De joden hebben in de basis dezelfde wetten en regels als Islamieten en Christenen. Als je een bijbel hebt, zoek dan eens op Exodus 20. Daar staan de 10 basisregels van de Joden (en christenen).
Hiernaast hebben ze nog allerlei voedselwetten (net als moslims) waarin sommig eten niet kosjer is. Dit mogen ze niet eten.
Veel van deze regels zijn erg logisch in die tijd: zo mogen de Joden geen varkensvlees eten. Achteraf is gebleken dat varkensvlees ook voor ziektes kan zorgen. Dit was dus een regel van God om de Joden gezond te houden.
Ook hebben de Joden de regel dat ze hun jongetjes besnijden op de 8e dag. Dit is een oudere regel en is al ingesteld bij Abraham (zoek maar in Genesis, één bijbelboek voor Exodus). Het idee achter deze regel is dat er wat bloed vloeit: dit was in die tijd in het middenoosten een teken van een verbond: een bindende afspraak. Doordat de penis besneden is herinnerden de Joodse mannen elke keer dat ze plasten hun verbond met God.

In de loop van de jaren zijn er wel allerlei regels bij gekomen, niet alle Joden houden zich hier nog aan omdat dit geen regels zijn die God heeft geven. Dit zijn vaak uitgebreidere regels dan de regels van God. Bijvoorbeeld dat je op sabbat (de Joodse rustdag, zoals de zondag dat is voor christenen en de vrijdag dat is voor moslims) niet mag werken. Hier zijn regels bijgekomen als 'je mag op zondag niet koken' 'je mag op zondag niet meer lopen dan zoveel meter' 'je mag wel een luis doodslaan maar geen vlo' (want vlooien springen weg en luizen niet, dus is een vlo doodslaan jagen).

Dat soort dingen. Maar deze regels zijn dus door mensen erbij bedacht om maar zeker te weten dat je de geboden die God heeft gegeven niet overtreed.

De rest van de regels zijn aan het volk Israël gegeven door God. Dat ze zoveel regels hebben is omdat God hen zoveel regels gaf. Dat christenen nu minder regels hebben (bijvoorbeeld: geen offers meer brengen) komt omdat zij geloven dat Jezus is gestorven voor hun zonden. Daarom hoeven ze geen geitjes meer te slachten om hun zonden te verzoenen: dat heeft Jezus gedaan voor altijd.

