Waarom wordt er zo overspannen gereageerd als je een kritische vraag stelt of opmerking maakt over de Islam?

Dit in tegenstelling tot de Katholieke kerk die men tot de grond toe mag afbranden (met reden gezien de laatste ontwikkelingen en de aanloop ertoe).

Of gereformeerden die als groep in sketches etc. tot incestplegers worden gemaakt.

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik kan ook vragen gezien enkele reacties :

"waarom wordt er altijd ontkennend gereageerd als je iets vraagt over de Islam en zijn problemen"

Ik vraag het verder alleen maar, voorbeelden zijn er en dat weet iedereen dus een discussie is niet nodig.

Er is spanning en geef een reden voor die spanning. Ook vragen die totaal niet beledigend zijn leiden tot gedoe.

Toegevoegd na 1 uur:
Bedankt voor de reacties die inhoudelijk ingaan op mijn vraag, jammer wel dat er ook weer reacties tussen zitten die het idee dat ik heb bevestigen, terwijl het me daar niet om gaat. zelfs weer iemand die de Christenen er met de haren moet bijslepen....

Maar goed, dat krijg je er bij als je deze vraag stelt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Antwoorden (17)

Omdat veel mensen bang zijn als racistisch te worden aangezien....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het in is, het is in om dat te doen van beide kanten... Daarom...

Het wordt door de politiek nog eens aangezwengeld, door Wilders en kornuiten en van de andere kant is het ook de Islam zelf die erg polariseert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat zo? Volgens mij mag je alles vragen, zolang je maar niet beledigend bent in je vraag.

Ik heb er nooit iets van gemerkt.

Maar wat wou je weten dan? Alleen dit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben denk ik een erg kort lontje ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien, omdat we (tot op zekere hoogte) ons bewust zijn van het feit, dat we oordelen over iets, waar we geen verstand van hebben. We zijn allemaal opgegroeid in een samenleving, die doordrenkt is van het christelijke geloof, en je kan het ermee eens zijn of niet - we weten wel zo'n beetje wat het christelijke geloof en de bijbel inhoudt.
Van de islam weten we bar weinig : weinigen van ons hebben de koran van A tot Z gelezen. Er wordt wat met citaten gesmeten, en als er uitwassen van in het nieuws komen, is dat koren op onze molen van onwetendheid.
Zelfs al zouden we ons willen verdiepen in het mohammedaanse geloof, dan vrees ik nog, dat de imams ons niet op een koran-klasje zullen ontvangen, zoals de bijbelklasjes wel voor ons toegankelijk zijn. Maar de bijbel hoort bij onze samenleving, en de koran is hier geïmporteerd. Ik vraag me af, of een vrouw-met-hoofddoek onbevangen een bijbelklasje binnen kan stappen.

Wat je niet kent, maakt je vaak angstig, afwijzend, of argwanend. En eigenlijk is dat dom.
En niemand wil voor dom versleten worden - dan maar liever het stempel 'overspannen', omdat onze verdraagzaamheid en tolerantie niet al te veel verder gaat dan ons tuinhekje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Totale kul. Nederland is zeer tolerant. Je doet precies wat ik zeg. Geen antwoord geven op de vraag maar overspannen reageren + de zaak verdraaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
???hoezo reageer ik overspannen? ik probeer uit te leggen, waarom we minder gefundeerd kunnen oordelen over iets...begrijp je reactie niet helemaal, nietdetuinman.
Maar misschien kan ik wél eerlijk toegeven, dat ik dom ben !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beschaafd antwoord, dank je "nieuwschierig". Even een "overspannen" reactie naar jouw ;)... het is normaal dat Nederlanders weinig over de Islam weten. Natuurlijk zie ik het liever anders. De oorsprong van de bijbel komt immers van net zo ver en van net zo'n vreemde "cultuur" als de koran. Islam wordt in nederland door moslims ook vermengd met allerlei buitenlandse culturen, zodat het moeilijk is de zuivere Islam te filteren. Klasjes staan op zich open voor iedereen, maar ook hier heerst vaak een grote cultuurbariere. Dit terwijl zuivere Islam niet cultuurgebonden is. Bedenk: als moslim kun je gewoon aardappelen met boerenkool eten... doe er wel een runderworst bij en geen wijntje graag ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo totale kul? Je stelt een vraag en krijgt een antwoord dat in een ander straatje gaat dan jij verwacht, en dat bombardeer je dan maar tot totale kul? Is dat jouw voorbeeld van de tolerantie van Nederland?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het komt bij mij over alsof het meer een retorische vraag is..
Ik - als militante atheïst - vind het christendom een veel verfoeilijker godsdienst dan de Islam. Het christendom heeft de gehele geschiedenis door kwaad gedaan, terwijl de Islam over het algemeen tolerant was.

