hoeveel kerken zijn er in de wereld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
8.2K
kierkegaard47
10 jaar geleden
kerkgebouwen ? Kerkstromingen /organisaties ?
Poet
10 jaar geleden
En ietsisme, telt dat ook mee als kerk?http://www.youtube.com/watch?v=gvcb5hJuEgU

Antwoorden (2)

Ik weet niet zeker of je met 'kerken' kerkgebouwen, dan wel 'kerkelijke gemeenschappen' (congregations) dan wel kerkstromingen (denominations) bedoelt.

http://www.ask.com/question/how-many-churches-are-there-in-the-world

zegt er dit over:

"Currently there are over 3.7 million Christian congregations in the world. However, it is difficult to say the exact number of denomination because new denomination are formed daily, but it is believed that there are around 67,000 denominations with close to 50,000 new congregations being added each year. Most of this growth is in South America, Africa and Asia."

Dus: naar schatting (meer dan) 3.7 miljoen kerkelijke gemeenschappen, daarvan zal niet elk een eigen kerkgebouw hebben. En als ze dat al hebben kan het om een gebouw gaan dat voor allerlei functies gebruikt wordt, dus is het dan maar de vraag of je het specifiek als 'kerkgebouw' wilt zien. Omgekeerd zijn er tegenwoordig in west-europa bv. zat kerkgebouwen die helemaal niet meer als kerk gebruikt worden en waar geen 'congregation' bij hoort.

Ik weet overigens niet hoe betrouwbaar deze informatie is.
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
En is de katholieke kerk er daar dan één van?
kierkegaard47
10 jaar geleden
Ik neem het aan -- tenminste als je de rooms-katholieke kerk bedoelt (er zijn alleen al minstens 50 verschillende 'katholieke kerken', zie bv.
onder catholicism bij http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Christian_denominations ) Overigens is ook die totale lijst bij lange na geen 67.000 natuurlijk (hoe 'men' aan dat getal komt, weet ik ook niet). Maar ik kan me wel voorstellen dat er honderden of zelfs duizenden amper bekende splintergroepjes zijn die hier niet instaan.
Er zijn ongeveer 110 Christenlijke kerken