigen schuld is raakt kant noch wal. Maar is wel een slimme manier om alsnog iets van een antwoord geplaatst te krijgen. Om dat laatste zou ik je bijna een plus geven maar ik laat het bij een niks.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@mullog. In een gezagsverhouding is geen plaats voor onderhandelen omdat wij, mensen, tot Gods kinderen opgevoed moeten worden. Dit kun je ook hier lezen:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Tit+2&id16=1&l=nl&set=10 “Want de genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle mensen, 12 om ons op te voeden, zodat wij, de goddeloosheid en wereldse begeerten verzakende, bezadigd, rechtvaardig en godvruchtig in deze wereld leven, . . . . “ In militaire dienst, waar eveneens sprake is van een gezagsverhouding, onderhandelt de generaal toch ook niet met zijn soldaten hoe je het beste de vijand aan kunt pakken? Andersdenkenden dan de leidinggevende binnen het leger worden toch ook gestraft? Mijn manier om alsnog een antwoord geplaatst te krijgen is in ieder geval slimmer dan jouw reactie; dus doe niet zo flauw en geef mij alsnog die plus nou maar . . . .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bederft je reactie met je laatste zin, maar als je zo graag een plus hebt dan krijg je die. Ik weet het niet zeker of je de kern van mijn reactie begrijpt. Onze samenleving heeft een contract gesloten waarbij we met z'n allen de regels hebben afgesproken en evalueren en bijstellen. Als het je niet bevalt dan ga je maar weg want die mogelijk is er of probeer je dit proces te beinvloeden door bijvoorbeeld in de politiek te gaan. Ik zelf geloof niet in het bestaan van god, laat staan dat ik een afspraak met hem heb over regels waar ik mij aan te houden heb. De antwoorden en reacties impliceren dat ik toch deel ben van een afspraak waar ik niet aan kan ontsnappen of invloed op heb. Dat bevalt mij niet. Militaire dienst is onderdeel van de afspraak. Vroeger had je dienstpicht waar je ook onderuit kon komen, bijvoorbeeld door gewetensbezwaren. Ik vraag mij af wat er gebeurd zou zijn als Israelieten bij Jericho tegen god hadden gezegd, "wij hebben gewetensbezwaren om alles te doden wat er is, dat doen wij niet". @adriaanv het rechtssysteem van god is vele malen hoger? De tien geboden bekijkend zijn de eerste 5 vooral ter meerdere eer en glorie van zichzelf en de andere 5 uitermate menselijk. En de context van je laatste zin begrijp ik niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@mullog. Jouw punt is mij volkomen helder. Als deze reactie een antwoord was dan had je van mij een dikke plus gekregen! De strekking van jouw reactie is, zoals ik het begrijp, dat een kind ook niet gevraagd/gekozen heeft om geboren te worden; met name als het geboren is in erbarmelijke omstandigheden.
Het heeft zich, ongevraagd, maar te voegen naar de gedragsregels van het gezin waar het, vaak ongewild, terecht is gekomen. De laatste zin in mijn vorige reactie doet suggereren dat ik afhankelijk zou zijn van menselijke beoordelingen.
Jouw gevoel voor humor spreekt mij aan door mij alsnog die plus te geven waar ik kennelijk zo veel behoefte aan heb . . . Wat ik mij echter, in alle positiviteit (!) tenslotte afvraag is: wat beweegt jou om te antwoorden/reageren op gestelde vragen in deze rubriek?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Wolfijntje en dat kind heeft dan de mogelijkheid om zich daaraan te ontworstelen. En dat heb ik gedaan. Maar zoals iemand er lang over kan doen om tot god te komen is het afscheid nemen van iets wat een groot deel van je leven toch een rol heeft gespeeld ook niet van vandaag op morgen gelukt. Zie dat als hoofdoorzaak voor mijn bemoeienissen in deze rubriek. Aan de andere kant, wat heb je nog aan deze rubriek als er alleen gelijk gestemden in zitten die elkaar alleen maar bevestigen in hun denkbeelden. Het is toch veel leuker en interessanter als er mensen rondlopen die de zaak, naar ik hoop op een respectvolle manier, zo af en toe een beetje opschudden. Dat houd je scherp.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@adriaanv die regel overtreedt ik nog dagelijks. Maar dat doe ik in gedachte. Ik heb mezelf nog nooit iemands vrouw, kind, slaaf, werkster, hond of kat werkelijk toegeëigend, noch heb ik geld gestolen of vervreemd (behalve de Nederlandse staat waarbij ik belastingtechnisch misschien wel eens langs het randje loop). Niemand heeft daar dus last van. Ergo, ik houd mij aan de regel. En als je letterlijk ervan uit gaat dat je niet mag begeren, dus ook niet in gedachte dan is het een onmogelijke opgave. Zoiets als de opdracht "Je mag niet aan een roze panter denken". Waar denk je dan aan?... Precies! Ik vind mijn bovenstaande reactie een mooie afsluiting aan Wolfijntje en ik vond het aan mijn eer verplicht naar jou te reageren. Ik laat het hier verder bij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@wolfijntje
Wat jij dus beweert is dat het de mens zelf is die al dan niet bepaalt of er een afstand tussen hem en God ontstaat. Ik denk dat de meesten het daar wel mee eens kunnen zijn. Maar dat wij dit over onszelf afroepen, impliceert niet dat God niet straft! Natuurlijk is Gods hand nooit te kort om te vergeven. Voor die vergeving is Jezus ook gestorven. Het zijn daarom ook de onrechtvaardigen die een negatief oordeel zullen ontvangen :
2 Petrus 2:9 : http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=2+Petrus+2%3A4-10&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10
Dat oordeel wordt door God geveld, niet door onszelf. God straft dus wel (de onrechtvaardigen), ongeacht of wij het nu wel/niet over onszelf afroepen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@artra. Inderdaad. Het tweede deel van jouw laatste regel bevestigt mijn eerder gedane reactie op de vraag!
Cryofiel
7 jaar geleden
Eh... De aanhangers van X zeggen dat X zijn volgelingen beloont en anderen straft. Jij vult voor X jouw god in. Maar je kunt voor X net zo goed een willekeurig ander persoon invullen die de macht heeft te belonen en te straffen. Bijvoorbeeld een vreselijke tiran.
Er staan voorbeelden in de bijbel dat god straft.
Er is wel een verschil tussen corrigerend streng onderricht en straf. In alle gevallen wordt streng onderricht van Jehovah door liefde gemotiveerd en is het tot nut van de ontvanger. Corrigerend streng onderricht van Jehovah heeft nooit alleen maar bestraffing ten doel.

