hoe oud moet je zijn als je mee doet aan vastendag gemiddelt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
1.2K
Amadea
9 jaar geleden
Wat bedoel jij met vastendag?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh sorry dat ik zo onduidelijk was ik bedoelde er mee voor als je christelijk ben
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@amdea
Amadea
9 jaar geleden
Dus je bedoelt dat je volgend jaar tussen aswoensdag en Pasen (dat is de Veertigdagentijd) mee wilt gaan doen met het vasten?

Antwoorden (2)

Volgens de regels van de Rooms-Katholieke kerk achttien jaar om te vasten en veertien jaar om je alleen van vlees te onthouden.
Canon 1252 van de CIC 1983 bepaalt namelijk dat de onthoudingswet alleen geldt voor wie hun veertiende levensjaar hebben voltooid. En de vastenwet verplicht allen die meerderjarig zijn tot aan het begin van hun zestigste levensjaar. Gedurende de veertigdagentijd eet men slechts één volle maaltijd per dag. Het vastengebod geldt echter niet op de zondagen.
Amadea
9 jaar geleden
Als je een christen bent doet de leeftijd er niet zoveel toe.
( de Katholieke kerk heeft wel bepaalde regels )
Volgens oud-Joods gebruik wordt je als jongen op je 13de jaar spiritueel
volwassen en als meisje al op je 12de jaar.

Er zijn verschillende vormen van bidden en vasten.
Dat kan beginnen met bijvoorbeeld het laten staan van snoep en koffie tot het niet nuttigen van voedsel.

Ik zou langzaam beginnen en je laten leiden door de Heilige Geest.
Het draait namelijk om de leiding van God's Geest, bidt hierom.
God is een Levende God die van je houdt en je dichter bij Hem wilt brengen.
Vasten is een middel om naar God toe te groeien en grip te krijgen op
de werking van het vlees/ menselijke gevoelens.

Veel wijsheid.