Wat is het verschil tussen joden en protestanten?

Ik vroeg me af wat het verschil tussen deze 2 geloven zijn en waarom sommige joodse mensen zicht dopen tot protestant

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
3.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Simpel gezegd: protestanten (en alle andere soorten christenen) geloven in Jezus.
De meeste Joden geloven niet in Jezus.
Als een Jood in Jezus gaat geloven dan laat hij zich dopen tot christen.
Je kunt je niet laten dopen specifiek tot protestant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, simpel gezegd: +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Belangrijk verschil dat nergens vermeld wordt is dat joden besnijden en christenen niet.

Antwoorden (2)

In de Joodse Tenach wordt naar de komst van de Messias ( Verlosser ) uitgezien.
Protestanten ( christenen ) geloven dat Jezus de beloofde Messias was en dat
Hij nogmaals Wederkomt aan het einde van de wereld.

De meeste Joden zien echter Jezus als een valse messias en verwachten een ander.

De Joden die wel in Jezus geloven ( een minderheid ) laten zich dopen in zijn naam. Dit worden de Messiaanse Christenen genoemd.
Zij zijn Joden en Christenen en leven ook volgens de Tenach.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel Messiaanse Joden genoemd.

Toegevoegd na 46 minuten:
Een kleine toevoeging Joden stammen af van Abraham, Izak en Jacob. - Protestanten komen uit alle andere volken op de wereld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals de vorige ook al aangaf verwachten de Joden de Messias nog. christenen (in het algemeen) geloven dat Jezus de gekomen Messias is. Toch hebben zij meer gemeen, christenen geloven dat Jezus terug komt op de wolken van de hemel en de eindstrijd zal worden voltooid en er een nieuwe hemel en aarde zal komen waar vrede zal zijn. Deze verwachting verschild nauwelijks van de verwachting die de meeste Joden tegenwoordig hebben van de Messias.
Wel zie je dat onder de Roomse christenen nauwelijks joden voorkomen. Dit heeft er voornamelijk er mee te maken doordat daar vrijwel geen aandacht meer is voor het Oude Testament (Tenach) en alle tradities worden gestoeld op het Nieuwe Testament en de daar op volgende eeuwen. Onder Protestantse christenen ligt het accent meer gespreid over beide delen. Hierdoor ervaren Joden ook minder afwijzing. En ja, dit verschild uiteraard sterk per gemeente en nominatie. Binnen de Evangelische gemeenten ligt er vaak een nadrukkelijk accent op Israël. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat de meeste Mesiaanse gemeenten een soort vermenging zijn van het jodendom en het protestants-evangelisch christendom.