Waren de goden en hun afgezanten verzonnen om de bevolking koest te houden?

Alle bekende goden stammen af uit een oer-oud verleden.
En als je kijkt wat ze tegenwoordig al niet verzinnen om de aandacht te trekken en/ of de macht te grijpen, lijkt me het erg voor de hand liggen dat dat in het verleden ook zo was. Kan het zijn dat deze goden bedoeld waren om mensen niet zelf te laten nadenken en zodoende de bevolking onder controle te houden? Want laten we wel wezen: het is toch wel erg raar dat zo'n 2000 jaar geleden allerlei goden ontstonden en dat er nadien steeds minder bijkwamen. In deze tijd komen er zelfs helemaal geen goden meer bij?!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er komen geen nieuwe goden bij? Raël, Xenu, het Vliegend Spaghettimonster, de Onzichtbare Roze Eenhoorn, "Bob" Dobbs, en vele, vele anderen, zullen zich hier niet zo goed in kunnen vinden...

Het beste antwoord

Ik denk het wel, en niet alleen dat. Ik denk dat veel goden, en verhalen over goden (bijv de bijbel) geschreven zijn door mensen die hun tijd ver voor waren. Denk aan doktoren, wetenschappers etc. Alleen was er in die tijd nog geen naam hiervoor. Deze personen wilden hun kennis delen met het volk maar om nu simpelweg tegen mensen te zeggen je mag dit wel en dit niet, hebben ze er verhalen omheen verzonnen. Zo is "een figuur" ontstaan waar de mensen wel naar zouden luisteren, omdat er anders iets ergs met ze zou gebeuren (=hel). Deze God heeft toen via verhalen geprobeerd de mensen te waarschuwen voor bijvoorbeeld het eten van bedorven voedsel, maar ook hoe om te gaan met elkaar zodat een goede samenleving zou ontstaan. Dus als het ware is het een boek om je te leren over normen, waarden, het gevolg van je gedrag, eigen verantwoordelijkheid en om te zorgen dat het opgepikt zou worden door de bevolking hebben ze er een boek van gemaakt en dit is een bestseller geworden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nee niet om koest te houden en ze zijn ook al vele duizenden jaren ouder...Goden zijn onstaan om onverklaarbare zaken te verklaren..het maakte het leven makkelijker..dat goden misbruikt zijn daarna om mensen onder een soort van controle te krijgen dat geloof ik wel maar het is niet het oorspronkelijke doel ervan geweest
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
God, en goden, komen voort uit de behoefte om enge dingen te verklaren.
Dat heeft iedereen wel meegemaakt als klein kind: dingen als onweer, ziektes, dood, heftige emoties.
Wat gebeurt er, is het gevaarlijk, hoe moet je ermee omgaan?
Bijvoorbeeld: kip eten mag van alle religies, varken vaak niet, omdat je er ziek van kunt worden. Dat is een nuttig advies in een tijd zonder koelkast en diepvries, voor stukken vlees die niet in één dag door een hele familie konden worden opgegeten en aan bederf onderhevig waren.
Er zijn ook vaak religieuze regels voor vis. Niet voor rund, schaap of geit, want dat vlees kun je goed bewaren zonder koeling, door het te drogen.
Zo is ook onweer en bliksem een doodeng en levensgevaarlijk verschijnsel.
Op dat soort vragen wilden mensen antwoord.
Degene die het beste een antwoord kon geven werd geëerd en geacht. Die kreeg macht en aanzien.
Tegenwoordig wordt deze behoefte gevuld door Jomanda, Char en een heel leger van wijsneuzen die vertwijfelde mensen denken te kunnen troosten door ze te vertellen wat ze graag willen horen. Op tv. Voor veel geld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goden zijn ontstaan om iets te verklaren
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja, allemaal verzonnen, zonder meer, absoluut