Mijn leeftijd is 32 jaar. Kan ik mij laten dopen (volledige onderdompeling in natuurwater), zonder lid te moeten worden van een gemeente of kerk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
14K
jc54
9 jaar geleden
Als je bij geen enkele gemeente of kerk wilt horen, wat heeft dopen dan voor meerwaarde?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het gevoel dat als ik mij tot een bepaald geloof wend, je dan automatisch tegen de andere geloven bent. Echter geloof ik wel in de bijbelse gebeurtenissen van de Vader, de zoon en de heilige geest. Ik geloof en wil mij laten dopen. Wat is de meerwaarde van lid worden van een gemeente of kerk. Het zit hem toch in de handelingen die je doet en het pad dat je aflegd en niet in een lidmaatschap?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door wie en waarom wil je je laten dopen?
Zelf ben ik in mijn leven 3 x gedoopt en uiteindelijk niet aangesloten bij enige kerk/sekte of religieuze stroming.
Intussen ben ik wel 2x zo oud als jij . . . .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat niet zozeer over hoe oud je kan worden. Het gaat mij meer over het erkennen en geloven in de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. De doop was een belangrijke gebeurtenis voor Jezus en zijn volgelingen. Dit kwam ik tegen op wikipedia: De belangrijkste tekst die voor de volwassenendoop wordt aangevoerd is 1 Petrus 3:21, waar staat dat de doop een bede is van een goed geweten tot God. Men gaat ervan uit dat hier niet het geweten van de ouders bedoeld kan zijn, maar het geweten van de dopeling zelf, omdat bekering altijd een persoonlijke oproep van God is aan het individu. De redding door de doop in deze tekst slaat dan niet op eeuwig leven, maar redding uit het 'oude leven', uit de 'oude wereld', waar Noachs wereld een beeld van is. Vervolgens laat men dan in de 'oordeelswateren' het oude leven achter, en komt men als een nieuw mens weer boven water, in een andere wereld, die van Christus. De doop is dan een beeld van wat innerlijk reeds heeft plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met mijn reactie wil ik aangeven dat de doop voor de dopeling een handeling is waarop hij/zij kan terugkijken als een bevestiging/aanmoediging van zijn/haar besluit om Jezus Christus te volgen.
Maar dat deze handeling, de doop zelf, niet per se noodzakelijk is om christen te zijn/worden.

De vernieuwing vindt immers plaats in/vanuit je hart en uit zich in het dagelijkse leven door een mentaliteitsverandering zoals Rom.12 aangeeft: “U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God van u wil en wat goed, volmaakt en Hem welgevallig is”. Veel sterkte in jouw zoektocht in deze . . .

Het beste antwoord

Het doopsel is een ritueel waarmee je wordt opgenomen in een geloofsgemeenschap. Op metafysisch niveau wordt je christen en maakt het dus in principe niet uit wie je waar en wanneer en op welke leeftijd doopt.

De praktijk zal echter zijn dat je gedoopt wordt binnen een kerkelijk genootschap of een religiueze vereniging. Die zullen dat heuglijke feit in hun annalen willen vastleggen en je naam opnemen in een doopregister of iets dergelijks. Op dat moment ben je ook lid van het genootschap. Je kunt daarna het lidmaatschap opzeggen want er bestaat niet zoiets als ontdopen, dus dat zul je verder je hele leven blijven.

Als je dat allemaal niet wilt kun je zelf nog een keer je ergens in een mooi water onderdompelen en gedoopt verklaren. Hier is geen enkel bezwaar tegen.

In de rooms-katholieke en met Rome geünieerde Oosters-katholieke Kerken wordt, net als overigens onder de oosters-orthodoxen, de doop of indien niet gedoopt het verlangen gedoopt te worden (doopsel van begeert) als een heilsnoodzakelijk sacrament gezien zonder hetwelk men de hemel niet kan binnengaan. Dit doopsel van begeerte betekent dus dat je zonder gedoopt te zijn toch christen bent en naar de hemel kunt. Dit lijkt me voor jou ook van toepassing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor deze heldere reactie!

Andere antwoorden (4)

Beste spocktables, wat zijn we blij dat iemand zoals jij deze vraag stelt.

Natuurlijk kan dat.
Het volstaat je te laten dopen in naam van Jezus, Jezus zal je verder leiden.
Betekenis Naam Jezus is, Y_H_W_H is redding, simpel verwoord, Gd is redding.
Jezus zal voor jou in de hoedanigheid van hogepriester het Woord doen.

In je hart moet je de wens hebben herboren te worden, herboren worden in de zin van
dat je je binnen in je de wens hebt in de voetsporen van Jezus te treden.

Leg deze gelofte/belofte af aan Gd in gebed.

Wegen zullen voor je opengaan , maar het is niet makkelijk.

Vele christenen kunnen je helpen, ieder met hun eigen verhaal.

