Klopt het dat de katholieken vroeger zelf niet de bijbel mochten lezen of in huis hebben?

Ik had vroeger een Katholiek vriendinnetje en daar thuis werdt niet voorgelezen uit de bijbel en bij mij (hervormd) wel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
6.3K

Het beste antwoord

Katholieken zijn geen trouwe bijbellezers. Dat is trouwens vroeger beslist niet veel beter geweest. Integendeel, als katholieken al bijbellezers zijn geworden, dan is dat een vrij recente ontwikkeling. Petrus Leijten, bisschop van Breda, was in 1911 de eerste Nederlandse bisschop die de gelovigen aanmoedigde een eigen bijbeluitgave aan te schaffen en er dagelijks in te lezen. 'Het lezen van de Heilige Schrift is niet noodzakelijk maar wel nuttig', zo hebben generaties katholieken tijdens de catechismusles uit hun hoofd geleerd. Het bijbellezen kreeg daarmee geen hoge prioriteit.

Het is overigens een hardnekkig misverstand dat het de gewone gelovigen door de katholieke kerk zelfs verboden werd de bijbel te lezen. Dat is nooit zo geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helder en duidelijk, dankjewel.

Andere antwoorden (5)

Nee dat klopt niet.
Wij hadden wel een bijbel in ons katholieke gezin.
En iedereen had een misboek met bijbelteksten.
Bovendien hadden we een kinderbijbel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en jullie gezin is de maatstaf voor de gehele historie van de RK?
Nee dat klopt niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katholieken hebben maar 1 bijbel dat is de paus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vader las iedere dag voor uit de bijbel hoor. En mijn ouders waren heel goed katholiek. Dus het klopt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de contrareformatie wel, maar dat is eeuwen geleden.

De RK traditie van bijbellezen is slechts een jaar of 10-15 oud.