Hoe lang vieren wij 2e kerstdag, 2e paasdag en 2e pinksterdag in ons land?

Toegevoegd na 4 minuten:
Sinds wanneer, bedoel ik dus.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.9K

Het beste antwoord

Voordat men hier in Nederland (oa.) gekerstend
(bekeerd tot wat we nu kennen als het katholieke geloof)was vierde men deze dagen al, alleen hadden ze ander namen.
Rond het jaar 800 kwamen de missionarissen van de katholieke kerk naar Nederland. men kende in die tijd de aarde religie ( paganten) waarbij moeder aarde centraal stond.
Men was aangewezen op de aarde voor eten, kleden en het bestaan in het algemeen. Men vierde daarom de jaargetijden ( jaarfesten) uitbundig.
Vanaf ca november vierde men feest met datgene wat over was na de oogst en deelde men alles ( nu bv st Maarten en st. Klaas feest) omdat men er van doordrongen was dat men elkaar hard nodig zou hebben gedurende de koude winterdagen.
Rond 21 december vierde men dan het midwinternacht feest.(Yule). Dit omdat men dan de tekorten aan voedsel goed ging voelen en voor ogen wilde houden dat het nu de langste nacht was...men ging het licht weer tegemoet!
Ter viering gebruikte men een eeuwig groene boom en men versierde deze met glimmende voorwerpen en lichtjes om de donkerte en de gevaren (boze geesten) af te wenden (nu de kerstboom..)
Rond wat nu het paasfeest is, is ook de aanvang van de lente. De hoofdkleur is geel =licht.
De eieren staan symbool voor de hoop; ze lijken dood en hard, maar daarbinnen zit de kiem van het leven...
Een andere kleur die veel wordt gebruikt met pasen is lila= de kleur van de hoop.
Men vierde het begin van de alle groei, het weer tot leven komen van de aarde in al haar glorie

Je ziet de overeenkomsten duidelijk met de vieringen die we nu hebben, ook qua gebruiken. Toch zie je hierdoor ook heel goed dat de kerk de gebruiken heeft overgenomen van de oude religie en het is dus wat dat betreft moeilijk te zeggen sinds waneer we deze jaarfeesten vieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alle 3 die dagen duren 24 uur..
dus 72 uur lang vieren we dat per jaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In veel Europese landen, waaronder Nederland, en landen van het Britse Gemenebest wordt tweede kerstdag gevierd. In de Verenigde Staten en andere landen bestaat tweede kerstdag echter niet.

Tweede kerstdag wordt vaak gebruikt om ergens naar toe te gaan en iets actiever te zijn, bijvoorbeeld op familiebezoek, naar een woonboulevard, bezoek aan een kerstmarkt, of wandelen.

In landen van het Gemenebest wordt tweede kerstdag Boxing Day genoemd. Traditioneel werd op deze dag de kerstkist (box) geopend. In de kerstkist konden mensen een cadeautje voor de armen stoppen. Ook werden op Boxing Day de traditionele vossenjachten gehouden. Nu is de dag belangrijk voor andere sporten zoals voetbal en paardenraces.

Toegevoegd na 2 minuten:
dit geld ook voor pasen en pinksteren
hoelang we dit al doen is mij niet bekend