Dat doet niets af van het feit. dat een aantal moslim allochtonen de boot hebben gemist in Nederland en hier van criminaliteit en geweld leven.
Het ‘boot missen’ heeft veel vormen aangenomen, die vaak niet de schuld zijn van die allochtonen zelf. Een kat in het nauw maakt nu eenmaal rare sprongen.

Daarom kanker ik niet op de islam, net zo als ik niet vecht tegen zwakkeren. Als de islam aanhangers voldoende weerbaar zijn is er nog tijd genoeg om te proberen hun rare religie uit hun hoofd te praten. Waarschijnlijk gaat dat ook wel vanzelf, want ze zijn zeker niet dom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord. Een vraag voor jou: is atheisme zelf ook niet gewoon een religie? Wat maakt Islam voor de dommen? Zullen we het omdraaien ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Doepie: is dat de Islam of is dat de cultuur ? Ik denk het laatste. Ik denk dat als de islamlanden, het chistendom hadden aangenomen, ze even wreed zouden zijn geweest. Daarom is het lezen van het Oude Testament alleen maar een vreugde voor verstokte SM-ers.
Neem als voorbeeld Spanje: daar hebben de moren in principe geen schrikbewind gevoerd, ook niet in wat ze nu Klein Azie noemen.
rose
14 jaar geleden
Het is altijd mooi om de waarheid in pacht te hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cees, jij staat denk nog niet eens bij de steiger, maar hopelijk zie je het licht ooit. Doe de groten aan jouw vriend W
@Rose: heb jij dat?
rose
14 jaar geleden
Kan iemand even aan het touwtje trekken?
Omdat in de aard van de meeste Nederlanders zit dat je gerust zelfkritisch mag zijn, en liefst heel erg zelfkritisch, maar altijd toegeeflijk t.o.v. anderen.

Dat noemen we ook wel handelsgeest.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar we doen tegenwoordig wel erg veel aan zelfdestructie. Dat is weer niet goed voor de handel!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kritiek op Christendom heeft niets met 'zelfkritiek' te maken en al helemaal niet met handelsgeest. Mijn handelsgeest blijkt alleen maar uit het feit dat ik van christen met evenveel genoegen geld aanneem voor gedane arbeid als van atheïsten. Zelfdestructie wordt gedaan door mensen die niet kritisch naar zichzelf en de maatschappij kijken. Want als je het systeem niet verbetert, dan valt het vanzelf in elkaar.
Ik ben het dus volledig met jouw standpunten oneens. Ook hier weer.
In de huidige tijdgeest is "kritisch zijn" over de islam gelijk aan "een hekel hebben aan kut-marokkaantjes" en iedereen die daar bij de in de buurt komt, een baard heeft of een hoofddoekje draagt.

Nu kan ik mij voorstellen dat je dit kunt voorkomen door de vraag genuanceerder te stellen, maar ik kan me zo'n vraag niet zo 1,2,3 voor de geest halen, dus ik weet niet zeker of het daar aan ligt.

