Wat houdt precies het biechtgeheim in? En is biechtgeheim, of zwijgplicht van medici, in strijd met het opsporingsbelang?

Ik heb me verdiept in een organisatie die " silent lambs" heet. Zij vechten ondermeer voor de rechten van slachtoffers van kindermisbruik. Het gaat hier met name over kinderen binnen een bepaalde sekte. Er blijkt heel veel betrouwbaar onderzoek te zijn gedaan en er zijn heel wat artikelen over geschreven en documentaires over geweest. Wat mij vooral verbaasde is dat in de hoogste kringen van die sekte een lijst circuleert met daarin de namen van 23270 (!) leden die beschuldigd zijn, of reeds bekentenis gedaan hebben, van kindermisbruik binnen de sekte. De sekte ontkent het bestaan van die lijst niet, maar beroept zich ondermeer op het biechtgeheim.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.6K

Het beste antwoord

Volgens wikipedia:

"Het biechtgeheim of de sacramentele zegel (sigillum in het Latijn) betekent dat de biechtvader datgene wat hij tijdens de biecht te horen krijgt onder geen enkele voorwaarde mag onthullen, ook niet onder druk."

En dat houdt dus in dat iemand die vanwege zijn ambt (beroep) dingen ter ore krijgt of ziet, het dus inderdaad niet mag onthullen. Of alle leden die op de hoogte zijn van de lijst zich kunnen verhullen achter biechtgeheim betwijfel ik, maar dat zal een rechter uitmaken. Daarnaast heb je altijd nog je zwijgrecht:

"Het zwijgrecht is het recht van een verdachte om te zwijgen op vragen van de gerechtelijke autoriteiten.

Een verdachte wordt nooit onder ede gehoord en er is dus geen rechtsplicht om de waarheid te zeggen.

Het zwijgrecht vloeit voort uit het beginsel van nemo tenetur prodere se ipsum, wat letterlijk "niemand is gehouden tegen zichzelf (bewijs) te leveren" betekent en het beginsel van 'nemo cogitur' wat "niemand wordt gedwongen (tegen zichzelf bewijs te leveren)" betekent."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een priester is verplicht om alles wat tijdens de biecht wordt gezegd voor zich te houden. Hij mag er met niemand over praten. Zelfs voor een rechtbank mag hij nooit ‘uit de biecht klappen’, zoals men dat dan noemt. Alles wat tijdens de biecht wordt gezegd, blijft een geheim tussen de biechteling, de priester, en God.