hoe is de wereld volgens het hindoeisme ontstaan?

hallo, ik moet een werkstuk maken over evolutie ik doe het over de bijbel ( dat heb ik al ) maar ook over het hindoeisme dus zoals je in de vraag ziet wil ik graag weten hoe de wereld ontstaan is volgens het hindoeisme. hopelijk kunnen jullie helpen.
gr. ilonkakroesen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
6.6K
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat is toch geen evolutie? Dat zijn scheppingsverhalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies. Evolutie is precies het tegenovergestelde van de scheppingsverhalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad zoals Cryrofiel en Niels al vermelden is de bijbel een scheppingsverslag.
De bijbel leert dat god de soorten naar hun soort schiep, en evolutie dat het van het ene diersoort in het andere overvloeide. Daarom is dat niet met elkaar te vergelijken. Zie Genesis 1:24 "Verder zei God: „Laat de aarde levende zielen voortbrengen naar hun soort: huisdieren en zich bewegend gedierte en wild gedierte der aarde naar hun soort.” En het werd zo."
Cryofiel
10 jaar geleden
Geen scheppingsverslag. Een scheppingsverhaal. Feitelijk een scheppingmythe.

Antwoorden (1)

In het Vishnu Purana – die ongetwijfeld de oudste van alle geschriften met die naam is – vinden wij, evenals in alle andere, dat Brahma als de mannelijke god, voor scheppingsdoeleinden ‘vier lichamen bekleed met drie eigenschappen1, aanneemt. Er wordt gezegd: ‘Op deze manier, Maitreya, zijn jyotsna (dageraad), ratri (nacht), ahan (dag) en sandhya (avondschemering) de vier lichamen van Brahma’ . . . (blz. 81, Deel I, vertaling van Wilson). Zoals Parasara verklaart: wanneer Brahma wenst de wereld opnieuw te scheppen en door zijn wil nakomelingen voort te brengen, in de viervoudige toestand (of de vier orden van wezens), genaamd goden (Dhyan-Chohans), demonen2 (d.i. meer stoffelijke deva’s), voorvaderen (pitri’s) en mensen, dan ‘verzamelt hij zijn gedachten als door yoga (yúyujè)’.
* *
Vreemd genoeg begint hij met het scheppen van DEMONEN, die dus voorrang krijgen boven de engelen of goden. Dit is geen tegenstrijdigheid en ook geen inconsequentie, maar heeft evenals al het overige een diepzinnige esoterische betekenis, volkomen duidelijk voor iemand die vrij is van christelijk theologisch vooroordeel. Wie voor ogen houdt dat het beginsel MAHAT of intellect, het ‘universele denkvermogen’ (letterlijk ‘het grote’), dat de esoterische filosofie de ‘gemanifesteerde alwetendheid’ noemt – het ‘eerste voortbrengsel’ van pradhana (oerstof) zoals het Vishnu Purana zegt, maar volgens het occultisme het eerste kosmische aspect van Parabrahm of het esoterische SAT, de universele ziel3 – aan de wortel van het ZELF-bewustzijn ligt, zal begrijpen waarom. De zogenaamde ‘demonen’ – die (esoterisch) het zelfbewuste en (intellectueel) actieve beginsel zijn – zijn om zo te zeggen de positieve polen van de schepping, en zijn dus het eerst voortgebracht. Dit is in het kort het proces, zoals het in de Purana’s allegorisch wordt verteld.
* *
‘Nadat Brahma zijn denkvermogen in zichzelf had geconcentreerd en de eigenschap van duisternis zijn aangenomen lichaam had doordrongen, werden eerst de Asura’s voortgebracht, die tevoorschijn kwamen uit zijn dij; hierna werd dit lichaam verlaten en veranderd in NACHT.’ (Zie Afdeling II, ‘De gevallen engelen’.)

voor het verder vervolg zie in link:hier teweinig plaats
fremar