Als God daarentegen straft, doet hij dat niet altijd met het doel de ontvanger te corrigeren of te onderwijzen. Zo ondergingen Adam en Eva al vanaf de dag dat ze zondigden de gevolgen van hun ongehoorzaamheid. Jehovah verdreef hen uit de paradijselijke tuin van Eden, en ze bezweken aan de gevolgen van onvolmaaktheid, ziekte en ouderdom. Na honderden jaren van lijden kwam er voorgoed een eind aan hun bestaan. Dit alles was beslist een goddelijke straf, maar het was geen corrigerend streng onderricht. Door hun opzettelijke ongehoorzaamheid en onberouwvolle houding waren Adam en Eva niet meer te corrigeren.

Andere verslagen waarin wordt verteld hoe Jehovah straft, zijn bijvoorbeeld die over de vloed in Noachs dagen, de vernietiging van Sodom en Gomorra en de uitschakeling van het Egyptische leger in de Rode Zee. Deze daden van God waren niet bedoeld om degenen die de straf ondergingen leiding, onderwijs of opleiding te geven. ’Hij heeft zich er niet van weerhouden een wereld uit de oudheid te straffen, maar heeft Noach, een prediker van rechtvaardigheid, met zeven anderen veilig bewaard toen hij een geweldige vloed over een wereld van goddeloze mensen bracht; en hij heeft de steden Sodom en Gomorra, door ze in de as te leggen, veroordeeld, waardoor hij ze voor goddelozen tot een voorbeeld gesteld heeft van komende dingen.’ — 2 Petrus 2:5, 6.

In 2 Petrus 3:9 staat dat Jehovah „niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken”. God concentreert zich niet op onze fouten maar op onze goede kanten. „Zijn ogen gaan de gehele aarde rond om zijn sterkte te tonen ten behoeve van hen wier hart onverdeeld is jegens hem” (2 Kronieken 16:9).

De leer van het hellevuur is niet Bijbels. God vindt alleen al het idee van eeuwige pijniging walgelijk. De zwaarste straf die hij slechte mensen geeft, is dat hij ze de gave van het leven afneemt (Jeremia 7:31; Romeinen 6:7). En natuurrampen, die willekeurig verwoestingen aanrichten, zijn geen straf van God maar onvoorziene gebeurtenissen die iedereen kunnen treffen (Prediker 9:11).