wat heeft boeddhisme met yoga te maken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
7.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
weet het niet

Antwoorden (3)

Algemeen:
Het boeddhisme is een levenswijze.

Yoga komt officieel van het hindoeïsme vandaan, maar yoga komt ook voor in het boeddhisme.

Een hindoe gebruikt yoga om de verschillende machten die in hem huizen, onder controle te krijgen en een boeddhist gebruikt yoga o.a voor het bereiken van spirituele verlichting.

De essentie en het doel van beide stromingen zijn dus gelijk. Het is alleen het pad ernaar toe dat op sommige punten verschilt.

Bij de acht trappen van Patanjali (Yoga boek) wordt een opklimmende serie van meditaties en geestelijke bespiegelingen (contemplaties) die uiteindelijk leiden tot het ware inzicht of de verlossing leiden.
Bij het boeddhisme is dit ook het geval.

Het boeddhisme heeft weer andere soorten van Yoga:
Hatha-Yoga en Mantra-Yoga.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het boeddhisme is idd een leefwijze. Waarin zelfontwikkeling voorop staat. Dit doe je doormidden van mediteren. Yoga komt voort deze uit rituelen. Zelfkastijding, meditatie etc. Lees dit maar eens. De hele geschiedenis van de yoga. Bronnen:
- http://www.skepsis.nl/yoga.html
Yoga betekent letterlijk juk verbinding. Het doel van de yogi leraar is om via oefeningen en meditatie verbinding te krijgen met de 'goden' in de kosmos.
Yoga komt voort uit de Hindoe-veda’s
Het kan teruggevoerd worden tot Patanjali, die een religieus leider was.
Shiva, een van drie machtigste goden van het Hindoeïsme, die gekend was als “De Verwoester”, wordt “Yogi Swara” genoemd of “Heer van de Yoga”.
Bij het Hindoeisme gaat het om de goede werken (karma) die de mens moet doen, om het eigen ik (atman) in verbinding te brengen met het heelal (brahman) en zo op te gaan in het oneindige heelal, in het niets in het alles (nirwana).
Het Hindoeïsme gelooft niet in een schepping, zoals we die in de Bijbel lezen.

Het Boeddhisme komt voort uit het Hindoeïsme

Er zijn verschillende soorten Yoga, afhankelijk van de leraar.
Het hoogste doel van het Boeddhisme is het bereiken van spirituele verlichting.
In het boeddhisme is yoga een zeer belangrijke factor. Boeddha wordt vaak de Mahayogi, de grote Yogi, genoemd.

Yoga en boeddhisme zijn dan ook direct aan elkaar verbonden.
Het is voor een christen niet toegestaan hieraan deel te nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het boeddhisme is yoga een zeer belangrijke factor.

De Boeddha wordt vaak de Mahayogi, de grote Yogi, genoemd.
Het Mahayana leert een opklimmende reeks van meditaties en contemplaties, die de samadhi, de mystieke, visionaire extase, waarin men het nirwana kan erkennen, ten doel hebben.

Naast deze klassieke (raja) yoga ontwikkelde zich de hatha yoga, die, op een speciale mystiek-fysiologische theorie gebaseerd, leert een goddelijke kracht ( ëslangekrachtí: kundalini) in het lichaam te wekken en te laten opstijgen en zo de verlossing te realiseren.

Deze methode vereist een volstrekte controle van alle automatisch verlopende lichaamsprocessen.

Een cursus yoga meditatie bestaat uit 8 anga's (geledingen) een psychische training die men toch wel wtreng kan noemen.

Deze zijn als volgt:

1. yama (bedwang): een aantal regels voor goed gedrag, o.a. de ahimsa, niet schaden van levende wezens, niet liegen, enz.;

2. niyama: observanties als reinheid, studie, ascese, enz.;

3. asana: bepaalde lichaamshoudingen die de geestelijke concentratie begunstigen;

4. pranayama: de regeling van de ademhaling;

5. pratyahara: het ëterugtrekkení van de zinnen van de objecten, wat moet leiden tot volledige beheersing van de organen;

6. dharana: het concentreren van het denken op een bepaald punt; daaruit vloeit

7. de dhyana, ëmeditatieí, voort, die ten slotte uitmondt in

8. de samadhi, de volledige concentratie en identificatie met het doel.

http://home.zonnet.nl/daanmok/O.%20P.%20Ghai/1%20Tekst/W.P.%20bronnen/boeddhisme.htm