Beantwoord dit je vraag?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
De joden aten geen varkensvlees omdat droge gebieden met weinig bos (zoals het midden-oosten) absoluut ongeschikt zijn voor het fokken van varkens. .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Varkensvlees is ook niet Kosjer, dus ze mochten het ook niet eten. Of het nou wel of niet voor handen is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens kenden ze wel varkens, er zijn bijbelverhalen waar het gaat over kuddes varkens (gelijkenis van de verloren zoon, uitdrijving van boze geesten in het gebied van Garadenen).
Dit zijn verhalen uit het Nieuwe Testament, maar spelen zich wel af in het midden oosten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima antwoord (plusje), maar een kleine nuancering: de joden, christenen en moslims GELOVEN dat de regels door God gegeven zijn.
Lang niet iedereen gelooft dat, maar dat doet verder geen afbreuk aan de strekking van je antwoord.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik denk ook dat christenen vinden dat joden zoveel regels hebben omdat zij die regels als vreemd ervaren. Terwijl ook christenen veel regels hebben. Maar omdat we hier in een christelijke omgeving wonen gedragen wij ons al van nature volgens die mores en lijkt het meer een gewoonte dan een regel. Maar je antwoord is absoluut een plus waard, LimaWhiskey !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gesp: Ja, dat klopt, dat geloven ze (we). Maar tegelijk als je erin geloof, heb je ze ook.
Net als dat iemand met een tic iets 'moet', terwijl dat dus niet moet. Maar bedankt voor je plusje en de nuancering. En de anderen ook voor de plusjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens, Ozewieze, denk ik dat Christenen juist meer begrijpen van de wetten dan niet-Christenen. De meeste van die regels staan in de Bijbel en daarom kennen Christenen die wetten vaak beter dan niet-Christenen en doen ze minder vreemd aan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De dubbele keuken, de voedselwetten, het nog niet om mogen zetten van een schakelaar op sjabbath, laat staan het verbod om een blaadje toiletpapier af te mogen scheuren op die dag... ??? Of neem de discussie van gescheiden mannen en vrouwen en het effect op het vormen van een minjan (minimaal 10 mannen moeten aanwezig zijn voor een 'geldige' joodse gebedsdienst. Al zit de synagoge verder vol met vrouwen, zonder 10 mannen geen dienst !) We leven in Nederland in een seculiere maatschappij waarvan veel de grondbeginselen wel uit de bijbel komen, maar die wordt zelf nauwelijks nog gelezen. Daarnaast leggen de joden de bijbel duidelijk heel anders uit dan christenen. Ja ik denk serieus dat veel regels voor christenen erg vreemd overkomen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Laat ik dat nuanceren: voor "seculiere mensen met een christelijke achtergrond", of-te-wel de doorsnee Nederlander.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ok. Dan zijn we het eens.
Ik doelde er vooral op dat iemand die christelijk is opgevoed en de bijbel kent een heleboel regels al zal kennen, zoals de voedselwetten.
Een iets meer 'doorgewinterde' christen zal ook de regels van de minjan, dubbele keukens etc. kennen. Maar inderdaad, voor de doorsnee Nederlander zijn het nogal wat (vreemde) regels.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik realiseerde me ook te laat dat ik met "christenen" niet helemaal het goede woord had.
Maar mijn plus had je reeds binnen en ik vind 'm nog steeds terecht !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alhoewel ik de gedachtegang achter dit antwoord kan begrijpen, zou u kunnen vertellen dat het over een bewering gaat van sommige christenen of joden in theologisch opzicht. Niemand weet werkelijk hoe destijds er op was gezinspeeld nieuwe wetten te maken en ofwel het van 'god' komt, laat staan een algemeen begrip van het woord 'god'. Maar heel fragmentarisch van het canonieke geschrift, valt te ontdekken, hoe de zogenoemde 'joden' hun opvatting over de wet hadden opgevat en door tijd en wijle veranderde. U kunt 3 verschillende fase in gedachten houden wat fundamenteel een verandering teweeg had gebracht in het geloofsleven onder het volk, dit geldt overigens voor de naburige landen waaruit het volk werd samengesteld. Vóór Abraham, vóór Mozes, tijdens de Babylonische ballingschap (qua Bijbelse chronologie). Het is niet zo vreemd en trouwens bewijsbaar dat het religieus leven evolueert in een progressieve stap naar betere sociale cohesie in een samenleving, daarbij zijn extra wetten noodzakelijk als het dient vereffend te worden met de huidige situaties die actueel spelen zodat het kan ondersteunen en vooral progressief omdat men de waarde kan inzien zonder daarvoor op dogmatische wijze iets op te dringen aan iedereen die er bij hoort. Ik durf glashard te beweren dat het christendom vooruitgang heeft gebracht in de 'wereld', omdat het nieuwe idee was om met je vijanden en vrienden goed om te gaan, zelfs 'lief te hebben'. In tegenstelling tot de keur der joodse wetten was dit een vooruitgang voor hun, omdat er tegenstaande aanvankelijk er niks in het bewustzijn van de mensen hoeft te leven, als je bijvoorbeeld gewoon een geitje in de melk van de moeder niet mag koken, wat al en geheel een duidelijk gebod is, maar om te spreken van enig moraal besef die toen leefde in de mensen bij dit gebod: een 'niet echt' kan bestempelen Kortom anders gezegd: De joodse wethouders vóór de christenen voerden dan wetten uit zonder daarbij de rechtvaardiging te voelen door geloof te hebben.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Contignenteraar
Natuurlijk kunnen we niet zeker weten hoe het in het verleden allemaal precies is gegaan. Daarom heet het ook "geloof" i.p.v. "zeker weten" Gelukkig mogen we zelf kiezen welk geloof we aanhangen. De een zal voor de ene traditie kiezen de ander voor de andere. Dat mag toch ? Overigens heb ik het joodse geloof van redelijk dichtbij meegemaakt en is het ook niet mijn traditie. Maar ook in de christelijke traditie kom ik dingen tegen die hard en meedogenloos zijn.
Ik denk dat we altijd ons gezonde verstand moeten blijven gebruiken. Ook bij dogma's van welke religie dan ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ozewiezewoze: Ik ben het totaal met je eens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste contignenteraar, hartelijk dank voor je aanvulling.
Ik ben voor het gemak maar even uitgegaan van wat de joden geloven. Maar inderdaad, wij waren er allemaal niet bij. Maar, zoals Ozewieze al zei: het is 'geloof' geen 'zeker weten'. Maar, inderdaad een zinvolle aanvulling, waarvoor dank.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan, LimaWhiskey.