Ten slotte, wie je volledig onderdompeld is niet van belang, wel je gelofte of elofte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je voor dit waardevolle antwoord Amadeus. Ik kan me helemaal in jou reactie vinden en ga op zoek naar de mogelijkheden die er voor mij zijn om een volwassenendoop te voltrekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
amadeus schreef:
Beste spocktables, wat zijn we blij dat iemand zoals jij deze vraag stelt. Wie zijn we?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadeus, ik ben reeds 66 jaar volgeling van Jezus. Eén zaak stoort mij : ik vond alleen bij Josephus Flavius een vermelding van Jesus als "broer van Jacobus". Heb jij andere bewijzen buiten de 4 erkende evangelisten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ pere buiten de 4 evangelien is er ook nog het apocriefe boek het thomas evangelie. copy-paste: ""is er ook in verschillende geschriften sprake van de broeders en zusters van Jezus.
Genoemde Jacobus is een van de twee discipelen van Jezus met die naam.
Om ze te onderscheiden zijn ze later Jacobus de Meerdere en Jacobus de Mindere genoemd Jacobus de Mindere is de bedoelde broer van Jezus."" bron: http://www.thomasevangelie.nl/gesch07.htm Zie ook: (misschien eveneens interessant om een door te nemen.) de Amerikaan Robert Eisenman die een 1000 pagina's tellend boek schreef over 'James, the Brother of Jesus'. http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2554069/1997/02/26/Jacobus-de-volle-broer-van-Jezus.dhtml zie ook onderstaande docu: http://www.israelcnn.com/media/clip/de_familie_van_jezus/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ moolkeesje, een beetje verder in het antwoord : " Vele christenen kunnen je helpen, ieder met hun eigen verhaal. "
Niet om je te ontmoedigen, maar denk ik wel iets om over na te denken:

Stel iemand doopt zich en draagt zich op aan (bijvoorbeeld) een niet-christelijke God, en later wil hij toch een christelijk geloof aanhangen. Zou God (even veronderstellend dat die dan christelijk is) de doop aanvaarden als iemand zich aan een geheel andere God heeft opgedragen? Dat lijkt mij niet. Er zal dus tot op zeker hoogte een juist begrip over God moeten zijn, en over wat hij van een ieder van ons verwacht. Daar moet je je dan immers aan committeren.

De bijbel bevestigt; er wordt aan nieuwelingen altijd éérst onderwijs gegeven, en pas daarna gedoopt:

Voorbeeld: de Ethiopische eunuch kreeg eerst onderwijs van Filippus voordat hij gedoopt werd (Handelingen 8:35-36); Petrus rede vóór de doop van duizenden discipelen (Handelingen 2:14-38); verder: Hand.8:10-12, Hand. 16:32-33.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een aanloopje nodig..
Marcus 16:16 "Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden."
Handelingen 2:38 "Bekeert u en een ieder van u late zich dopen".

Bekering is het omkeren naar God toe - het moment dat je Jezus aanneemt als je Verlosser en vraagt in je hart te komen en tevens gelooft dat Hij voor je fouten is gestorven en ook voor jouw uit de dood is opgestaan.
Wanneer het licht van Gods Woord in uw hart/geest gaat schijnen, dan is geloof aanwezig in uw hart/geest.
Het moment van bekering of geloof wordt ook wel wedergeboorte genoemd.

Romeinen 10:9-10 zegt
Als u met uw mond belijdt: Jezus is de Heer, en MET UW HART GELOOFT dat God hem uit de dood heeft opgewekt, wordt u gered.

Als je hart het ingeeft dat je er klaar voor bent om Jezus te willen dienen, dan kun je je laten dopen door onderdompeling. Je moet daarom oprecht zijn naar God toe
en Zijn Woord in je leven willen toelaten.

De doop wordt vergeleken met een begraven worden in Rom 6 vers 3 en 4.
Een zeer kort ogenblik ben je helemaal onder water om daarna weer uit het water te verrijzen, een beeld van de opstanding. Het oude leven wordt in het water begraven, van nu af begin je een nieuw leven in Christus.

Er zullen predikers zijn die je zullen dopen door onderdompeling als je oprecht bent in je keuze voor Jezus / anders zullen ze het niet adviseren.
( waarom je om natuurwater vraagt is mij wel een raadsel )

Mijn advies is ook naar een kerk te zijn waar je je thuis voelt en neem ook de tijd die
te vinden, zodat je mede gelovigen leert kennen. ( ze kunnen best aardig zijn !)
- In evangelische, baptisten en pinksterkringen dopen ze door onderdompeling overigens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dopen kan door volledige onderdompeling in natuurwater bij de vrijechristen.nl

De Vrije Christen is iemand die zich Christen voelt zonder zich te verbinden aan een stroming, kerk of gemeente. Om je geloof te (her)bevestigen door middel van doop kan dan lastig zijn omdat je niet bij een gemeente kunt aankloppen met “Ik wil gedoopt worden” en vervolgens weer gaan, de meest gemeenten verwachten dan dat jij je eerst bij hen aansluit. Wij draaien dat om, wij willen je graag dopen, daarna bepaal jij zelf waar en of jij je aansluit bij een gemeente.