Nog niet gedoopt, kan ik de meter nog veranderen?

mijn zoon van 5 is nog niet gedoopt, en ik weet niet hoe het eigenlijk zit met peter en meter, en of dit nog te veranderen is. aangezien mijn ouders dus de oma en opa van het kind peter en meter zijn en een nicht als leenmeter.
wil ik de oma niet meer als meter vast stellen ivm geestelijke problemen en dus de leenmeter de volledige meter laten zijn. weet iemand hier iets over en of dat mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
5.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een peter en meter krijg je voor zover ik weet, als je gedoopt wordt, op dat moment, daarvoor kun je worden gevraagd hiervoor, maar dan ben je het nog niet. Als dit klopt, dan kun je dus tot de doop je keuze aanpassen. Officieel is dit pas na de doop.
Amadea
9 jaar geleden
Hoe is vastgesteld dat jouw ouders peter en meter zouden zijn? Iedereen mag zelf bepalen wie daarvoor gevraagd wordt. Of heb je dat bij zijn geboorte afgesproken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amandea dat is wat ik dus niet weet, ik weet wel dat de voornamen van mijn ouders in de voornamen van mijn zoon staan en ook de leenmeten der naam.
en aangezien je een naams verandering zou kunnen doen bij de gemeenten dit wel kosten bedraagt uiteraard.
weet ik dus niet of ik bij de doop mijn nicht en vader kan laten tekenen
Amadea
9 jaar geleden
Maar zijn naam hoeft toch helemaal niet te worden veranderd als jij andere doopgetuigen kiest?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de naam is het probleem ook niet echt, maar moch mijn of mijn man iets gebeuren zou ik niet willen dat mijn zoon daar zou verblijven of dat zij keuzes voor hem gaat maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan zet je in een testament bij wie je zoon terecht kan, dat hoeft de peetouder niet te zijn. Dat heeft zelfs niets met het peetouderschap te maken. Een peetouder let er op, dat jij jouw kind opvoedt met het geloof. Zo nodig ondersteunt hij/zij jouw hierbij.
Gaat het hier om het Katholieke geloof, of een ander geloof? Ik ga ervan uit dat het om Katholiek gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja katholiek gewoon. kan ik gewoon een testament bij de kerk krijgen of waar kan ik hier over meer informatie krijgen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
aangezien ik niet zo heel bekent ben met soort zaken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, daarvoor ga je naar een notaris, daar zit wel een kostenplaatje aan: http://www.degoedkoopstenotaris.nl/familiezaken/resultaat/producten/testament?ref=adwords&gclid=CNaf2t_F278CFavHtAodMxMAtA
Als de persoon aan wie je je kinderen toevertrouwd het ermee eens is en deze taak op zich wil nemen, als jullie dit zelf niet meer kunnen, is dit zeker een goed idee, je weet dan dat dat gebeurd en dat de familie niet anders beslist.
De kerk staat hier geheel buiten, dit is ook niet een vaste taak meer voor een peetouder.
http://www.katholiekekerkdebilt.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=216
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor de informatie

Het beste antwoord

In de kerkorde staat dat een peter of meter minimaal zestien jaar en katholiek moet zijn, en niet de vader of moeder van de dopeling mag zijn. Dit kerkelijk wetboek omschrijft verder ook de taak van de peter en meter om de dopeling zodanig te helpen en te begeleiden dat het kind een christelijk leven kan gaan leiden.
Verdere regels zijn er niet. Dus jij bent vrij om een andere persoon dan de grootmoeder van de dopeling als meter te verkiezen.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uitgaande van RK wordt de peter en de meter bepaald bij de doop. Dus omdat er nog niet gedoopt is kun je dat nog aanpassen.

Stukje privé. Wij hebben indertijd mijn schoonouders peter en meter gemaakt ook met het idee dat zij de opvoeding op zich zouden nemen als er onverhoopt iets met ons zou gebeuren. Dat is gelukkig nooit gebeurt en inmiddels zijn de kinderen volledig zelfstandig. Maar toen ze een jaar of 10/12 waren hadden wij daar wel spijt van omdat mijn schoonouders toen al aardig op leeftijd kwamen en wij wel zagen dat ze tegen de beginnende pubers niet meer opgewassen zouden zijn. Mocht dit je bedoeling zijn dan moet je je afvragen wat de situatie over 10 jaar kan zijn en of dit dan wel zo'n goed idee is. Wij hebben toen via de notaris deze verantwoordelijkheid bij een broer van mij belegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
aangezien te toekomst, maak ik ook deze keuze mijn nicht is nog jonger en heel stabiel, en mijn moeder heeft psychische problemen. en mijn vader heeft zelf een nieuw gezin met een kind in de zelfde leeftijd als mijn zoon. het enige lastige is hier bij, wat staat nu bij de gemeente geregistreerd, en is der een probleem als de naam van mijn moeder in de namen van mijn zoon blijft staan.
Amadea
9 jaar geleden
Nee hoor, Nataasjee, het is juist goed dat jouw zoon naar zijn oma vernoemd is. Vernoemingen staan los van doopgetuigen. Ik ben vernoemd naar mijn overleden oma, die had er sowieso niet bij kunnen zijn toen ik gedoopt werd!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is geen enkele relatie tussen wat er aan namen geregistreerd staat en de wettelijke verhouding tussen zijn oma en hem. Ik zou me daar echt geen zorgen over maken.
Pas na de doop wordt geregistreerd wie de peter en meter zijn van een baby.
Wanneer de peetouders wel voor de kerk geregistreerd zijn als peetouders, kun je contact opnemen met de kerk om te bespreken of dit formeel geregeld moet worden. Anders is het peetouderschap eenvoudig ongedaan te maken: namelijk door dit uit te spreken naar de andere partij. Er ligt formeel namelijk niets vast bij het aanstellen van peetouders. Als de peetouders bij de notaris vastgelegd zijn als voogd, dan moet je wel contact opnemen met de notaris om dit aan te laten passen.
Het is sowieso verstandig om de wens, wie je kind, als jullie dat niet meer kunnen, op gaan voeden, vast te leggen in een testament, gemaakt en vastgelegd bij de notaris. Bespreek dit vastleggen wel met de eventuele in de toekomst verzorger, zodat deze daar over kan nadenken en toestemming kan geven, of weigeren. Het is een zware taak, die niet voor iedereen weggelegd is. Ook kan de familie een ander besluit nemen hierover, als jullie deze wens niet vastgelegd hebben.