Andere antwoorden (3)

De wetten ( de Torah ) kun je alleen begrijpen in verband met het Oude Verbond wat God met het volk Israel sloot.

Het volk Israel werd apart gezet door God om Zijn getuige te zijn in de wereld.
"Ik ben de HERE, uw God, die u van de andere volken heb afgezonderd " (Lev 20:24)
Leviticus 20:25-26: Israël moet heilig zijn, omdat de HEERE heilig is.

God wilde een sterke verbondenheid met het volk Israël, vanuit een diep verlangen om het volk een zo goed mogelijk leven te geven. Uit alle volken heeft God het volk Israël uitgekozen en apart gezet om een heilig volk te zijn, toegewijd aan hun God.
"Ex 19:6 U dan, u zult voor Mij een koninkrijk van priesters en een heilig volk zijn"
Israël werd door de aparte wetten herinnerd aan zijn eigen positie in de wereld.

Bij de verbondssluiting (Exodus 19-20) lezen we hoe God de leefregels van het verbond aan zijn volk bekend maakte in termen van geboden, leefregels en inzettingen.
God beloofde zijn volk omvangrijke zegeningen en bescherming; van het volk verwachtte Hij geloofsvertrouwen dat zich uitte in het navolgen van zijn leefregels.
God wilde te midden van Zijn volk wonen, daarom moest de zonde uit hun midden.

Bij nadere bestudering ontdekken we dat die leefregels juist ( zeker toen ) het de beste voorwaarden scheppen voor een gezonde, gelukkige, welvarende samenleving.
Het navolgen van Gods leefregels resulteerde altijd in zegeningen.

Bij het niet navolgen van Gods leefregels trekt God zijn Geest en zegeningen terug.

Na leven de gelovigen onder het Nieuwe Verbond.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nu is voor Christenen het Nieuwe Verbond van toepassing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jodendom heeft van alle Abrahamitische religies de meest (strikte) regels. Waarom? Omdat de kinderen der Israel God ongehoorzaam waren en het verbond met Hem verbraken. Waarop God hen strafte door strikter te worden. Zo mogen ze bijv. geen vis en geen bloed, zelfs het kleinste druppeltje bloed (bijv. in een ei) mogen ze niet eten.

Aan de andere kant is het Christendom het meest liberaal/vrij, doordat veel regels door de mensen zijn versoepeld of in sommige stromingen helemaal weggelaten.

Daar tussenin (gulden middenweg) heb je de islaam. Zij heeft niet zoveel en zo strikte regels als het Jodendom, maar ook niet zo soepel als in het Christendom. Zo heeft Allah in de quraan laten optekenen dat Zijn volk, het volk van de middenweg/gematigdheid is. (In hoofdstuk 2, vers 143)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sinds wanneer mogen Joden geen vis? Dit is niet waar.
En JHWH gaf regels, niet alleen om ongehoorzaamheid te bestraffen maar om te helpen bij het gehoorzaam zijn.
Je opmerkingen over het christendom zijn heel algemeen en niet per se waar, in het christendom heb je heel strenge en heel vrije stromingen. 'veel regels zijn versoepeld of door sommige stromingen helemaal weggelaten' is niet waar. Ik durf te beweren dat sommige christenen een striktere regels hebben dan sommige Islamieten. Je gaat te kort door de bocht.
Overigens weet ik niet zeker of je per ongeluk een verkeerde bronvermelding geeft of dat je denkt dat er niemand naar kijkt... Maar ik snap niet wat je met die bron wilt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Islam gulden middenweg? De vijf zuilen van de islam zijn bepaald niet eenvoudig om te volgen. De voedselwetten van de islam (varkensvlees, alcohol, paardenvlees, halal) stellen bepaald ook niet weinig voor. Dan hebben we het nog niet over kledingvoorschriften, de verhouding tussen mannen en vrouwen en de sharia. De gulden middenweg is misschien wel de meest voorschrijvende religie die er bestaat.
Het is een van de oudste religies ter wereld en heeft daarmee heel veel tijd gehsd om heel veel wetten en regels te ontwikkelen.