Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen boeddhisme en taoisme?

Voor mijn profielwerkstuk moet ik informatie opzoeken over de verschillen en overeenkomsten tussen het boeddhisme en het taoïsme met betrekking tot de Chinese samenleving Na veel verwarrende informatie hoop ik hier een geschikt antwoord te vinden

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dit is niet echt niet iets wat je in drie zinnen zult leren.
Lees teksten over het Taoïsme.
Lees teksten over het Boeddhisme. Denk na...
Beslis zelf ... Mediteer... Bedenk dan wat het juiste antwoord is...

Antwoorden (1)

Overeenkomsten: begrippen als yin en yang en Qi een grote rol, oorsprong van de goden ligt beide in het Boeddhisme, activiteiten concentreren zich rond tempels, priesters en monniken,
Het belangrijkste verschil is dat het Taoïsme geen religie is maar een filosofie. of leefwijze. Het Boeddhisme is daarentegen wel een een religie. Dit neemt niet weg dat het Taoïsme vaak wel wordt aangemerkt als religie. Waar je het verschil tussen religie en filosofie voornamelijk in vind, is het vrijwel ontbreken van leefregels in Taoïsme. Al het denken binnen het Taoïsme kun je koppelen aan de 5 fases: Hout, Vuur, Aarde, Metaal, Water.