Wat heeft de paus gedaan voor hij paus werd?

Qua opleiding, (vrijwilligers)werk? Je kunt niet zomaar paus worden, lijkt me.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Het beste antwoord

Kerkelijke carrière:
1973-1979 Provinciaal Sociëteit van Jezus van Argentinië
1980-1986 Rector Colegio Máximo San José in San Miguel
1992-1997 Hulpbisschop van Buenos Aires
1992-1997 Titulair bisschop van Auca
1998-2013 Aartsbisschop van Buenos Aires
1998-2013 Ordinarius van Argentijnse Gelovigen van de Oosterse Rite
2001-2013 Kardinaal-priester van San Roberto Bellarmino
2005-2011 Voorzitter Argentijnse Bisschoppenconferentie
2013-heden Paus

Toegevoegd na 1 minuut:
Bergoglio studeerde af als chemisch technicus aan de technische middelbare school Escuela Nacional de Educación Técnica N° 27 Hipólito Yrigoyen. Enkele jaren werkte hij als zodanig bij de voedselafdeling van het bedrijf Hickethier-Bachmann Laboratory.
Hij studeerde voor priester aan het seminarie Inmaculada Concepción in de wijk Villa Devoto van Buenos Aires.
Op 11 maart 1958 trad hij toe tot de orde der jezuïeten. Aan het Colegio Máximo San José in San Miguel behaalde hij in 1960 een graad in de wijsbegeerte. In 1964-1965 doceerde hij literatuur en psychologie aan het Colegio de la Inmaculada de Santa Fe en in 1966 doceerde hij verscheidene vakken aan het Colegio del Salvador te Buenos Aires. Hij keerde vervolgens terug naar het Colegio Máximo San José in San Miguel, waar hij van 1967 tot 1970 theologie studeerde.
Op 13 december 1969 werd Bergoglio bij de jezuïeten tot priester gewijd door aartsbisschop Ramón José Castellano. Van 1969 tot en met 1971 studeerde hij in de Spaanse plaats Alcalá de Henares om zich verder voor te bereiden op een leven als jezuïet. Aansluitend werkte hij in San Miguel als docent theologie. Op 22 april 1973 legde hij als jezuïet de eeuwige gelofte af van armoede, kuisheid en gehoorzaamheid.
SimonV
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
De ruimte was te klein voor meer tekst, de rest staat in de link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi antwoord Simon V, plus.

Andere antwoorden (2)

Naast zijn werkervaring die in het vorige antwoord te zien is, heeft de paus in eerste instantie een studie gedaan om chemisch technicus te worden. Hij heeft ook echt nog een laboratorium gewerkt in die functie.

Vervolgens is hij naar het seminarie gegaan om priester te worden. Het seminarie is zeg maar dé opleiding om priester te worden. Vervolgens kun je, als je priester bent, doorstromen naar hulpbisschop, bisschop, kardinaal en paus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Staat ook in m'n antwoord en link, ik kon/kan door gebrek aan ruimte de volledige tekst niet kwijt...
Antoni
10 jaar geleden
SimonV, je kan eventueel (maar mooi is het niet) meer informatie vermelden in één of meer reacties op je eigen antwoord.
SimonV
10 jaar geleden
Klopt. Mooi is het inderdaad niet, en op zich staat de (resterende) info ook in de link.
Hij heeft ook ooit gewerkt als uitsmijter van een nachtclub in Buenos Aires!