hoe kijkt de kerk nu aan tegen de cartesiaanse transsubstantiatie?

Hoe kijkt de protestantse of katholieke kerk aan tegen de bijzondere uiteenzetting van r. Descartes over de transsubstantiatie van weleer. Of uit welk jaar stammen de laatste visies hierover?

10 jaar geleden
in: Religie
1K

Antwoorden (1)

Volgens mij is de kerk het altijd niet eens geweest met cartesiaanse transsubstantiatie. Feitelijk zegt Descartes dat "If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck." daarmee aangevend dat het brood en de wijn dat gebruikt wordt bij transsubstantiatie niet meer is dan brood en wijn en dus niet verandert in het bloed en lichaam van Jezus.

Dat raakt de kern van de katholieke geloofsbelijdenis en is feitelijk onaanvaarbaar. Zo erg zelfs dat afwijking van de doctrine in de katholieke kerk zelfs al ketterij werd beschouwd. Pas in 1965 stond deze kerk toe dat over de betekenis gediscussieerd mocht worden zonder overigens transsubstantiatie zelf ter discussie te mogen stellen.

Binnen de protestantse stromingen is het veel minder een punt en bestaan verschillende visies (voorzover ik begrijp want ik ben van huis uit RK).

De filosofie van Descartes heeft veel invloed gehad op de ontwikkeling van het westelijk denken. Ik ben van huis uit geen filosoof maar ik denk dat zijn invloed op zich nog wel te vinden is imaar dat dat zijn filosofisch werk zelf inmiddels minder relvant is. Vooral door de toenname van onze wetenschappelijke kennis.