In Joods-Christelijke leer kun je zowel levend als gestorven in de hel komen. Alleen is het uitzonderlijk wanneer levende in de hel komen.
Als Korach, Dathan en Abiram in opstand komen tegen Mozes en God, worden zij levend opgeslokt in de hel:
En de aarde opende haar mond, en verslond hen met hun huizen, en alle mensen, die Korach toebehoorden, en al de have. En zij voeren neder, zij en alles wat hunner was, levend ter helle; en de aarde overdekte hen, en zij kwamen om uit het midden der gemeente.
Uit de woorden van Jezus kun je ook afleiden dat je in verschillende toestanden in de hel kunt komen: En wees niet bevreesd voor hen die het lichaam doden en de ziel niet kunnen doden, maar wees veeleer bevreesd voor Hem Die zowel ziel als lichaam te gronde kan richten in de hel.
Er is verder een vrij constant beeld van dat men eerst lichamelijk sterft en daarbij de ziel voort leeft: En ook de rijke man stierf en werd begraven. En toen hij in de hel zijn ogen opsloeg, waar hij in pijn verkeerde, zag hij Abraham van ver en Lazarus in zijn schoot.
Maar wanneer de Dag van het Oordeel aanbreekt zullen alle mensen tot leven worden gewekt en het definitieve oordeel worden voltrokken.
11 En ik zag een groten witten troon, en Dengene, Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden, en geen plaats is voor die gevonden.
12 En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is: en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.
13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.