Mensen zijn nu eenmaal heel vooringenomen, niet alleen over wat ze zelf vinden, maar ook over wat ze denken dat jij zal vinden.

Je zult moeten leren eromheen te lezen, dat doen wij immers ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Islam is in de verdediging gedrongen, ze zijn nu een zwakkere partij dan de christenen. Wie de macht heeft kan altijd meer hebben dan wie de macht niet heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies: je vecht niet tegen zwakkeren.
Als iemand iets over de Islam wil leren zijn daar genoeg mogelijkheden toe. Dat verklaart ook waarom vele nederlanders moslim zijn geworden. Zij zijn goed ontvangen en vragen worden beantwoord. Dat geldt voor opleidingsinstituten, moskee's, andere moslims, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De huidige Islam is vergelijkbaar met het christendom enkele honderden jaren geleden. Minder verdraagzaam, radicaler en vooral strikter.

Wellicht heeft de Islam tijd nodig om zich aan te passen aan de dynamiek van onze samenleving, maar vergeet niet dat de gemiddelde moslim in Nederland een stuk beter geïntegreerd is - naar Westerse termen - dan hun geloofsgenoten in Azië.

De overspannen reactie is dus begrijpelijk. Wanneer iets 'onaantastbaars' wordt weggezet als onwaar, onverdraagzaam of radicaal, kan dat in het verkeerde keelgat schieten. De nuance die hedendaagse christenen hebben is nog niet ontkiemt in de Islam. Ik gok erop dat dit met de tijd vanzelf komt, zeker in Nederland en omliggende landen binnen de EU, maar daarvoor is wel wederzijds begrip nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met het stellen van kritische vragen op zich is niets mis. Wel vraag ik me soms af met welke intentie deze kritische vragen worden gesteld. Dat is volgens mij waar het om draait, de intentie.

Wanneer je iets wil begrijpen, iets wil leren of iets wil weten vanuit oprechte interesse komt diezelfde kritische vraag heel anders over, dan wanneer je wacht op een antwoord waarmee je iemand onderuit kunt halen of belachelijk kunt maken.

Je zegt: "er is spanning." Ik merk daar zelf erg weinig van in het dagelijks leven. Het is maar net met welke bril je het bekijkt. Ben je op zoek naar spanning, dan zul je die altijd wel ergens vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om punten te scoren.
Om in een goed blaadje te komen.
En om vooral te laten bijken dat je geen christen ben.
Want zodra ze door hebben dat je christen of katholiek bent krijg je de wind van voren met de daarop volgende lawine van strikvragen en minpunten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt gezien als politiek niet correct, dat in tegenstelling tot kritische opmerkingen over geloof in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken ook gereformeerden die overspannen reageren; een mens ziet wat ie wil zien en niet meer of minder. Iedere vorm van Godsdienstwaanzin is m.i. gevaarlijk en daarop wordt overspannen gereageerd door mensen met oogkleppen op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat de islam het niet verdient om er zo mee om te gaan.
net als de terroristen die er misbruik van maken.
hoe je het ook stelt ,de mensen met kritische vragen over de islam of de mensen die zich opblazen deugen allebei nie
t in de islam.ze zullen allebei hun verdiende straf krijgen .hier op aarde of in het hiernamaals
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is er verkeerd aan die antwoord.
Moet je dan persie mensen opfokken of zo.
Vooroordelen komen voort uit angst. Aan de andere kan zijn er steeds meer mensen van hun eigen geloof vervreemd waardoor dit voor onbegrip leidt. Tegelijkertijd snappen de meeste Christenen en Moslims weinig van de boodschap die zowel de Bijbel als de Koran met zich mee brengt.

Eigenlijk wordt gereageerd met angst op iets wat praktisch niemand begrijpt. Iedereen wilt zijn geloof als beter bestempelen zonder dit n daden om te zetten. In daden wordt het pas omgezet als men de boodschap begrijpt.