Neemt het boeddhisme sterk toe in Nederland?

Ik zie steeds vaker Boeddhabeelden in Nederland. In elk tuincentrum, interieurzaak of euroshop zijn ze te koop. Maar gaat hier ook echt een religieuze spirituele trend achter schuil of is het gewoon een ornament / rage?

9 jaar geleden
in: Religie
1.1K
Amadea
9 jaar geleden
Een rage, ja. Heeft niks met religie te maken, maar met leuk vinden om die beelden te gebruiken om je huis te versieren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mensen vinden het gewoon leuk en bovendien straalt Boeddha rust uit.
Een beetje Zen in huis of de tuin dus.
Voorts wordt gezegd dat als je een Boeddhabeeld(je) kado geeft dat het geluk zou brengen.
Poet
9 jaar geleden
Misschien vinden we hier iets in:
http://www.scp.nl/Publicaties/Alle_publicaties/Publicaties_2014/Geloven_binnen_en_buiten_verband

Het beste antwoord

Er zijn geen goede getallen, maar het lijkt er op dat het aantal mensen dat het Boeddhsime omarmt inderdaad toeneemt. Lijkt me echter los te staan van wat je bij tuincentra e.d. aantreft. Het blijft een minderheidsstroming in Nederland, met zo'n 170,000 tot 250,000 aanhangers, en daar kunnen de tuincentra niet op draaien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is iets dat de meeste mensen zelf kopen omdat het leuk is en misschien mooi staat. Eigenlijk zouden deze beelden gegeven moeten worden. Er zijn er die zelfs zeggen dat het ban natuurlijk materiaal gemaakt moet worden.

Het is niet zo dat mensen boeddhisme nu vaker aan gaan hangen. De boeddha's (Chinese en Thaise) zijn voor vele gewoon leuk.

Ik heb wat leuke info in de link toegevoegd.
9 jaar geleden
Het is inderdaad een verontrustende zaak dat overal boeddhabeelden worden getoond en worden aangeboden alsof dit gewoonste zaak van de wereld is.
Daarnaast zien we ook een trent in het normaal vinden van yoga, meditatie, reiki,
mindfulness, Qi Gong, Tai Chi en zo veel meer.

Het boeddhisme herkent een wereld van demonen en geesten die voortdurend geraadpleegd en tevreden gehouden moeten worden door geschenken/offers.
Men aanbidt Boeddha ( of brengt hem eer ) in zijn verschillende verschijningsvormen en roept die aan om hulp voor de verlichting te vinden.
Zo raadpleegt de Daila Lama oracles ( geesten ) hoe het Boeddhisme te verspreiden.
( ook te zien op youtube als bewijs ).

Het Westen denkt dat het allemaal onschuldig is en ontvangen de Daila Lama en
het boedhisme hartelijk of zelfs met open armen, meestal als rage of om politiek correct te zijn.
Het pas allemaal in het zogenaamde moderne (New Age) denken.

De Bijbel zegt dat we geen afgoden/beelden mogen vereren of maken en/of deze in ons huis mogen nemen. Het is voor christenen dus niet toegestaan.

Deze boeddhabeelden openen de kanalen naar de spirituele wereld van de Yaksa’s, hellekoningen, Apsara’s etc. Onschuldig en neutraal is het dus niet.

Het aantal Boeddhisten neemt in Nederland wel toe, maar dat zal ook met immigratie van doen hebben. Maar wat echt met overhand toeneemt is het zogenaamd
spiritueel bezig willen zijn. Al zijn hier moeilijk cijfers van te geven.