Waarom liep Mozes met 2 hoorntjes op zijn hoofd?

Op afbeeldingen zie ik ze altijd! Waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
4.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL Loenie!

Het beste antwoord

Dat was destijds verkeerd vertaald... De stralen die in de tekst stond werd destijds door horentjes en vandaar dat Michelangelo beelden van Mozes maakte met horentjes...

De horentjes waarmee Mozes werd afgebeeld, gaan terug op een foute vertaling van Exodus 34 vers 29, 30 en 35. De tekst zegt: "Toen hij (Mozes) van de berg afdaalde - wist hij niet, dat de huid van zijn gelaat straalde (. . .) En al de Israelieten zagen Mozes (en) zie, de huid van zijn gelaat straalde."

Voor het woord 'stralen' staat er in de Hebreeuwse grondtekst: qeren. En dat woord kan ook 'hoorn' betekenen. En zo is het foutief vertaald in de grote Latijnse bijbelvertaling (de Vulgaat). Er werd gelezen: zij zagen het gelaat van Mozes, gehoornd. (Cornuta esset facies sua.) Zo werd het gelezen, zo werd het afgebeeld. Al vanaf de elfde eeuw in Engeland en vanaf de twaalfde eeuw ook elders in Europa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is een vertaalfout! In de Bijbel (Exodus) staat dat uit Mozes' hoofd na zijn ontmoeting met God in het brandende braambos 'qaran' kwamen. In het Hebreeuws betekent dat woord zowel 'lichtstralen' als 'hoorns'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat op z'n kont zo lastig zitten was.